Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-09-23, 13:53   #1
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Angående färgning av tyg

Har ett par gråa byxor i någon form av jeans/stretch-tyg. Fick av en olyckshändelse två fläckar på byxorna av något som jag inte vet vad det är. Efter tvätt syntes dessa mer. Så jag sprayade med fläckborttagare och annan galltvål eller nåt och förstörde givetvis det hela genom att färgen på detta så synliga parti gick bort och bleknade, vilket gjorde det ungefär hundra gånger tokigare än vad det var innan.

Min fråga är om det är vanligt att färga textil och i så fall om det är lätt? Går det köpa färg eller nån spray i samma färg som byxorna och bara spraya? Eller fungerar det inte så där ute i verkligheten?
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 14:19   #2
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Om tyget inte är syntetiskt kan du köpa tygfärg man använder i tvättmaskinen. Finns att köpa på Åhlens å lite varstans
http://www.alfort.se/sv/varumarken/n...til/Tips--rad/
http://www.herdins.se/textilfarg/tan...-du-borjar__13
Står där vad som inte går att färga.
Dom mest vanliga är då Nitor och Herdins.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 15:47   #3
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Kanste det funkar med textilpennor a lá Panduro.
http://www.pandurohobby.se/search?q=textilpennor
Sådana som man bl.a ritar/målar på T-shirts med. Tror att dom är tvättsäkra efter att man pressat/strykt med värma på.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 16:11   #4
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Tack för era svar.

Tyget är 98% cotton och 2% elastane.

Och färgen är grå.

Först var de för långa, så då gick jag och köpte matchande tråd och skulle lägga upp dem själv. Så visade det sig att min symaskin trasslade med tråden när jag skulle sy. Så då lämnade jag in den hos skräddaren till slut efter att ha provat och felsökt själv ungefär hundra gånger och skräddaren ordnade ju det hela. Tog på mig dem ungefär 1 gång och sen fick jag nåt på byxorna jag inte vet vad det är. Och därefter tvättade jag dem och då blev fläckarna mer synliga. Och då körde jag med fläckborttagning och galltvål och då försvann inte fläckarna helt men färgen runtomkring försvann och bleknade bara för att jag körde tvätt med hand och skulle gnugga bort fläckarna. Och nu ska jag leta textilfärg eller textilpennor och måla på området. Och gud vet vad som blir att göra därefter. Ska jag bara kasta dom istället?
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 17:43   #5
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Det kan bli tok av att färga också. Det skadade området kan ta åt sig färgen annorlunda än det omgivande.
Kan du sätta applikationer istället?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 18:16   #6
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Hej Flia, får jag fråga vad du menar med applikationer?
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 20:17   #7
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Bilder eller blommor eller nåt, som man syr eller stryker fast.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-24, 11:06   #8
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Tack för ditt svar Flia, det funkar inte, inte på det området.

Det får bli att slänga dem eller nåt.

Tack för era svar i alla fall
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-28, 15:39   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Sitter byxorna bra och inte är slitna i övrigt tycker jag inte du ska slänga dom. Det är ju bara slöseri. Använd dom hemma eller som arbetsbyxor eller nåt istället i så fall.

Om byxorna sitter bra och du gillar att sy kläder kan du ju sprätta isär byxorna och göra ett mönster efter dom. Då kommer dom i alla fall till någon nytta.

Hade det varit jag och byxorna ändå varit såpass att jag inte kunda använda dom som dom är nu hade jag passat på att experimetera lite. Vissa fläckar kan blekas osynliga och det låter ju som att dina byxor från början är rätt lättblekta med tanke på att färgen släppte så lätt runt fläckarna. Så att bleka hela byxorna och sedan färga dom skulle ju med lite tur kunna ge ett par användbara byxor. med tanke på att det är mest bomull så borde både färg och blekning ta.
Visst finns risken att fläckarna skulle synas fortfarande, men det är ju inte värre än det är nu för det.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 19:49   #10
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Jag köpte färg häromdagen och skulle färga ljusgrå tights svarta. Det visade sig att ena paret hade ljusa färgfläckar som jag hade glömt bort. De lyser nu käckt vita mot det övriga mycket snygga mörkt grå =)
Tipset om blekning är bra - dels löser det kanske fläcken och dels kan du så att säga börja om från början, verkar ju som att du gillar dina byxor ändå.
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 00:13   #11
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Nu har jag inte varit inne här på ett tag så har inte sett de svar jag fått. Jag tackar så mycket för era bidrag och tips.

Ja, just dessa byxor tyckte jag om eftersom jag haft så svårt att hitta ett par i denna färg och modell som är i min smak.

För den som vill ta sig en titt på problemet bifogar jag nedan en bild. Nya tips och råd mottages varmt.

Tack.

http://imageshack.us/a/img580/3906/1by121.jpg
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 00:27   #12
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Att först...

Citat:
Filip skrev: Visa inlägg
Nu har jag inte varit inne här på ett tag så har inte sett de svar jag fått. Jag tackar så mycket för era bidrag och tips.

Ja, just dessa byxor tyckte jag om eftersom jag haft så svårt att hitta ett par i denna färg och modell som är i min smak.

För den som vill ta sig en titt på problemet bifogar jag nedan en bild. Nya tips och råd mottages varmt.

Tack.

http://imageshack.us/a/img580/3906/1by121.jpg
lägga de i klorin och sedan färga dem? Då får du ju jämn färg överallt...

Jag skulle testa det innan jag gav upp i alla fall.
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 02:43   #13
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Jag skulle oxå testa med avfärgning och sedan infärgning.
Har tidigare använt Nitors produkter och varit mycket nöjd.
Tänk bara på att om byxorna är sydda med bomullstråd så kommer även den att färgas.
Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 14:27   #14
Filip Filip är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Tack igen! Får experimentera lite.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons