Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-06-21, 23:48   #1
ylset ylset är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 9
Slapp söm?

Jag har en My Lock 644D, min första overlock.
När jag syr i interlock så blir sömmen slapp. Syr jag tex en axelsöm så delar den sig väldigt mycket, ser en eller två mm av tråden på rätsidan.
Tycker att jag har testat det mesta men jag får inte till det!!
Är det trådspänningen som är för slapp eller vad är felet?
ylset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 07:52   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Syr du med 3 eller 4 trådar? Syr du med 3 trådar så syns tråden på rätsidan, för stödsömmen saknas. Sömmen blir ochså mindre hållbar med 3 trådar.

Trä om maskinen. Ofta krånglar dom för att dom är felträdda. Även om man gjort rätt kan något ha hoppat fel. Trä maskinen i rätt ordning. Och sy en kedja och se att alla trådar kommit med.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 09:27   #3
ylset ylset är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 9
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Syr du med 3 eller 4 trådar? Syr du med 3 trådar så syns tråden på rätsidan, för stödsömmen saknas. Sömmen blir ochså mindre hållbar med 3 trådar.

Trä om maskinen. Ofta krånglar dom för att dom är felträdda. Även om man gjort rätt kan något ha hoppat fel. Trä maskinen i rätt ordning. Och sy en kedja och se att alla trådar kommit med.
Har trätt om maskinen tre gånger nu!!
Syr med fyra trådar.
Jag får bara inte till det (och blir galen på kuppen!). Ska försöka få upp en bild!
ylset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 10:35   #4
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Jag har också en Mylock som syr som en gud utan att någonsin krångla, så det finns hopp Kruxet är bara att komma på vad det är man missar och det kan vara nog så jobbigt! Ligger alla trådarna rätt mellan trådspänningsbrickorna? Vad händer om du höjer trådspänningen på vänstra nåltråden? Är det något med trädningen som du är tveksam på? Jag tyckte att det var lite krångligt att trä de första gångerna, mycket som ska hamna rätt...

Jag kan trösta dig med att de fasta fina sömmarna var just det jag gillade med Mylocken, efter att ha haft en maskin som alltid sydde sömmar som delade sig.

Hör av dig igen och rapportera hur det går!

Hälsningar från Anette.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 11:28   #5
ylset ylset är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 9
Citat:
Memmel skrev: Visa inlägg
Jag har också en Mylock som syr som en gud utan att någonsin krångla, så det finns hopp Kruxet är bara att komma på vad det är man missar och det kan vara nog så jobbigt! Ligger alla trådarna rätt mellan trådspänningsbrickorna? Vad händer om du höjer trådspänningen på vänstra nåltråden? Är det något med trädningen som du är tveksam på? Jag tyckte att det var lite krångligt att trä de första gångerna, mycket som ska hamna rätt...

Jag kan trösta dig med att de fasta fina sömmarna var just det jag gillade med Mylocken, efter att ha haft en maskin som alltid sydde sömmar som delade sig.

Hör av dig igen och rapportera hur det går!

Hälsningar från Anette.

Nu har jag sytt en provlapp där inställningen är som denna:
3 3 3 3, 3 1

Har tagit en bild men den är för stor att ladda upp här och jag har ingen aning om hur man krymper den

En jättedum fråga men hur vet jag om trådarna ligger rätt mellan trådspänningsbrickorna?
ylset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 11:33   #6
ylset ylset är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 9
Ok, jag har ingen aning om hur man krymper bilderna så nu har jag lagt upp dem på min blogg.
Båda är klickbara till större storlek. Översta bilden visar ovansidan, den andra bilden visar undersidan.

Trådspänningen står på 3 på alla fyra trådarna. Stygnlängd 3 och dif på 1.
Tyget är interlock.

http://knejs.wordpress.com/
ylset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 13:39   #7
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag hade ett liknande problem med min overlock för ett tag sedan, det visade sig att jag inte drog tråden tillräckligt långt innanför rattarna där man ställer in trådspänningen. (Lite konstig förklaring men jag vet inte hur man skall säga annars.)
Risken är att det hamnat ludd bakom rattarna och då kan man göra rent genom att dra tråden fram och tillbaka ett par gånger.
På min maskin skall tråden verkligen vara trög att dra efter att man trätt förbi "rattarna", annars bli sömmen slapp och ful.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 13:47   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Städa maskinen, ta bort brickan vid mataren, rengör. Det kan sitta någon tråd eller ludd som stör.
Prova med ett annat tyg, typ bommultyg. Fungerar den på det?

Har du sytt i nålar och skadat kniven? Symaskinen matar i så fall dåligt och sömmen blir konstig. Låt slipa kniven. Googla på slipa knivar och din ort eller när liggande så hittar du profisionelt sliperi.

Byt nål. Nålarna slits hårt i en overlock på grund av den höga hastigheten och behöver bytas ofta. Särskilt om man kör med vanliga symaskinsnålar.

Och så som jag föreslagit tidigare ¨trä om alla trådar.



Detta är första hjälpen när overlocken eller symaskinen krånglar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 08:20   #9
ylset ylset är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 9
Det är så pinsamt men tråden hade ju inte gått in mellan trådspänningsskivorna...
ylset är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons