Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-27, 12:32   #1
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Brodyr/Broderi

Jag undrar lite över termerna brodyr och broderi. Ofta när jag läser här på sysidan dyker ordet brodyr upp och det verkar som om personen i fråga egentligen menar broderi. Samma sak i gallerierna, det visas exempel på saker som helt klart är broderier, men de kallas brodyr-arbeten, hur kommer sig detta? Enligt var jag lärt mig och vad som står i både ordböcker och sömnadslexikon så är broderi ett konstfärdigt sömnadsarbete med tråd för att pynta ett grundtyg eller plagg, medan brodyr är när man syr runt utklippta hålmönster, ofta med vit tråd på vit bakgrund, t.ex på kragar, lakan eller gammeldags underkläder. Vad säger ni? Har de två ursprungliga begreppen flutit ihop så att allt nu betyder broderi, vad kallar man då brodyr nu?
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-27, 16:47   #2
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Du har helt rätt.

Oftast används ett ord utan att användaren förstår innebörden av vad ordet betyder.
Det är bra att fel ordanvändning tas upp så att man kan ändra ordvalet till det rätta.

Själv äger jag många mycket vackra brodyrer i form av vita dukar som är från min farmors föräldrahem.

Jag har också många broderier som bl.a mina barn sytt på dagis. :-)

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 09:39   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har lagt märke till detta också, eftersom jag sysslar med maskinbroderi. Själv vill jag kallar det för just broderi, men på svenska tycks det som om "brodyr" ofta används för detta. Så jag har anpassat mig efter det...
Men efter påpekandet ska jag nog göra som jag egentligen vill, och kalla det för broderi!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 18:03   #4
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Så skönt att några håller med, det finns hopp!
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 18:51   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Själv tycker jag att det är helt ointressant om någon kallar det för brodyr eller broderi. Jag vet ju vad det betyder. Men det kanske beror på att jag själv är ingenjör?

Enligt NE så gäller följande:
brody´r subst. ~en ~er
ORDLED: brod-yr-en
• (remsa av) broderat tyg anv. för garnering o.d.: en underkjol med flera lager ~; den vackra ~en runt blusens halslinning
BET.NYANS: utvidgat om broderi i allmänhet: en väst med ~

broderi´ subst. ~et äv. ~t, ~er
ORDLED: brod-eri-et
• sömnad i mönster för prydnadsändamål: broderimönster; lakansbroderi; silkesbroderi; spetsbroderi
BET.NYANS: om (det fullbordade el. ofullbordade) arbetet: västen var smyckad med ett ~ av en björn i silver över bröstet; ~et var bara påbörjat; komplicerade ~er i svart, rött och guld
HIST.: sedan 1679


Enligt NE så kan man med andra ord säga en väst med brodyr eller en väst med ett broderi.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 21:36   #6
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Givetvis "så kan man med andra ord säga en väst med brodyr eller en väst med ett broderi. " Men frågan är ju om man vill göra sig förstådd eller ej, jag kan kalla min virkning för krokning, men räknar då inte med att bli förstådd, eller som Tage Danielsson sade: "Du och jag kan ju till exempel komma överens om att kalla en tur- och returbiljett Stockholm-Malmö för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar. Men jag lovar dig att vi får ett helvete i biljettluckan på Centralen."

Och hur skulle din ingenjörsutbildning hjälpa dig att lättare förstå om någon menar broderi när denne skriver brodyr?

Senast redigerad av Ida_B den 2006-04-30 klockan 21:45.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-30, 22:43   #7
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
Språk o språk/ordbruk förändras hela tiden (eller försämras,om man så vill
Gjorde precis en sökning på brodyr resp broderi
på google för att se vad det blev för resultat...och
det verkar som det rent allmänt numera används ordet
brodyr om maskinsytt och ordet broderi om handsöm...
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 07:15   #8
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Brodyr som metervara, remsor och helt tyg (det finns också, mina brorsdöttrar hade brudnäbbsklänningar i brodyr när jag gifte mig) är ju oftast en maskinprodukt, så det är väl därför det uppstått en glidning att även omfatta hemsydda maskinbroderier?
Brodyr finns även med hålsömmen gjord i färger på vit botten eller någon annan färg - men jag tycker inte heller det är så lätt när orde skiftar betydelse - någon som kommer på ngt bra ord kort och "eget" för maskinbroderier?

(När jag tänker brukade min mor förut kalla "brodyr" för "engelsk brodyr" dessutom ...)
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 07:19   #9
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Troligtvis har jag en större tolerans för att språket är ett medel, inte ett självändamål. De flesta ingenjörer jag känner har, till skillnad från humanister och språkpoliser, lite slarvigare (om man vill) språk. Jag bryr mig inte om ifall någon säger kraft eller moment (även om det är helt skillda ting), då jag ändå oftast förstår vad personen menar. I rapporter så gäller det naturligtvis att vara så korrekt som möjligt. Men det är väl inte rapporter vi skriver här?

Jag tycker t ex att man inte kan säga "Innan frosten...", emedan en känd författare tycker att det är ett fulkomligt korrekt språkbruk. Det är det också eftersom språket lever och förändras hela tiden. För 20-30 år sedan så kunde man inte säga så, men nu är det helt accepterat.

Fråga vilken äldre lärare i svenska som helst, språket lever.

NE är en utmärkt källa tycker jag. Den uppdateras löpande och blir lite mer levande. Jag rekomenderar en prenumeration.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 08:21   #10
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Visst förändras språket, men om man har två ord som betyder två olika saker så är det ju väldigt mycket lättare att få lyssnaren/läsaren att förstå vad som menas än om det är lite godtycklig, och slumpmässigt väljer betydelse efter dagsform. Om du nu skriver till mig t.ex. att du har en blus med vacker brodyr så kan jag ju aldrig veta vad du menar eller hur? Du kanke verkligen har en blus med brodyr eller en blus med broderier who knows.

När du skriver att språket skulle ha ett självändamål förstår jag inte riktigt vad du menar, språkets ändamål är väl att fungera som medium mellan individer för att förmedla information, och det gör man lättast om man i förväg vet vad orden betyder. Det handlar inte om att vara språkpolisiär eller inte, bara att försöka underlätta kommunikationen. Att ingenjörer skulle tala slarvigare än folk i allmänhet hade jag ingen aning om, och jag vet inte varför ni skulle göra det heller.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 08:27   #11
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
mariatherese: varför tycker du inte man ska säga innan frosten?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 08:49   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag är också tekniker, men jag tycker det är synd att "brodyr" används för vanligt broderi.
Visst, språket lever, men på detta sätt tar man bort en beskrivande möjlighet, och riskerar faktiskt förvirring!
Om jag beskriver ett broderat mönster som "brodyr" för en textilkunnig person i min egen ålder eller äldre är det troligt att den ser det som "brodyr" stod för "förr" framför sig än ett maskinbroderi!
Det handlar inte alls om att vara "språkpolis", utan att inte skapa onödig förvirring!
Det är ju även för en tekniker som talar med en annan tekniker av intresse om det fatiskt är kraften eller momentet som ger hållfasthetsproblemet i en kontruktion, även om det kanske inte känns lika viktigt vilkert ord man använder när man talar om vad bilmotorn ger...
Men jag lägger mig inte i vad folk säger, och korrigerar inte heller. Gör bara ibland en extrakoll om man faktiskt avser "brodyr" eller "vanligt broderi". Eftersom jag vet att det kan vara vilket som...

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2006-05-01 klockan 08:51.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 09:24   #13
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Helt spontant använder jag broderi om allt traditionellt handgjort och även det som jag broderat på maskinen.Brodyr använder jag på ogenomskinligt tyg och lägger satinstygn och klipper kanten typ sådana som man kan köpa i metervara och sy på barnlakan Det är klippt på något sätt Spets använder jag när det går att se igenom ,inte täckande stygn.Det är inte skillnaden i stygnen som gör ordvalet utan skillnaden på det färdiga arbetet.Jag vill efterlikna handbroderat när jag syr på maskinen då jag kallar det broderi.

Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 09:45   #14
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Hur jag än slår i de ordböcker jag hittar så står det att brodyr är samma som broderi. Det används även för remsor med tyg prydda med broderi, så det verkar ha BÅDA betydelserna. SAOB får väl anses vara en ganska tillförlitlig källa? Även Nationalencyklopedin anser jag har tillförlitlighet.

Ni som hittat annorlunda får gärna ange referenser?

De som retar upp sig på att vissa använder fel ord får väl privat pm'a dessa om "rätt" betydelse av orden? Det bidrar säkert till att alla vill skriva här... Jag kommer ju tänka mig för en extra gång innan jag frågar om något som jag inte riktigt vet vad det heter. Och då är jag ändå född svensk och med ganska gott ordförråd och mkt god ordförståelse. (enligt samtliga utförda tester)
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 09:53   #15
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tycker att en fjäder har vuxit till en höna.
För min egen del vill jag använda det ordet som har största förståelse för vad jag syftar på.
Ann-christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons