Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-14, 22:57   #31
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Hej jag vill bara inflika att jag har en Innovis 10 och kunde inte låta bli att läsa vad som stod på amazon och åtminstone för mig så är stygnen jättebra på min maskin. Ska du sy fina knapphål, raksöm och sicksack räcker den maskinen mycket långt. Nackdel är väl att jag är osäker på hur många år den faktiskt håller för den känns ju plastig, men den är pålitlig och väldigt stark till och med över väldigt tjocka lager tyg. Pressarfotslyftet är jättehögt och den formar stygnen bra och matar även när det är tjockt.

Jag fyndade den och köpte begagnat från utlandet så för mig har det varit ett väldigt prisvärt köp. Om man tror att man ska sy lite mer än bara de enklaste nyttosömmarna rekommenderar jag att man tar en modell med några fler sömmar. Jag kan sakna det ibland. Tidigare ägde jag en Huskvarna Rose som jag blev vansinnig på för jag syr för "tung" sömnad och är för temperamentsfull för att orka med finliret med den. Brothern var tänkt att jag skulle ha ett kort tag, men jag är nöjd så det kommer dröja innan jag byter upp mig.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 18:24   #32
JonteH JonteH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 9
Citat:
Fruhilde skrev: Visa inlägg
Hej jag vill bara inflika att jag har en Innovis 10 och kunde inte låta bli att läsa vad som stod på amazon och åtminstone för mig så är stygnen jättebra på min maskin. Ska du sy fina knapphål, raksöm och sicksack räcker den maskinen mycket långt. Nackdel är väl att jag är osäker på hur många år den faktiskt håller för den känns ju plastig, men den är pålitlig och väldigt stark till och med över väldigt tjocka lager tyg. Pressarfotslyftet är jättehögt och den formar stygnen bra och matar även när det är tjockt.

Jag fyndade den och köpte begagnat från utlandet så för mig har det varit ett väldigt prisvärt köp. Om man tror att man ska sy lite mer än bara de enklaste nyttosömmarna rekommenderar jag att man tar en modell med några fler sömmar. Jag kan sakna det ibland. Tidigare ägde jag en Huskvarna Rose som jag blev vansinnig på för jag syr för "tung" sömnad och är för temperamentsfull för att orka med finliret med den. Brothern var tänkt att jag skulle ha ett kort tag, men jag är nöjd så det kommer dröja innan jag byter upp mig.
Kul att höra! Jag har letat lite och hittat andra positiva kommentarer om Inno-vis 10.

Just nu står det mellan Husqvarna Emerald 118 och Brother Inno-vis 10. Om man jämför specifikationerna så verkar dessa maskiner ganska lika. Några fler som har erfarenheter av någon av dessa maskiner?

Har en kompis som äger en Emerald 118 som jag ska provsy på lördag. Hon är väldigt nöjd med maskinen. Ska bli intressant att provsy! Det skulle vara kul att provsy även Brothern men har inte hittat någon butik i Stockholm som har den, har dock inte letat så noga.
JonteH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 18:54   #33
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har en kompis som också gillar sin Emerald 118.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 20:33   #34
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brotherbutik finns i Västerhaninge och heter Sypressen och ligger nära pendeltåget vid Åbyplan (som ligger mitt emot Västerhaninge centrum, andra sidan spåret).

Husqvarna har massor av olika spolar och pressarfötter, ingen standard som passar alla maskiner, byter du maskin eller köper en till, så är det stor risk att dina inköpta tillbehör inte passar.

Jag har sytt på flera Emerald och likande Husqvarna maskiner, dom jag sydde på var superkräsna på tråd, i stort sett dög bara gutermans tråd.
Husqvarna har numera ingen egen tillverkning av maskiner utan dom köper in och sätter sitt märke på där dom hittar maskiner billigast.

Senast redigerad av bila den 2012-11-15 klockan 20:43.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 23:32   #35
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men det där om Husqvarna stämmer om de flesta märken. De flesta märken har olika tillverkare för olika maskiner och modeller. Tyvärr är det oftare så nu för tiden än förr i tiden.
Tex har jag kunnat använda samma spolar till alla mina pfaffar (min område är 50-90-tal men det gäller förmodligen ännu tidigare då 130 kom på 40-talet och har samma spole vet jag) men nu eftersom de blivit köpt av holdingbolaget som äger HQ och Singer också så är det inte längre så.

Så nu för tiden gäller det inte längre. :/

Jag vet också att Brother också har olika spolar. Min maskin har en extratjock spole, bra för brodyr.

Jag säger inget om Emerald för jag har inte haft den men de jag sett folk ha verkar vara nöjda med, men jag säger inte mer än så för jag har ju som sagt ingen personlig erfarenhet.

Utifrån det jag sytt på min brother innovis 1200 så var den kräsen när det gäller material som råkar vara lite fel tjocklek eller material så kan den få för sig att göra hoppstygn i 20 stygn på raken eller så. Använder dock den inte längre för sömnad, utan bara brodyr och då sköter den sig helt okey.

Men det är nog så för de flesta moderna symaskiner.. De är inte vad de brukade vara...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 23:41   #36
JonteH JonteH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 9
Har nu provkört en Husqvarna Emerald 118. Helhetsintrycket var bra, det gick jättebra att sy långsamt och knapphålen blev fina. Det som jag inte gillade va att nålen inte var centrerad på pressarfoten. Även fast jag hade den maximalt till höger så var den fortfarande vänster om centrum på pressarfoten. Nålen kan ha varit böjd men den såg rak ut... Någon som har några tankar kring detta?
JonteH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 00:25   #37
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Tydligen ska nålpositionen gå att variera mellan mittpositionen och vänster läge vid raksöm. Om nålen inte är mitt i stygnplåten och/eller pressarfoten när mittpositionen är vald så är det väl något som behöver justeras av tekniker låter det som, om det nu inte var nålen som behövde bytas.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 03:20   #38
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Felinställt kanske. Be om att få prova en annan exempelar och om säljaren krånglar så säg att det är fel om man har en felinställd smyaskin som demo. Eller gå annan ställe. I Sverige är ju just HQ vanligaste märket.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons