Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-30, 21:14   #1
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
fodra byxben?

Jag behöver lite hjälp på hur jag gör för att få till fodret i ett byxben i ett par barnjeans. Min tanke är att fodret bara ska gå upp till knäna ungefär för att man ska kunna vika upp byxan och på så sätt kunna använda den under längre tid. Kan jag bara sy ihop fodret och byxan var för sig. Vänd bägge med aviga ut och sy ihop dem i sömsmånen utom en bit nedtill och sen vränga allt rätt. Hur får jag sen fållen snygg och jag vill ju också fästa fodret upptill? Har kollat in Linda Gibsons bok sy kläder men där finns bara helfodrade byxor men principen är kanske densamma som att sy i foder i en kavajärm? Har även letat här i forumet men hittar inte svaret. Kan någon vänlig själ hjälpa mig?
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 23:18   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Fodret syr du bara fast i linningen och handsyr fast det i en bit av sömsmånen i sidsömmarna längst ner.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 10:11   #3
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
????

Jag vill INTE helfodra byxorna utan bara en bit nedtill på benen för att kunna få fina uppvik. Men jag ska prova ikväll så som jag hade tänkt. få se hur resultatet blir.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 11:53   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Slarvläste

Jag tänkte andra vägen, från midjan och till knät.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 17:39   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
När jag gjort byxor som jag vill vika upp med snyggt foder så har jag antingen gjort en besparing längst ner som jag då sytt i dubbelt tyg. Eller så har jag endast sytt en 4cm kant med dubbelt tyg. Då syr man fast ett tyg längst ner helt enkelt och viker in och syr fast 4 cm upp. (Vill du se en bild så gå in på min hemsida och kolla in byxan "byxa med rundad ficka" http://www.alvthin.se/somnad_bilder.htm)

Om du inte vill ha en söm eller besparing så får du nog fästa fodret längs sidosömmarna. Men jag misstänker att det kan kännas konstigt och att risken att man fastnar i fodret när man ska ta på dem är stor. Kanske att man kan fästa fodret runt om med sömmen "osynlig fåll" eller med fållvliseline, men risken är att det syns.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 21:10   #6
Micka Micka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 135
Tack Alvan det var precis så jag tänkte! Det får bli besparingsmetoden.
Micka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons