Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-01, 21:32   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
försäljning!?

Hej!
jag har nyligen gjort en body och ett par byxor som jag blev nöjd med. Visade upp dessa för en jobbar kompis. Hon sa bara ÅÅÅÅ tar du upp beställning?
För det första så är jag nybörjare och vill inte sälja eftersom jag inte kan garanterna kvaliten. Sedan så vet jag inte om man får göra det. Mönster taget från Ottebre. Men om man får det och jag känner framöver att det går bra att sy, vad ska man ta för kläderna?

kram Pa
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 21:53   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Detta har det pratats om tidigare. Sök i forumet.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 08:00   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
På Ottobres sida står det såhär:

Kan modeller och mönster användas för att sy upp enstaka plagg till försäljning?

Alla modeller är gjorda enbart för privatbruk och de är skyddade enligt lagen om upphovsrätt. Allt kommersiellt bruk är förbjudet utan rättsinnehavarens skriftliga lov eller licens. Det samma gäller arbetsbeskrivningarna och de illustrerade sömnadsbeskrivningarna.

Men kanske du hittar något annat bra mönster som du får och kan sälja plagg du sytt. Tycker även jag att bodyn och byxorna du sydde var mycket fina Lycka till med framtida sömnad, ska bli roligt att se vad du skapar härnäst.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 10:37   #4
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
jag fårstår inte riktigt när folk säger att det är eget mönster?
ta ett par mysbyxer, hur många olika sätt kan man göra såna? Jag gillar de med mudd, men om jag ska sälja dom så räcker det med att jag kortar at mudden 1 cm så är det mih egen eller??
hoppas du förstår vad jag vill ha sagt.
kram Patricia
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 11:41   #5
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag har funderat på precis sammma sak. Man kan .t.ex. råka kopiera ett copyrightskyddat mönster utan att veta att det mönstret fanns. Hur garderar man sig mot det?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 15:11   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Just de enkla mönsterna och de mönster som är klassiska, som t ex en enkel body eller mjukisbyxor, är för företagen svårt att hävda att de är just deras så där går man rätt lugnt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 19:56   #7
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
När jag skriver att mina mönster är mina egna är det för att jag ritar dem själv prcis så som ag vill ha dem.

Jag har sytt ca 10 olika muddbyxor från köpta mönster ellerr mönsterböcker och de har sett väldigt olika ut kan jag säga. Inte ett endaste var jag nöjd med så jag har ritat själv istället. Att det finns snarlika mönster tat köpa komem rman nog aldrig ifrån när det gäller enkla basplagg.
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons