Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-05-18, 20:55   #1
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Stygnlängd

Håller just nu på att sy ihop remsor 2,5 inch som ska bli till quiltblock har aldrig gjort detta tidigare, jag funderar på stygnlängden jag brukar sy med 2,5 stygnlängd men är det för långa stygn ska det vara tätare? Fick känslan av att det kanske ska vara kortare vad brukar ni sy med för stygnlängd?
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-19, 05:10   #2
lielta lielta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 81
Hej! Det blir bra med 2,5. Tänk på att fästa i början och slutet. Jag gjorde misstaget att inte fästa på mitt första täcke med rutor 12x12 cm. Det skulle blivit snyggare om det var fäst.
Vad ska du göra? Lycka till!
lielta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-19, 09:41   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har inte sytt lappar på länge men när jag gjorde det sydde jag med mindre stygnlängd just för att slippa fästa, jag kommer inte ihåg om jag använde 2 eller 1,5
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-19, 11:41   #4
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
"Tänk på att fästa i början och slutet".
Oj då det har jag inte gjort har sett på youtube klipp och där säger de att man inte behöver fästa då man syr över alla sömmar. Jag tänker när jag skär remsorna så skär jag ju av sömmen och då blir ändå inget fäst, ändarna där jag börjar och slutet skärs ju av och kastas.
Ska sänka stygnlängden förstår jag.
Jag ska försöka göra enligt länken nedan kanske en bordslöpare eller mindre täcke har även vitt och det kanske inte är så smart att sitta på alltid
http://www.youtube.com/watch?v=J5WgT...feature=relmfu
Tack så mycket för hjälpen.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 19:06   #5
StinaV StinaV är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 9
Jag quiltar en hel del, och det absolut vanligaste är att inte fästa i början och slutet, precis som du själv skriver. Man syr ju över alla sömmar och sen sätter man ju en kant runt (engelska "binding".
Om du vill ha tips på en riktigt bra quilt-sida som har massor av video-tutorials utlagda, så gå till Missouri star quilt company (www.missouriquiltco.com/).
StinaV är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 14:33   #6
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
[QUOTE=StinaV;168893]Jag quiltar en hel del, och det absolut vanligaste är att inte fästa i början och slutet, precis som du själv skriver. Man syr ju över alla sömmar och sen sätter man ju en kant runt (engelska "binding".
QUOTE]

Jag håller med. Jag brukar inte fästa.
Lycka till!
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 21:14   #7
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Tack för svar, Stina jag har upptäckt Missouriquilt company de är helt fantastiska man blir så glad av deras videos och vilket sortiment de har, tänk om det fanns sådana butiker i Sverige älskar deras designtyger med charm-layer-cakes samt Jelly rolls.
Beställde några av deras egna quilt mallar som passar charmpacks perfekt och 2 layercakes delar varje på 4 delar så får man ju 4 charmpacks per Layercake. Det blir förstås en hel del pengar ibland har man tur o slipper skatt o ibland far det iväg o blir både skatt och postavgifter här i Sverige har köpt lite Jelly rolls och metervara från bla UK o andra usa butiker men det är väldigt spännande varje gång det släpps en ny design man blir lätt beroende.
Sy Jelly rolls är super roligt det jag syr har jag lärt mig av Missouris videor till största delen.
Jag har dock inte quiltat ihop täcken i maskinen ännu har även en brodermaskin men det är ju begränsat utrymme,
är det någon som vet om man kan lämna in sitt lapptäcke någonstans och få det qviltat på samma sätt och mönster som Missouri gör på sina täcken och vad det skulle kosta att få quiltat ett täcke på t ex 110X170cm.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 10:08   #8
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Här är tre som jag kommer på i en hast.

http://busslerbussler.blogspot.se
http://sylivet.blogspot.se/p/quilt-lena.html
http://www.pastellen.se/Gammill.htm

Hör av dej till dem så får du prisuppgifter.
Tror att det kan ligga kring 400.-/m3
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons