Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-16, 09:35   #1
lomali lomali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 12
Vilken maskin ska jag välja

Tackar så mycket för svaret jag fick ang differentialmatningen. Har fortfarande inte bestämt mig för vilken overlockare jag ska köpa. Har som jag tidigare berättat kollat på Pfaff 4852 och 4862. 52:an är 1200 kr billigare och har fler sömmar, har nu fått veta i affären jag varit i att 62:an inte kan sy ihop kasta och skära av samtidigt, jag trodde att det var det som var en del av vitsen med overlockarna. Det är 5 sömmar som inte 62an har men som 52an har istället har då 62an den elektroniska displayen. Det här blir bara värre och rörigare ju mer jag tittar runt på maskinerna. Någon som kan ge mig ett råd vilken ska jag köpa? Eller det kanske finns någon som kan rekommendera någon annan maskin jag vill absolut ha täcksömmen med.
lomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 09:46   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nej nu måste du ha missuppfattat eller så har butiken sagt fel. Klart 4862 syr ihop, kastar och skär i ett svep. Det den inte gör är att sy kedjesöm och 4-trådig overlock samtidigt men det klarar bara 5 trådiga maskiner av.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 09:53   #3
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Ja jag håller med Cecilia där, det måste vara något missförstånd.


Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 10:00   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag ringde och pratade med Söderstyger, butiken där jag köpt min maskin. Skillnaderna är att 4852 (eller 4850 som den numera heter) har fler sömmar men att 4862 har automastisk trådspänning. Automatiken på 4862 och det faktum att de kör kampanjpris på 4850 gör att priset är lägre på den sistnämda. Annar ska det egentligen inte vara någon kvalitéts skillnad mellan dem.

Du bor ju i Stockholm och du kan ju ta dig till t ex Söderstyger och provsy på bägge maskinerna. Om du ringer iförväg så kan du se till att komma dit när Gunilla, som är duktig på overlockmaskinerna, är där. Du kan även boka en tid då det är lite mindre kunder i butiken.

Själv tycker jag det är väldigt bekvämt med den automatiska funktionen på 4862 och antalet sömmarna räcker och blir över.

Senast redigerad av Alvan den 2005-11-16 klockan 10:03.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 11:54   #5
lomali lomali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 12
Tack snälla ni

Tack så hemskt mycket ja jag tyckte det låt konstigt, har kjontaktat Söders tyger och dom verkar jättetrevliga och kunniga, ska dit nästa vecka och prova. Det var jag som hade missuppfattat det hela och sen blev det nog lite förvirrande att det är kampanj på 52:an.
Jag är så glad att jag hittat den här sidan, det finns så mycket tips och råd om man klickar runt lite Tack alla
lomali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-28, 11:32   #6
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Fördelen med 52:an (eller 50) är att den har 5 trådar, du får en extra "säkerhetssöm" som en sorts förstärkning när du syr. 52:an har även fler sömmar. Jag har 52.an, eller Coverstyle som dom valt att kalla den när dom har gjort någon form av kampanj. Jag tycker att den extra tråden känns bra, jag använder den sömmen väldigt mycket. Däremot använder jag inte alla sömmar som 52:an har som inte 62:an har. Så tänk på om du känner att en extra tråd är viktig, eller om du tycker att det är viktigt för dig att trådspänningen ställs in automatiskt.(Det gör den på 62:an).

Hoppas att det blev lite klarare!

Annie
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons