Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2018-01-07, 23:08   #1
nuttes nuttes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 1
Ge mig ett gott råd.

Hej,har fått en Pfaff Tiptronic 2020, men det är något fel på den, är det någon som har erfarenhet av en sådan maskin? Är det lönt att lämna in den för översyn och kanske reparation? Jag har en gammal Pfaff 1215, men 2020 verkar ju mer avancerad?
nuttes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-08, 10:47   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Den har automatiskt knapphål och jag kan inte svara på hur knapphålen blir med den maskinen men jag har Pfaff 2046 (en senare modell) och de knapphålen blir jättebra.
Pfaff har inte ställbart pressarfotstryck som många brukar vilja ha när man syr i stretch, det finns dock på en del nyare pfaffmodeller som kommit de senaste åren. Stretchsömmar finns och man kan testa att ändra lite på balans och trådspänning i stället, men kan inte garantera något. Jag tycker överlag att stretchsömmar är svåra att få riktigt snygga på vanliga hushållsmaskiner (har testat andra märken också), jag föredrar overlock och coverlock. Jag har testat olika inställningar och lyckats hitta någon inställning som också syr snyggt i stretch (och då menar jag superstretch) och inte bubbla sig. Annars kan man ju köra med smal sicksack. Din maskin kanske är bättre på stretchsömmar än min. Vet att många med vanliga hushållsmaskiner anväder bandkantare och sicksacksöm om de t.ex. ska sätta kantband i halsen på en tröja och det blir snyggt och bra även med pfaff utan ställbart pressarfotstryck. Tips på hur man syr snyggt i strech utan over/finns t.ex. på https://christinassytips.com/

Vad som är bra är övermataren. Den är super. Man behöver i princip inte nåla den matar över och undertyget jämnt.

För att sy i vävda (stumma) tyger så tror jag att din maskin är jättebra och värd att åtminstone lämna in och få ett kostnadsföslag. Ibland kan det räcka med service och behöver inte bli så dyrt (fast jag tycker service också är dyrt).

Vet inte hur stark motor den har. Min maskin har 75 watt och det tycker jag egentligen är lite för klent. Jag har en enklare men starkare maskin när jag byter dragkedjor och lagar jeans där man kan behöva komma igenom många lager tättvävt tyg. Vanlig lappning av jeans går jättebra men ibland ska man ju över många sömmar t.ex. där fickor är fastsatta eller i grenkorset.
P.g.a. övermataren så tror jag att jag alltid kommer att sy på en Pfaff, den är verkligen jättebra och jag vill inte vara utan den. Jag antar du redankänner till detta eftersom du har en äldre Pfaff.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons