Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-25, 12:58   #1
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Allmänna sömnadsbeskrivningar på nätet?

Jag är på jakt efter sömnadsbeskrivningar på nätet. Mönster har jag, och ändrar lite på egen hand. Det jag vill komma åt är en punktlista på i vilken ordning man sedan tar sömnaden på kavajer, byxor mm. Exempelvis:
1. Börja med att sy ihop axelsömmarna.
2. Nåla sedan fast ärmarna mot ärmöppningen.
14. Glöm inte att sy fast kragen räta mot räta INNAN du...
Det förvånar mig faktiskt att jag inte har lyckats hitta något sådant. Är jag verkligen så dålig på att googla, eller finns det helt enkelt ingen sådan info utlagd? Jag hoppas på kunnig hjälp i detta fantastiska forum.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 14:40   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det finns arbetsbeskrivningar i alla mönster man köper, där visar de i både ord och bild sy-ordningen.

Du kan även gå in på Huskvarnas hemsida, klicka Dig vidare till "Syrummet" där finns många bra beskrivningar på hur man gör.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 15:08   #3
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Tack. Syrummet verkar vara något för mig. Jag vet att beskrivningar följer med alla mönster, men jag hade tänkt slippa köpa ett sådant i och med att jag redan har mönsterdelarna klara.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 11:49   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Problemet är väl att alla mönster inte nödvändigtvis är konstruerade för att sys på samma sätt.
Ibland kan designen på ett plagg avgöra i vilken ordning sömmarna ska sys.

Mönstret du har, varifrån kom det? Har du konstruerat det själv så borde du ju redan veta hur det ska sys, det behöver man ju veta för att kunna konstruera alla detaljer rätt. Är det köpta mönster? Även om du inte har kvar beskrivningen kanske du kan hitta något liknande. Är det enkla grundmönster utan detaljer?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 12:10   #5
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Jag har ritat det med hjälp av en bok som behandlar mönsterkonstruktion för herrkläder. Den tar bara upp hur man modifierar mönster utifrån ett givet grundmönster, och sedan förutsätts man själv vara tillräckligt händig för att få ihop delarna till ett snyggt slutresultat. Väldigt basic egentligen, så jag kanske drabbades av lite hybris - särskilt med tanke på att jag bara ska sy utklädningskläder, och alltså inte tänkte att jag skulle behöva vara överdrivet perfektionistisk.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 06:32   #6
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Lite sent kanske...

Men hittade denna sida (engelsk):
http://www.leenas.com/English/sew_lady.html
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons