Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-12-13, 10:23   #1
SofiaOliwia SofiaOliwia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2014
Inlägg: 5
Tvätt av merinoull

Jag har köpt merinoull på metervara för att sy egna underställ. Hur bör jag tvätta tyget innan jag syr? Och finns det något annat att tänka på när jag syr i det materialet?
SofiaOliwia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 11:22   #2
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Om det är nåt att tänka på när man syr i det låter jag någon annan svara på men kan gissa man ska behandla det som stickat. Trikånål osv.

Men har en kärlek för ull speciellt i träningskläder å ytterkläder så har blivit en del tvättning av merinoull och vanlig ull.
En stor sak är ju att man helst inte ska tvätta det så ofta utan mest vädra det.
Fast eftersom det är nyköpt tyg du ska sy saker av så är det förstårligt du vill tvätta det först.
Tvätta det helst med handtvätt (30 grader, sköljningen ska va samma) eller ullprogram i en tvättmaskin och använd tvättmedel för ull. Som Y3 t.ex.
När det är tvättat så forma och sträck ut det så det får tillbaka formen och låt det plantorka.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 15:47   #3
SofiaOliwia SofiaOliwia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2014
Inlägg: 5
Tänkte mest att det brukar rekommenderas med andra tyger för att inte plagget ska förlora formen när det tvättas första gången. Tror du det är bättre att inte förtvätta merinoullen alls?

Kan det bli svårare att sy om det förtvättat? Om jag inte sträckt ut det helt rakt t ex? Hur skulle du göra?
SofiaOliwia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-13, 20:36   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag hade inte problem med merinoull. Tvättade för hand, sedan centrifugerat på låga varv, sedan plantorkade. Jag sträckte inte så mycket heller, bara lagt ut. Det fungerade. Men jag kanske hade tur
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 00:28   #5
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Citat:
SofiaOliwia skrev: Visa inlägg
Tänkte mest att det brukar rekommenderas med andra tyger för att inte plagget ska förlora formen när det tvättas första gången. Tror du det är bättre att inte förtvätta merinoullen alls?

Kan det bli svårare att sy om det förtvättat? Om jag inte sträckt ut det helt rakt t ex? Hur skulle du göra?
Det kan krympa så då är det bäst tvätta tyget innan du syr något av det .
Borde det inte vara. Du lär ju se när du tvättat det ifall det blivit lite skelt eller galet. Då är det bara att sträcka lite på det för att forma det rätt, sen låta det plantorka.

Men handtvätt eller ullprogram i tvättmaskin sen tvättmedel för ull(Brukar ofta heta för känslig tvätt) tycker jag du kan gö som förtvätt.
Centrifugering kan va ett lotto så jag föredrar att krama ut vattnet försiktigt. Säkra före det osäkra .
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 03:43   #6
Modista Modista är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 25
Ull formar sig efter kroppen när det är fuktigt (du lär ju svettas i understället), så jag tror det är sak samma om du tvättar den innan.
Du ska absolut inte använda sköljmedel vid tvätt, men det vet du förmodligen, ville bara nämna detta enormt viktiga faktum om nu inte någon av dina barns nallar behöver ett underställ nu när det blir kallt.
Modista är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
merino, merinoull, tvätt, ull

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons