Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-18, 12:16   #1
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Diskret knäppning

Hejsan!
Jag håller på och syr en jacka i ull. Den är inspirerad av traditionell kinesisk dräkt med ståkrage och knäppning ut mot axeln och sedan vidare neråt. Skärningen är inte rak utan går i mjukt, svängda linjer. Man kan knäppa jacka bara halvägs och vika ut kragen och en bit av framstycket framstycket så att det blir slag om man känner för det eller stänga den helt och få det där kinainspirerade utseendet.
Nu har jag lite problem med att bestämma hur man ska stänga jackan. Jag vill att knäppningen ska vara så diskret som möjligt både när jackan är helt stäng och halvt stängd. Knappar och knapphål syns alldeles för mycket. Kan man ha tunn, fin dragkedja? Håller den och kommer den att se bra ut trots att sömmen den ska sitta i är lite svängd? ...eller kan man gömma hyskor och hakar på något sätt?

Jättetacksam för tips!
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-18, 14:37   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Förslag på dubbel knappslå och du har knäppning i den undre. Finns säkert fler tips.............
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 13:51   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Tryck knappar som du klär med tunt matchande tyg
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 17:58   #4
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Tack för tips!
Jag har ännu inte bestämt mig. Inget är så pass osynligt som jag egentligen vill ha det. Jag får helt enkelt bestämma mig för vad jag får lov att acceptera. Dubbel knappså är jättebra... tills jag vill vika ut slagen... då syns de ju. Tryckknappar... nja - samma där ju. Vi får se. Jag måste ta ett beslut aldeles snart.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 21:55   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Kommer kanterna gå omlott eller kant-i-kant? Om dom går kant-i-kant kan du säkert använda ett smalt blixtlås. Skaffa ett av vettig knalité bara så håller det säkert. Annars kan du använda hyskor och hakar. Man kan sy fast dom på baksidan så att dom inte syns alls från utsidan, men kanten måste vara ganska stadig och dom syns ju från baksidan.
Om du vill se hur det kan bli med hake och hyska kan du titta på "kalasklänningen" i mitt galleri. Den har en sån knäppning mitt fram på livet.

Om kanterna däremot går omlott så är nog någon form av knappar eller tryckknappar bättre. Det finns pyttesmå tryckknappar i plast som är väldigt tunna och diskreta. Jag använder dom ofta i dockkläder. Den lokala sybehörsaffären (här i karlshamn) har dom i svart och i genomskinligt, men det finns kanske i fler färger också. Dom är förvånansvärt starka redan i minsta storleken.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons