Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-27, 18:49   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Sydväst - vattentäta sömmar

Efter ännu en dags cyklande till jobbet i intenstivt regn insåg jag att jag behöver en sydväst. Hemkommen från jobbet bläddrade jag i mitt lånade exemplar av Kerstin Lokrantz Enkla kläder som man kan sy själv, och hittade ett basic mönster på en sydväst. den som är bekant med boken vet att den inte direkt har detaljerade sömnadsbeskrivningar...

Jag har köpt ett gult tyg, lite stadigare än typiskt regnrockstyg. Att det är gjort för att hålla vatten råder det ingen tvivel om. Jag undrar mest över hur man får sömmarna vattentäta. Har hört att det finns en metod, men vet inte vad den går ut på. Tips?
Jag skulle också vilja sy ett foder, eftersom tyget är ganska plastigt trots sin något mer textillika baksida. Känns som om det skulle vara trevligare med bomull närmast huvudet. Hur gör man i så fall för att få sömmarna regntäta om man också ska klämma dit ett foder?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 19:07   #2
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
http://www.sysidan.se/forum/showthre...tejpa+s%F6mmar

I länken ovan kan du läsa vad som kommit fram i en tidigare diskussion. Vet ej hur slutresultatet har blivit, dock.
Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 20:15   #3
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
Jag har för mig (har inte prövat själv men det ska fungera när man ska få medeltida paveljonger vattentäta.) Är att man delvis ska sy dubbla sömmar. Men ochså att man ska lägga tyget omlott. Man ska altså inte ta räta mot räta och sy ihop utan lägga den paralellt och sy ihop med två sömmar.
Jag evt dock tien hur tätt det blir i praktiken, men som sagt gör man så när man ska sy paleljoner så de blir vattentäta
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-28, 07:59   #4
Evelyn Evelyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 10
Jag tänkte på detta själv igår, jag såg nämligen i "Krativ Kvinna" ett mönster på en regncape, enkelt men mycket fint om man tar roligt mönstrad tyg.
Är mycket intresserad i att höra hur det funkar.
Evelyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 00:17   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nå, nu är ju paviljoner oftast inte "vattentäta" i modern mening. Snarare funkar dom som en jättestor veke som leder ner vattnet till marken istället för att det droppar ner på det som fins innanför. Vist är det en fördel om dom är täta ändå, men lägger man något mot duken så rinner det igenom.
Regnkläder och moderna tält med gummerad duk har ju vattenskyddet helt och hållet i sitt täta tyg. Varje stygnhål perforerar ytan och det innebär att det kan läcka. Visserligen brukar inte hålen bli stora nog för att vattnet faktiskt ska gå igenom i några större mängder, men det blir ju inte så att man kan bära vatten i det direkt i alla fall.
Det lättaste är väl att helt enkelt stryka ett lager textillim på insidan av den färdiga sömmen.

På tält och regnkläder använder man ofta fällsöm, just för att tyget ska gå omlott på baksidan. Men på en sak som en sydväst som inte kommer att utsättas för några extrema krafter så räcker det säkerligen att sy en "vanlig" söm och sedan fälla båda sömsmånerna åt samma håll och limma ner dom.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 12:46   #6
MalinJohanna MalinJohanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 60
Jag har också för mig att det i friluftsbranchen används bomullstråd istället för syntetisk i klassiska vindtäta plagg som Fjällrävens anorak (pratar alltså inte GoreTex och dylikt). Bomullstråden sväller av fukten och täpper på så sätt till hålen som bildats av nålen. Men jag tror nog nån form av tejpning är bra.
MalinJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 09:33   #7
Honeypie Honeypie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 21
Jeg har nettopp sydd meg en regnhatt,
Jeg brukte et stykke voksduk i tilda-mønster kjøpt på Panduro.
Ettersom jeg ikke har lykkes å finne et sydvest-mønster brukte jeg et solhatt-mønster fra Kreative Kvinner. Om noen kjenner til et bra sydvest-mønster på web blir jeg glad

Jeg løste dette med vanntette sømmer slik:
Jeg tapet alle sømmer i pullen med vanntett tape (kjøpt på Claes Ohlsom). Pullen er også foret med bomullsflanell. Det er mer bekvemt å ha på, samt at tapen ikke synes. Bremmen er sydd i dobbel voksduk. Hatten virker tette nok. I tillegg til at sømmene ble vanntette med tape, så holder hatten fasongen godt også med tape.
Honeypie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 18:28   #8
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Sådana paviljonger blir dock inte vattentäta, det läcker fortfarande i sömmarna om man inte vax-impregnerar sömmarna noga.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons