Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-29, 12:02   #1
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Hur förvara mönster?

[SIZE=3][FONT=courier new][COLOR=royalblue]
Har ett problem som jag ej vet hur jag skal lösa!!ja alla ni här på sy sidan har säkert olika lösningar o jag skulle vara tacksam om ni beräta de HUR FÖVARAR NI ERA MÖNSTER???
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 12:27   #2
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
De jag ritar själv eller t.ex. ritar av ur tidningar eller lånade mönster brukar jag sätta in i pärmar i plastfickor, och så skriver jag på vad det är jag sytt, tex. "rosa fleecetröja"

I de fall jag köpt typ ett Burdamönster i tygaffären så brukar jag vika ihop det i orginalpåsen och förvara det i skokartonger.
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 13:37   #3
isin isin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 92
Hejsan
Ett litet tips för att komma ihåg vad det var man sydde är att klippa ut en liten tyglapp av det tyg man sytt av och fästa i mönsterdelarna.Det har jag gjort och det fungerar utmärkt.
Mvh Ingrid
isin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 13:49   #4
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag har tre boxar med hängmappar på en hylla ovanför ytterdörren (måste hitta plats överallt). En heter "Vuxen", den andra "Barn" och den tredje "Annat", dvs den innehåller mönster på grejer. Alla mönster har varsin hängmapp och på den lilla fliken skriver jag t.ex. "byxor" samt numret på mönstret eller vilket nummer av t.ex Ottobre det är fråga om. Samma nummer har jag förstås också skrivit på alla aktuella mönsterdelar. Mönsterdelarna ligger dessutom i ett A4-kuvert med bilden fasttejpad på.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 14:20   #5
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag har mina liggande i pappkartoner från IKEA ovanpå garderoberna i hallen. (KASSETT kanske?)

Orginalmönster i påsen. Avritade i återförslutningsbara plastpåsar märkta med storlek, mönster och vad jag sytt av det första gången.

Toppits Ziploc påsar kan man skriva på annars lägger jag i en lapp. Påsarna finns i 1 och 3 liters. (De passar även bra för att sortera upp små bitar av tyg till applikationer mm.)
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 14:50   #6
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
de avritade har jag i plastfickor i prärmar med beskrivning vilka mönsterdelar det är och vad det blir längst fram.
Köpemönster har jag i plastfickor i A5 pärmar. Får dock inte plats särskilt många i varje pärm
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 16:33   #7
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Post

TACK för alla förslag!!finns det någon som har andra förslag är de också välkomna.
det ser ut som om skolådan var en bra ide.
de jag ritat själv o grundmönster brukar jag ha hängande bakom en dörr för de gör jag i hård paff.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 16:55   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag samlar mönstertidningar i tidskriftsamlare. Köpta "vanliga" mönster samlar jag i pärmar med plastfickor.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 18:03   #9
zannta zannta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 43
Jag samlar mina "köpemönster" typ burda i en gammal boklåda i trä. En sån som man hade förr i skolan. Ger en viss nostalgikänsla. Övriga mönster åker i en plastficka och i pärmar.
zannta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 07:18   #10
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Grundmönster i hårdpapp har jag hängandes i en mönsterkrok på min rockhängare.(Fick krokar ifrån skolan men finns att köpa på bermanjohansson.)

Alla andra mönster förvarar jag i A3 plastfickor i en pärm.I plastfickan ligger det oftast en skiss längst fram sedan mönsterdelarna och bakom en lista över delar och tygåtgång.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 07:43   #11
Strega Strega är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 63
Jag har mina köpemönster i trådbackar i garderoben. Det får plats tre rader mönster i bredd i varje trådback.
Egna mönster i A4-plastfickor i pärmar, med en liten tygbit av det jag sytt i.
Strega är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 10:07   #12
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Citat:
Filippa.M skrev:
Jag har tre boxar med hängmappar på en hylla ovanför ytterdörren (måste hitta plats överallt). En heter "Vuxen", den andra "Barn" och den tredje "Annat", dvs den innehåller mönster på grejer. Alla mönster har varsin hängmapp och på den lilla fliken skriver jag t.ex. "byxor" samt numret på mönstret eller vilket nummer av t.ex Ottobre det är fråga om. Samma nummer har jag förstås också skrivit på alla aktuella mönsterdelar. Mönsterdelarna ligger dessutom i ett A4-kuvert med bilden fasttejpad på.
Boxar med hängmappar har jag också funderat över, men var hittar man sådana??
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-30, 13:28   #13
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
har plastficker och pärm för A3 slipper vika så många gånger.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 09:27   #14
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Anna-Karin, jag köpte mina hängmappeboxar hos en kontorsvarugrossist här i Malmö (Papperssnabben). Tror de finns på nätet. De är inte snygga, men de är större och billigare än de som finns i "vanliga" handeln, typ Åhléns eller Granit (kan tänka mig att det finns där).
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons