Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-04-01, 14:38   #1
Moods Moods är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2015
Inlägg: 6
Sy underkjol eller förlänga ?

Hej allihopa !

Har inte sytt så mycket, köpt lite tyg men inte kommit på vad jag vill sy.
Mitt första inlägg här på sysidan, och jag behöver lite hjälp av mer kunniga

Jag köpte en vit blommig klänning (skater dress) som är ca 20 cm för kort, materialet är 94 % polyester och 6 % elastan, så klänningen är rätt stretchig. Tycker om sättet "skater" klänningar är sydda, men alldeles för korta för mig !

Är det bättre att sy en underkjol eller förlänga klänningen med vitt tyg ?
Vilket material passar bäst att använda ?

Oberoende av hur jag gör så är jag rädd att det kommer se konstigt ut med de två olika materialen.

:/ Tacksam för hjälp !

(Bild på klänning : http://images.asos-media.com/inv/med.../image1xxl.jpg )

Senast redigerad av Moods den 2015-04-01 klockan 15:00.
Moods är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 19:39   #2
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Hej och välkommen hit Rent spontant tänker jag på tre möjligheter.
1) Förläng kjolen med 20cm enfärgat tyg.
2) Sprätta loss kjolen från överdelen och lägg till ett 20cm brett midjeband mellan överdel och kjol. Jag tycker det är fint om midjan sitter där vår faktiska midja sitter så du kanske behöver klippa bort ett par cm från överdelen för att "skärpet" ska sitta bra.
3) Man skulle kunna ta bort kjolen och sy på en helt ny med rätt längd fast i ett annat tyg.

Vad tror du om det? Verkar någon idé lockande?

När det gäller tygval känner jag mig lite osäker men en sak vet jag, lika tyg leka bäst. Det är lättare att få ett bra resultat om tygen är ganska lika. T.ex. liknande fall, samma stretch osv. Jag hade definitivt tagit med mig klänningen till en tygaffär och klämt och känt på lite olika tyger. Oftast kan man fråga personalen om någon rekommendation. Sen beror det väl lite på vilken lösning man går på. För alternativ 2 och 3 spelar det inte så stor roll vad du väljer tror jag (så länge det har lite stretch). Alt. 1 kan däremot kräva att tygen är ganska lika varandra.
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-01, 20:51   #3
Moods Moods är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2015
Inlägg: 6
Tack så mycket !

Grejen är att klänningen sitter riktigt snyggt och midjan är precis där den ska vara på mig. Alternativ 3 låter som en rolig idé, men jag inte haft tur med att sy kjolar. Det är svårt när man är kurvig att hitta klädesplagg som verkligen sitter bra och som man inte ser ut som ett tält i. Det tyget klänningen är gjord av är både bekväm och klingrar sig inte fast.


Om man nu ska sy en helt ny kjol så är det väl bara att sy på kjol med resår? Eller måste kjolen vara i elastiskt material ?

Tror du/ni att det hade varit svårt att sy på korta ärmar ? Finns det några bra instruktioner tillgängliga här på sysidan?
Moods är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-03, 07:52   #4
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Du kan lösa ärm problemet med en bolero oxå....
Fast det är inte så svårt att sy ärm, har du ett mönster så kan du sno ärmet från den. Dock så är ärmutskärningen ju inte lika, så ha gärna ett provtyg (gammal lakan typ) o tråkla fast ärmen så du vet den passar o inte blir för liten.
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-04, 00:28   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Varför inte förlänga med en bred vit spets nertill? Samma spets kan du också göra en liten vingärm av.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-04, 12:09   #6
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Om du ska sy en ny kjol till klänningen bör den vara i ungefär samma material. Det ser ut som att det befintliga tyget har stretch i sig så du behöver hitta ett med liknande stretch. Du behöver inte fästa ihop kjolen och överdelen med resårband om du inte vill. Det borde gå bra att sy ihop ändå. En sak att tänka på då är att inte sy med raksöm utan istället använda en elastisk söm (t.ex. zigzag) så att inte midjan blir stum och du får problem att ta på dig klänningen.

När det gäller formen på kjolen-delen är det bara fantasin som sätter gränserna . Du kan antingen rita av den befintliga kjolen som du sprättat loss (och bara förlängt längst ner) eller så kan du göra en cirkel-kjol. Cirkel-kjolar är superlätta att göra och det finns mängder med guider på nätet för olika typer (1/2-cirkel, 3/4-cirkel, hel-cirkel).

En sak att tänka på när man syr en cirkel-kjol, är att låta kjolen hänga till sig lite på provdocka eller galge innan man syr den nedre fållen. Diagonalen av tyget är där tyget har som mest stretch vilket gör att när kjolen har fått hänga lite så kommer tyget att sträckas ut extra där och kjolen kommer se ojämn ut. Hur ojämnt det blir varierar från tyg till tyg.
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-04, 12:46   #7
Moods Moods är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2015
Inlägg: 6
Tack så mycket för svaren ! Jag tror nog att jag ska sy om kjolen (rita av mönstret) och sedan använda kjol-tyget till armarna. Eller så ber jag någon skräddare göra det . Det borde väl inte kosta så mycket :P

Jag visste inte att det hette 3/4 circle skirt och 1/2 circle skirt , tack ! Däremot är det lite svårare för en som är bredare att hitta tyg som man kan använda cirkel mönster - att både längden och bredden passar. :'/
Moods är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-04, 15:41   #8
KeaG KeaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 9
Brukar alltid ha en tajt kort kjol under klänningar när jag tycker de är för korta och inte vill riskera att visa upp mer än nödvändigt
KeaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-05, 21:31   #9
LillaSkutt LillaSkutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Aah, javisst kan det bli lite knivigt att få till en cirkelkjol i ett stycke om man vill ha den i en viss längd. Om den inte får plats på tyget kan du ta och dela ditt mönster på mitten så att det blir två halvcirklar (ifall du gör en helcirkel kjol). Glöm inte att lägga till 1cm sömsmån på varje sida där du har klippt.
Om du vill experimentera lite utan att det kostar skjortan kan jag rekommendera att du tar dig en tur till ikea och köper deras superbilliga bomullstyg för 19:-/m. Jag brukar köpa på mig hela rullar som jag sen använder för att sy testplagg eller när jag gör ett mönster.
LillaSkutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons