Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-08-22, 20:03   #16
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Hm... fram till årsskiftet ska det inte vara några problem att handla från GB. Först efter årsskiftet måste vi betala tull och moms.

Handlar även från USA m fl länder och det är inga problem. Det är bara att betala förtullning m m på både vara och tyvärr även frakt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-22, 21:24   #17
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
Nu börjar vi komma långt off topic, men:
Jepp, så är det - och det irriterar mig så till den milda grad!

Vad gäller det faktum att Sailrite valt att endast sälja direkt från Indiana får jag (vi allihop) leva med, att köpa deras special-maskinutrustning är normalt endast engångsköp. Men, jag kan inte se vad svenska myndigheter gjort för att förtjäna inkomst av tull och moms på köp som är tvungna att göras utanför Festung EUropa - för att det inte finns något alternativ på insidan muren. Jag är väl för anarkistiskt liberal för att förstå det.

De normala insatsvarorna till Ultrafeeden får man helt enkelt lokalisera innanför tullmuren. Vilket jag gjort för allt - så här långt. Det var mest en fråga om att lyckas översätta olika standarder och hitta alternativa varumärken här i EUropa. Inte mycket går att hitta i Sverige, inte i full sortering alltså, men det är ju sånt de fyra friheterna inom unionen finns till för att fullt ut kompensera...

Vad gäller GB: Jag distansköper bildelar från Storbritannien flera gånger om året, något jag (naturligtvis!) kommer att upphöra med väl före årsskiftet. Nu får det bli från Tyskland och Holland för de delar jag inte kan stoppa ner i bakluckan när jag är på märkesträffarna i Gaydon uppe i Midlands. Grejerna finns normalt att få även i NL och D - men det blir mycket krångligare i och med språkbarriären... Nästan allt britterna erbjuder finns även på insidan tullmuren, det är bara så mycket krångligare att hitta säljarna - och att komma på speaking terms med dem...

Att förlora exportintäkter - det straffet kan britterna gott ha när de nu krånglar till livet för alla oss brittiska bilnördar.
/Odd
Polar300 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons