Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-07, 15:02   #1
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Urringning

Hej,
Jag är förtjust i det här mönstret -> http://voguepatterns.mccall.com/v125...hp?page_id=174
Jag vill sy den + en jacka/kavaj i samma stil att ha för tillfällen när man ska vara lite mer uppklädd... som när mörk kostym gäller för herrar. Mitt problem är urringningen. Jag tror att den är ok i alla situationer enligt svenska mått. ...men jag vill kunna ha klänningen även när jag har med andra kulturer att göra. Jag har upptäckt att det i förvånansvärt många kulturer (även västerländska och asiatiska, inte bara muslimska) anses opassande med en så'n urringning i affärssammanhang (nej, jag reser inte jorden runt, jag bara träffar en och annan då och då) och man vill ju framstå som professionell och inte göra andra obekväma. Jag ska nog göra ärmarna hellånga och kjolen vill jag ha strax under knät... men urringningen? Jag skulle ju kunna (kanske borde) sy ett helt annat plagg... men jag är så förtjust i detta och har det perfekta tyget! Jag har funderat på hur jag kan ändra lite utan att plagget förlorar karaktären. Bredare krage och en isättning eller vad? Jag kan inte riktigt avgöra vad som skulle bli bäst. Blir mycket tacksam för alla idéer!

Senast redigerad av dreamcatcher den 2012-10-07 klockan 15:21.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-07, 18:21   #2
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Kanske du kan ha något under, skjorta eller en scarfs som täcker???
Hade annars kunnat öka "skulderbredden", fast blir ju något helt annat då.
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 08:00   #3
Couture Couture är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 31
Modellen har massor av stil och är designad av modehuset
Anne Klein N.Y. Den är snäv och fodrad med perfekt passform.

Föreslår att du syr upp den först som prov i bomullsmuslin
eller dyl., för att se om den passar just dig.
Inga två personer är lika och justeringar måste man alltid räkna med. Gör alla justeringar på provet och överför till mönstret.
Passformen är viktig, likaså sömavslutningarna.
Tyg och foder måste fungera som ett.
Provningar skall alltid göras med underkläder du har tänkt att
bära i samband med modellen.

Ändrar du på modellen - vilket är fritt fram att göra -
så är det ju inte en Anne Klein-modell längre utan något helt
annat.

Har rest överallt och aldrig varit med om att någon har uppfattat
liknande modell som stötande eller störande, varken i styrelserum eller
annanstans. Men känner du dig ändå obekväm,så kan du ju alltid sy
upp modellen ändå eftersom du tycker om den och sedan sy upp ytterligare en modell av annan design.
Couture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-08, 08:38   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Det är en elegant klänning och den kan passa bra i privata sammanhang. Om du skulle ha den i mer publika sammanhang eller i jobbet så skulle jag väl fundera lite. Det beror så mycket på tid, plats och sammanhang.
Modellen visar ganska mycket hud och utformningen där kanten är svagt uppställd och det nästan ser ut som om det är på väg utåt är sensuellt.
Om ditt mål är att få fokus på ett budskap, en sak eller ärende är det troligt att framtoningen inte kommer att hjälpa och stötta dig i det. Är syftet att väcka intresse för din person och spela på attraktivitet bör den klänningen vara ett starkt kort.
Titta lite i Camilla Thulins senaste bok "Stil med Thulin", Bonnier Fakta 2012. Hon skriver lite om representativ stil, ganska konservativt men troligen realistiskt. "Tyvärr är diskretion alltid en hederssak: glöm inte att du är på jobbet." Det finns så många olika jobbmiljöer så det finns inte bara en måttstock.
Jag har inte varit i så många styrelserum att jag har något att säga om det men inom IT och Finans skulle man nog behöva vara en riktig höjdare för att slippa undan kommentarer i den klänningen samtidigt som jag nog inte sett den stilen på några kvinnliga Vd-ar/chefer. Det är nog också som Camilla Thulin antyder, att många kvinnor "klär ner sig" för att "likna chefen" och vara en "lagspelare". Beror alltså på vilken chef man har också.
Är du kvinnan som ska vara dekoration till en annan person är det en helt annan sak. Då kan det här vara ett gott val. Svårt eller hur? Men klänningen är snygg.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 22:17   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Stort tack för era svar lindemann, Couture och marie.s.g! Ursäkta att jag dröjt med att svara. Jag har funderat på det ni sagt och funderat på hur jag ska göra och ville återkomma och berätta jag bestämt mig för att göra... men jag har inte bestämt mig ännu. Jag har en idé till en ändring men jag måste sy upp den föratt se om den funkar. ... men då blir det ju, som ni säger lindemann och Couture, en annan klänning. Jag har bläddrar i boken du rekommenderade, Marie... och den bekräftar min känsla av att vara för lite klädd. Situation och sällskap är olika och i en del kan klänningen vara ok... i andra inte. Jag tror att i mina sällskap är den inte helt rätt. Det måste bli en ändring. Jag har tänkt på ditt tips, linjemännen om att ha något under. Det vore det enklaste och då kunde jag få klänningen att ha som den är när det passar och använda med ett annat plagg när det passar.. men får ingen klar bild i tanken av vad som blir bra... en polo? en scarf? Färg? Nä, jag vet inte. Jag hittar tyvärr inget som jag blir helt nöjd med. Jag har övervägt att sy upp två olika klänningar och så blir det kanske se'n. Tyvärr hittar jag inte med av samma tyg. Det vore ju roligt med två olika klänningar som matchar en och samma jacka (som jag också ska sy). Jag ska försöka med ändringen eller så kanske jag gör jackan lite mer som ett inomhusplagg än jag hade tänkt så att jag kan behålla den på när det behövs. Ja.. ni hör - jag har inte kunnat bestämmma mig än.

Stort tack igen alla tre för era engagerade svar!

Senast redigerad av dreamcatcher den 2012-10-26 klockan 22:30.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons