Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-06-26, 16:29   #1
vilseipannkakan vilseipannkakan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2014
Inlägg: 36
Vadstena Folkhögskola

Ja, jag ska börja på deras textillinje så småningom. Är det någon som vet hur inköp av material går till där? Köper man även sytråd själv? Köper man sina material själv på fritiden, eller beställer man från skolan eller hur gör man?

Jag har ett litet lager av tyger, trådar, öljetter och knappar. Vad kan mer behövas? På kursen får man lära sig knyppla och väva och grejer. Hur ska jag veta var man köper sånt material?

Är det någon som har gått en liknande kurs som har koll?
vilseipannkakan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-06-26, 19:52   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
När man betalar avgiften brukar det stå om priset inkluderar material.

Annars står det vad man ska ta med sig.
Det ingår ju i utbildningen att lära sig om materialen.

Men har du knyppeltråd, varp m.m så kan det ju inte skada att ta med.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-26, 17:53   #3
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
När jag gick folkhögskola så fanns det en hel del vävgarner så man köpte av läraren. Vävgarner behöver man alltså inte köpa själv.

När det gällde knypplingen har jag för mig vi betalade en liten kostnad för det. Knypplingsmaterial är väldigt billigt.

När vi tovade så vägde vi ullen och skrev upp hur mycket vi tog, och så fick vi betala för det när man så att säga gick för att betala sina "fakturor".

Vid sömnaden så sydde vi mest detaljer och använde skräptyger som man skaffade själv. Tråd och lite smågrejor kunde man köpa av läraren som hade lite tyg och sånt på sitt kontor. Ska du sy någon riktigt plagg så lär du få fixa tyg själv, dvs handla på din fritid. Jag gick folkhögskola nära Sthlm men bor man i Vadstena kanske det är svårare.

Funkar likadant på de flesta skolor tror jag. Jag hade praktik på en gymnasieskola och läraren där hade så mycket tyg på sitt kontor som eleverna inte ville köpa så jag köpte av henne en massa fina tyger för 50kr/m.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-28, 10:56   #4
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag går på hantverkslinje på folkhögskola och där betalar man allt material själv. Det är vettigt då man gör olika mycket och har olika smak för sitt val av material.

På Vadstenas hemsida stå det att de har ett stort lager av material att tillgå, och man betalar efter användning.

Med andra ord: Köp inget innan utan avvakta vilka saker som behövs för de olika momenten, är mitt tips.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons