Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-21, 16:21   #1
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Lavendel

Ska arrangera en hantverksdag för eleverna och har tänkt bla sy lavendelpåsar men jag vet inte vart man köper torkad lavendel. Någon där ute som kan hjälpa mig?
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 17:11   #2
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
http://www.sysidan.se/forum/search.p...der=descending

Här finns massor med info var du kan köpa lavendel.
Vi har talat om det förr här på Sysidan.
Hoppas du finner vad du söker.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 17:58   #3
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Förresten, hur mycket lavendel behöver man till en doftpåse?
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 18:16   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
...hur mycket lavendel behöver man...
Det kan jag inte svara på.
Dels beror det väl på hur stor påsen är. Sen kan jag tänka mej att mycket lavendel doftar starkare och då förstås att lite doftar minder intensivt.

Torkad lavendel är nog ganska lätt, precis som torkade kryddor. Dessa väger ju nästan ingenting.

Själv har jag aldrig gjort någon doftpåse. Hoppas någon med erfarenhet kan svara dej.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 10:10   #5
saylo saylo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 15
Mjo, det beror ju på hur stor påsen är, och hur mycket man väljer att fylla påsen. Jag och mamma gjorde relativt små påsar när vi pysslade, jag kan tänka mig att vi lade ungefär 1/4 - 1/2 dl lavendel i varje påse.
saylo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 11:49   #6
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Liten varning bara; om man är allergisk kan det bli en jättereaktion vid hantering av lavendel. Jag gjorde lavendelpåsar för ett par år sedan, odlade egna blommor på sommaren, hängde upp och torkade och repade av blommorna för att ha till doftpåsar. Jag visste inte om att jag hade någon allergi alls då, men när jag satt och höll på med påsarna slog det till rejält med nästäppa, andnöd och igensvullna ögon. Jag antar att det blev för mycket av doften på en gång och efter det är jag jätteallergisk mot lavendel.
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 18:28   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag är också allergisk mot lavendel och den första vetekudden jag hade var det lavendel i, stod inte på förpackningen!! Sen fick jag en jättefin nåldyna med lavendel, den ligger i ett skåp någonstans. Om jag går in i en affär med lavendeldoft, eller vanliga doftljus, eller Body shop är det bara att gå ut igen, då kan jag inte kolla in resten i affären heller. Och jag ger aldrig bort något som det parfymerat på något sätt. det är för vanskligt, om man inte vet att personen tål dofter då förståsö
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 23:12   #8
Theta Theta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 13
Brukar inte lavendel finnas på apoteket?
Det hade de när jag var liten i alla fall.
Theta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 23:20   #9
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Torkad lavendel brukar finnas i hälsokostbutiker.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 18:03   #10
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Jag blev lite skeptisk till mitt eget förslag till att tillverka och sälja lavendelpåsar på hantverksdan då jag fick höra allas berättelser om alergiska reaktioner osv. Få se om jag inte kommer på någonting annat. Jag vill ju inte vara ansvarig för att nästan ha dödat någon.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 19:00   #11
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Fast å andra sidan om du tydligt talar om att det är lavendel i påsarna så är det väl upp till köparen att avgöra om han/hon vill/kan köpa din lavendelpåse med lavendel.

Desamma gäller väl alla allergier, om det så är mjölk, ägg, nötter osv...för sånt finns ju i affären trots att det finns allergier mot sådant.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 20:10   #12
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Du kan ju lägga lite cellofan runt och knyta en rosett upptill, då hålls nog det mesta av doften kvar inuti påsen också, alltså att den bevaras längre.
Det är klart du ska sälja lavendelpåsar, majoriteten är ju inte allergiska mot lavendel. Sätt en liten skylt där det står lavendelpåsar så kan ju de som behöver hålla sig ifrån dem.

Jag kan ju inte använda lavendel men jag minns att på 60-talet fanns det små doftpåsar av papper att köpa, som hette hette Christl, jag har fortfarande kvar en, det är inte just någon doft kvar precis men i minnet finns den kvar. Min mamma brukade lägga tvålar i linneskåpet för att det skulle dofta gott.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons