Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-15, 06:41   #1
marie8103 marie8103 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 6
Två trådig overlock ????

Hej !
Jag har fått en overlock och den syr bara overlocksömen med två trådar. När använder man en sådan söm och till vad?
Sen kan man sy en kedjesöm med två trådar på den också parallellt med overlocksömen och jag funderar i vilka material funkar det att använda den till. Känns inte som det skulle vara så bra att sy i töjbara tyger med denna maskin eller har jag helt fel.
marie8103 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 07:00   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Vad kan en sådan maskin vara av för märke?
Tvåtrådig är väl för att kasta kanter samt en rullfåll.
Kedjesöm är inte elastisk. Låter mer som en maskin som syr ihop och kastar kanten samtidigt. Husqvarna Huskylock har kedjesöm som en raksöm i kombination med overlocksöm vilket kan vara bra i lösa material där overlocken inte ger en riktigt tät sammanfogning. Själv använder jag kedjesömmen ensam som en tråcklingssöm. Testar jag ett byxmönster så syr jag de långa sömmarna med kedjesöm och kan sedan dra i tråden så är det sprättat på en minut när jag sett vad jag behöver. Lätt att testa några alternativa sylinjer på det viset.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 07:05   #3
marie8103 marie8103 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 6
Det är en gammal babylock EA-605
marie8103 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 08:23   #4
MillisDolly MillisDolly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 45
När det gäller overlock så är jag mest van vid industrimaskiner och där användes den två-trådiga till att sy allt töjbart för det var en mer stabil söm.
MillisDolly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 08:25   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det här hittade jag i en gammal tråd:

Older Babylocks are very well built. I used to sell them and owned one but after the time of the EA-605 model. I think a model even slightly newer will be easier to use and have a few more features that you would enjoy.
I'm not familiar with your model but I do have a book that tells the features of many of the older Babylock models and from what I gather the 605 does not have a light where the 625 model does. Stitches include 4 thread safety, 2 thread over edge, 2 thread double chain, 2 thread flatlock and 2 thread blindhem.
Older Babylocks used different types of needles that are industrial type round shank rather hard to insert properly. My older Babylock took the DCX1F needle and I believe the 605 uses BLx2N needles and does not have a stitch width adjustment and the stitch length adjustment is done by push button. The tension type is "multiple" revolution and does not have a numbered dial.


Har du manual? Annars kan du googla, de finns till salu.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 08:29   #6
marie8103 marie8103 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 6
Citat:
MillisDolly skrev: Visa inlägg
När det gäller overlock så är jag mest van vid industrimaskiner och där användes den två-trådiga till att sy allt töjbart för det var en mer stabil söm.
Jag har provat att sy i töjbart tyg men jag får det inte den tvåtrådiga overlocken att se nå bra ut. När jag vänder på tyget så syns stygnen väldigt mycket när man drar isär tyget lite grann.
marie8103 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 11:18   #7
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Två trådig overlock användes bla i den bättre konfektionsindustrin, man overlockade runt om och sydde sedan ihop bitarna med raksömsmaskin.

På så sätt når man bäst slutresultat, med sömmar som syns mycket lite, (till skillnad från en tex femtrådig overlockssöm som kan synas lite när tyget dras isär.

Dessutom om kunden inte var helt nöjd, kunde man lättare justera lite även vid det andra uppföljande besöket hos skräddaren..
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons