Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-01-23, 19:05   #1
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Praktisk nybörjarfråga

Jag har ju köpt min första overlockmaskin och hunnit prova lite. Då uppstod följande fråga;

Hur gör ni när ni ska sy efter mönster? Ritar ni upp mönstret på den ena tygdelen och klipper nästan efter sömsmånen igenom båda lagren? En fördel är ju att den klipper samtidigt, så det skulle ju vara bra om man slapp klippa för hand, när maskinen ändå gör det jobbet.

Hoppas ni förstår hur jag menar.......
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 19:47   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag klipper alltid ut efter mönster i dubbelt tyg om det går. Eftersom du på de allra flesta plagg har ett framstycke och ett bakstycke så faller den iden med att rita upp och sedan sy. Även om du har två likadana delar så är det bökigt att hålla på med tygstycket vid overlocken. Så känner jag, hoppas du får fler åsikter.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 20:59   #3
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Vad synd,det tyckte jag ju var en stor fördel, eftersom jag har värk och vill undvika för många moment om det är möjligt.

Ingen annan som har något tips på hur ni gör?
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 21:12   #4
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Det blir bara bökigare för Dig med att rita upp och sedan använda overlocken i tron att den klipper, syr o färdigställer delarna. Tro mig, att klippa ut mönsterdelarna först är mycket enklare än att t ex efter att overlocka se ev justeringar. Min erfarenhet? Ja, den är ganska god skulle jag vilja påstå när det gäller just det här. En bra sax vid tillklippning är A och O
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 21:25   #5
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Har du provat rullkniv? Jag har också ont i händerna och skär till i stort sett allt med rullkniv på självläkande matta. Det känns betydligt mer skonsamt än att klippa med sax. Sen är det skillnad på sax och sax också. Fiskars Softouch-sax är betydligt snällare mot min ömma tumme, men jag föredrar ändå rullkniven.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 21:30   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är bäst att klippa först. Skaffa dig en riktig bra stor sax att klippa till med. Se också till att den är välslipad och bara används till tyg. Fiskars stora Softoutsax gör halva klipp jobbet åt dig efter som den fjädrar tillbaka.

Syr du papper skämmer du kniven fort. Sedan bör du undvika knappnålar i största möjliga mån. Använder du knappnålar så använd sådana med stora färgglada huvuden. Vanliga knappnålar en tendens att gömma sig i tyget och så klipper man av en nål med kniven, som inte alls mår bra av detta. Ofta får du efter att ha sytt i nål skicka kniven på slipning.
En extra uppsättning knivar är bra att ha när olyckan är framme, så man kan förstätta att sy.
Sömmar som jag inte är riktigt säker på brukar jag först sy med den vanliga symaskinen med långa stygn för den sömmen är mycket lättare att sprätta. Risk finns också att overlocken klipper bort för mycket.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 22:58   #7
lenmargret lenmargret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 108
Thumbs up

Ja, kan bara instämma i Bilas erfarenhet,
lenmargret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 23:05   #8
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Thumbs up

Tack för alla proffsiga tips. Ska kolla på Fiskarssaxen!
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 14:23   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Kolla på Bibbis textil, hon har den och hon brukar skicka snabbt.
Den stora är bäst att klippa till saker med. Den lilla är bra till mindre jobb. Tillklippningssaxar ska var så stora möljligt, dock inte större än man kan hantera.
Skulle någon klippa någon annat än tyg med min fina tillklippningsax, så mördar den personen.
Ha därför en sax för papper och annat, det kan vara en enklare sax.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-25, 11:31   #10
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag har oxå ont i händerna och har köpt mej en battreidriven sax från Jula, vet dock inte om den fortf finns att köpa. Skill multicutter heter den.. brum brum
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-25, 19:59   #11
Piffan Piffan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 59
Jag kom på att jag har en uppladdningsbar elektrisk sax och provade att använda den idag och det gick bra! Jag sydde en mössa och grovklippte med elsaxen först. Nu fick jag verkligen nytta av den. Brukar ha den till att öppna förpackningar med och så, men nu ska jag vara mer rädd om den! Får utnyttja gubben som uppackare istället.
Piffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 07:37   #12
Doriz Doriz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 25
Delegera ;)

Citat:
Piffan skrev: Visa inlägg
Jag har ju köpt min första overlockmaskin och hunnit prova lite. Då uppstod följande fråga;

Hur gör ni när ni ska sy efter mönster? Ritar ni upp mönstret på den ena tygdelen och klipper nästan efter sömsmånen igenom båda lagren? En fördel är ju att den klipper samtidigt, så det skulle ju vara bra om man slapp klippa för hand, när maskinen ändå gör det jobbet.

Hoppas ni förstår hur jag menar.......
Förstår precis men en ngrann klippning utifrån mönstret är a och o tycker jag för att slutresultatet ska bli bra tycker jag .Har också problem att klippa pga av neurologisk sjukdom men jag brukar delegera detta till sonen eller maken hehe gör det med potatiskalning oxå det är ju urtrist att skala potatis
Doriz är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons