Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-04-10, 01:31   #1
Luna94 Luna94 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2015
Inlägg: 1
Sy egen bh

Hej!
Tänkte försöka mig på att sy en egen bh.
Jag har nyss insett att det är rent ut sagt omöjligt att hitta en bh som funkar för mig. Antingen så passar de underbart runt om men hemskt över själva brösten eller vice versa eller så är de för små eller för stora osvosv..
Så, tänkte försöka detta.
Men insett att det är väldigt svårt att hitta ett mönster att använda som grund.
Tänkte göra en som man öppnar fram men även halterneck ungefär. Bara för att vara extra komplicerad.
Så undrar om någon vet om något bra mönster eller hur jag gör ett själv, om det är möjligt?

Tacksam för svar.
Luna94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 17:00   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det finns en sluten Facebook-grupp för oss som syr egna underkläder. Man måste ansöka om medlemskap. Den handlar mest om bh-sömnad men också lite om andra underkläder och baddräkter. En kul och stimulerande grupp.

Det lönar sig i längden att gå en bra kurs och då få med sig ett personligt utprovat grundmönster. Bodil Friman med företaget B,Wear i Haninge utanför Stockholm håller nybörjarkurs ett veckoslut varje månad och fortsättningskurser lite då och då.
Lisa Gustavsson med företaget LG Sömnad har kurser i västra Sverige, men inte fullt så ofta. Båda har gott rykte.
I slutet av juni genomförs European Bra Summit 2015 i Stockholmsstadsdelen Farsta strand. Då håller gurun Beverly Johnson ett antal kurser och börjar med baskursen. Resten av kurserna kräver att man har ett utprovat mönster och vet hur man syr en bh. Beverly undervisar på engelska. Man väljer själv hur många kurser man vill gå. Bodil finns också med och hjälper till så man behöver inte vara så duktig på engelska.
http://www.bwear.se
http://lisalgsomnad.blogspot.se/

Om man absolut inte kan gå en kurs så finns det ett par internetkurser med Beverly Johnson på Craftsy. www.craftsy.com
Material kan köpas från både Bodil och Lisa. Bodil har färdiga kit med allt som behövs.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 23:42   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag befinner mig i fel världsdel, med fel dator för att ge ett fullödigt svar men jag har nyligen skaffat en del mönster. Något kom från Finland och jag tror det var med sömnadssats.
Jag har en del från en dam som heter Beverly Jonson (tror jag igen). Hon håller bh-sömnadskurs i Sverige just nu eller för några veckor sedan.
Beverly är helt korrekt: Bra-Makers Supply
Tror något kom från Dress like a Prince på Etsy.

Kommer jag ihåg det ska jag kolla på min huvuddator efter rätt länkar till andra ställen varifrån jag handlat.

En sak till, på bloggen Foundations Revealed finns det flera ypperligare beskrivningar hur man konstruerar sina egna bh-mönster. Dock får man ju då teckna sig för en prenumeration (runt 10GBP/månad).
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 09:19   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det är helt rätt leningrad att det hålls en bh-kurs just nu i Storstockholm, Det är Beverly Johnsons goda vän Bodil Friman på B,Wear som lär ut. Bodil säljer material från Bra-Makers Supply och andra också.
Sent i juni kommer Beverly Johnson för European Bra Summit 2015.

Senast redigerad av suskal den 2015-04-12 klockan 09:53.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons