Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-14, 10:37   #1
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Rostar de?

Hej! Jag har en liten fråga om hyskor och hakar, öljetter och ev spännen. Rostar de om man använder dem ex.vis i nederkanten på byxor. Jag tänker på vägsalt och smuts. Hur väl står de emot?

Senast redigerad av dreamcatcher den 2011-02-14 klockan 10:55.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 22:04   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Dom flesta metalldetaljer som säljs för att användas till kläder är lackade. Även dom som är kromade eller förnicklade brukar ha ett lager klarlack överst och den lacken är ganska tålig.
Dessutom så tvättar du ju bort ev. vägsalt och sånt varje gång du tvättar plagget. Jag tror att risken för rost är minimal så länge du inte låter plagget ligga blött längre perioder åt gången.

Jag använder ofta ringar, d-ringar, spännen och sånt i mina kläder och dom enda gånger jag sett rost har varit på sånt som glömts fuktigt i en plastpåse och liknande. Däremot slits ytan efter ett tag. Oavsätt om det är kromat, förnicklat eller bara lackat så blir det fult förr eller senare av ren nötning, det kommer man inte ifrån. Faktiskt är det jag sett bli fult oftast släden till dragkedjor, där lacken nötts bort. Dom är ofta av någon kopparlegering av något slag, dock, så jag tror ärg är ett större problem än rost i dom fallen. Men tyget slits ju också, så inget vara ändå för evigt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 22:50   #3
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Ok! Fint! Det låter jättebra! Tack
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons