Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-09-17, 13:22   #1
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Sy ihop smådelar

Hejsan!
Ett mönster som innehåller små och svängda delar... hur bär man sig åt? När man ska sy ihop dem alltså? Tänk t.ex handskar eller små gosedjur. Hur syr man ihop dem snyggt? Det blir vint och snett. Det är så svårt att hålla bitarna på plats. Jag vill inte behöva göra det för hand eller tråckla. Går det kanske inte med en vanlig symaskin?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 15:49   #2
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
Till min janome har jag en liten mindre pressarfot , samt minskar ner stygnlängden, sen får man sy sakta då. På tildadockor och små andra figurer tycker jag att det fungerar bra.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 20:32   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det vill till att maskinen har hyfsad matning också. På min gamla husqvarna (6570) kan jag utan större problem fålla dockkläder med en 2mm fåll i en halsrigning stor som en röd femtioöring utan att tråckla, men på min "nya" (den är väl en fem år eller nåt nu, en Platinum 950E) är det stört omöjligt att få fållen att hålla sig vikt och svänga jämnt. Det är liksom inte tillräckligt "nyp" i maskinen. Ökar man pressarfotstrycket töjer den tyget men håller inte saker och ting på plats bättre för det.

Det kan tilläggas att till min gamla maskin använder jag en pytteliten fot som jag tror egentligen är till för bisensöm när jag syr såna där små pillerijobb. Sätter jag den foten på min nya maskin så hamnar den helt och hållet innanför matartänderna och går alltså inte att använda alls.

Jag hatar dom stora klumpiga fötterna det är på moderna maskiner och dom monstergrova friarmarna. Och asymetriska pressarfötter och asymetriskt placerade matartänder... Hur tänker dom? Det är ju som att ro en båt med två olika tunga åror. Finns det NÅGON som lyckats lära sig sy fina småsaker på såna maskiner skulle jag gladerligen betala för en kurs hos dom. Ingen symaskinsförsäljare jag prata med har kunnat komma i närheten...

Eh... förlåt för lång utlägg och allt gnäll... Var inte meningen att kapa tråden.
Mitt svar till TS är alltså ungeffär att det går med vissa vanliga maskiner. Men det krävs lite övning även, på jättebra maskiner. Sakta och noga är det som gäller. Och att se till att ha rätt instälningar på pressarfotstryck och sånt, såklart.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-18, 11:17   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
dreamcatcher skrev: Visa inlägg
Hejsan!
Ett mönster som innehåller små och svängda delar... hur bär man sig åt? När man ska sy ihop dem alltså? Tänk t.ex handskar eller små gosedjur. Hur syr man ihop dem snyggt? Det blir vint och snett. Det är så svårt att hålla bitarna på plats. Jag vill inte behöva göra det för hand eller tråckla. Går det kanske inte med en vanlig symaskin?
Prova med spraylim på smörpapper som du sen river bort.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 11:05   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Carina59 skrev: Visa inlägg
Till min janome har jag en liten mindre pressarfot , samt minskar ner stygnlängden, sen får man sy sakta då. På tildadockor och små andra figurer tycker jag att det fungerar bra.
Jag har surfat efter en mindre pressarfot men hittar inte någon som är mindre än de jag har... men jag ska testa med en annan än den jag använt förut och leta lite mer efter en mindre. Det finns kanske en adapter som gör att jag kan använda en av något annat märke. Tack för tipset


Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Det vill till att maskinen har hyfsad matning också. På min gamla husqvarna (6570) kan jag utan större problem fålla dockkläder med en 2mm fåll i en halsrigning stor som en röd femtioöring utan att tråckla, men på min "nya" (den är väl en fem år eller nåt nu, en Platinum 950E) är det stört omöjligt att få fållen att hålla sig vikt och svänga jämnt. Det är liksom inte tillräckligt "nyp" i maskinen. Ökar man pressarfotstrycket töjer den tyget men håller inte saker och ting på plats bättre för det.
Jag tror att min maskin är bra på matning. Symmetrisk placering av matartänderna.. men jag är inte så orienterad ju... har bara sytt på min gamla Bernina 1030 de senaste 20 åren.

Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Det kan tilläggas att till min gamla maskin använder jag en pytteliten fot som jag tror egentligen är till för bisensöm när jag syr såna där små pillerijobb. Sätter jag den foten på min nya maskin så hamnar den helt och hållet innanför matartänderna och går alltså inte att använda alls.
Hm, intressant. Jag ska surfa och se om jag kan hitta din pressarfot så jag kan se hur den ser ut och kansek hitta motsvarande.

Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Jag hatar dom stora klumpiga fötterna det är på moderna maskiner och dom monstergrova friarmarna. Och asymetriska pressarfötter och asymetriskt placerade matartänder... Hur tänker dom? Det är ju som att ro en båt med två olika tunga åror. Finns det NÅGON som lyckats lära sig sy fina småsaker på såna maskiner skulle jag gladerligen betala för en kurs hos dom. Ingen symaskinsförsäljare jag prata med har kunnat komma i närheten...
Har surfat lite på det och tror väl att min maskin är en bra en som inte är för klumpig egentligen... eller? Jag tänker nog ta en svång förbi någon symaskinsbutik och kolla in utbudet så jag får lite referenspunkter. Vore trevligt att finna att min maskin är bra och att det borde gå att sy smått på den om jag bara får in den rätta snitsen.

Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Eh... förlåt för lång utlägg och allt gnäll... Var inte meningen att kapa tråden.
Mitt svar till TS är alltså ungeffär att det går med vissa vanliga maskiner. Men det krävs lite övning även, på jättebra maskiner. Sakta och noga är det som gäller. Och att se till att ha rätt instälningar på pressarfotstryck och sånt, såklart.
Nähädå - inget förlåt! Det är ju bla för åsikterna man skriver på ett forum. Jag är jätteglad och tacksam över varenda bokstav


Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Prova med spraylim på smörpapper som du sen river bort.
Har klurat på hur du menar... att tillfälligt stabilisera tygerna med medan man syr ihop... eller för att s.a.s. tejpa ihop dem instället för att nåla eller tråckla?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 13:12   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Precis så menade jag att tillfälligt stabilisera delarna på plats.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 09:38   #7
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Precis så menade jag att tillfälligt stabilisera delarna på plats.
Aha... hm, tejpa och stabilisera. Ska leta rätt på det där limmet imorgon.
Tack för tips!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 12:14   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Lillith, håller helt med dig om moderna symaskiner!
Grova friarmar oftast pga drop in spole. (haha, varför ens ha friarm då!) Grova pressarfötter, matartänder som sitter för brett isär... för stor nålhål..

Säljare brukar propagera för att den och den symaskin kan sy jättebreda sömmar!!

Men för oss som vill ha precision ska man undvika sådana maskiner som pesten. För då får sömsmånen helt enkelt inte plats för matartänderna hamnar utanför (mer eller mindre) och foten är för stor, hålet är för stor och tyget dras ner....

Nej, återgå till det gamla, äldre symaskiner (20-30+ år gammal med vissa undantag)

Allra bäst är om man kan hitta symaskin med stygnplåt för raksöm endast och ganska/mycket tätt placerade matartänder. Som är tät nog för att kunna ha 1/4" fot (6 mm) utan att matningen försakas.

Kanske fel svar till trådstarten men för de som vill sy finlir ska man provsy just det när man köper symaskiner..... Provsy inte mitt på tyget som de flesta gör. Provsy 5 mm bred krage, provsy snäva vändningar med minimal sömsmån, i flera olika material...
Det är här när man syr finlir som man verkligen kan se vilka symaskiner som är bra och som är usla!

Då förstår man vikten av att ha bra verktyg.. Det beror inte bara på en själv om det går hopplöst till. För mig är det superviktigt att ha bra verktyg, och det kombinerat med ens vana blir bra.

Jag efter att ha sytt dockkläder (bara dockkläder) i några år tyckte det blev "barnleken" att sy människokläder. (fast det är andra problem istället, för mycket tyg överallt,hehe)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 14:21   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Så sant så Ichigo
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 16:21   #10
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har inget emot att tråckla och sy för hand om det blir bättre då och talar vi om handskar så skulle jag nog ta till handsömnad.

Sen för att spinna vidare på senare svar så kan man ( inclusive mig själv ) bli bättre på att använda de special pressarfötter som finns, för när man lär sig använda dem så blir det skillnad!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 17:44   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
Jag har inget emot att tråckla och sy för hand om det blir bättre då och talar vi om handskar så skulle jag nog ta till handsömnad.

Sen för att spinna vidare på senare svar så kan man ( inclusive mig själv ) bli bättre på att använda de special pressarfötter som finns, för när man lär sig använda dem så blir det skillnad!
Absolut, ta dig tid och lär dig använda specialfötterna. Det
spar så mycket arbete och möda. Snyggt o fint blir det. Du
får igen tiden under din sömnad.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons