Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-06, 23:21   #1
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Tvätta ull

Hejsan!
Jag ska knåpa ihop en jacka eller kappa. Jag vill gärna sy den i något praktiskt och slittåligt material... men den vill bara uppenbara sig i mitt huvud som ett ullplagg. Dessutom har jag redan börjat vänta på våren och en ljus färg känns som ett trevligt alternativ till den mörkgrå jag tänkt på förut.
Jag tror att jag nog kommer att vilja kunna tvätta plagget själv. Ulltyger brukar det rekommenderas kemtvätt för... men ska det verkligen behövas? Rekommenderas det för att det krymper i vattentvätt (jag kan ju i så fall tvätta tyget innan jag syr) eller är det bara för säkerhets skull? Jag tänker att det borde fungera med ulltvättmedel och ullprogrammet på maskinen. Är jag ute och cyklar?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 07:11   #2
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
hej
gamla ulltyger är gjorda för kemtvätt, men en del nya tyger är maskintvättbara. Du får helt enkelt kolla med affären.
Lycka till!
Lena
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 07:13   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Det beror lite på vad det är för ulltyg. Glesvävda ulltyg kommer förmodligen trycka ihop sig och bli kompaktare. Jag skulle gissa på att ulltyger av "kappkvalitet" också riskerar att dra ihop sig och bli mer kompakta och filtade.

Det du kan göra är att köpa en provbit av tyget du vill ha och slänga den i tvättmaskinen på ulltvätt programmet och med ulltvättmedel (<=VIKTIGT med rätt tvättmedel).

Mät lappen innan och efter tvätt så ser du hur mycket det krymper och hur känseln på tyget ändras.

Ull överlag brukar inte behöva tvättas så ofta. Jag tycker det räcker långt med att vädra plagget och ta bort ev fläckar när de uppstår. Ull är ju självtvättande.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 10:10   #4
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Tack! Jag ska provtvätta. Om tyget ändras utan att bli fult - ex.vis ojämnt.. så är det nog något jag kan gå med på.


Senare tillägg:
Kom på en annan ull-fråga men den handlar om annat vatten än tvättvatten så det blev en ny tråd - http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23639

Senast redigerad av dreamcatcher den 2011-02-07 klockan 10:27.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 15:48   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Glesvävd ull krymper och tovar ihop sig bäst. När det en gång har börjat fortsätter krympningen vid efterföljande tvättar tills det har nått ett maximum. Därefter händer inget mer. Värme upp till 50°C, rörelse och basisk miljö befrämjar hopfiltningen.
Hur mycket krympning det kan bli beror på vävsätt, hur tätt trådarna ligger i väven och hur garnet är spunnet och ullsorten. I tvättmaskin kan resultatet bli mjukt och fluffigt.
Stampad vadmal är ganska kompakt och står emot regn och snöblask. Den är färdigkrympt och borde gå att tvätta i maskin. Det kan vara problem med foder och andra material vid tvätten.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 08:23   #6
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Ok, tack Vadmal låter ju bra. Är det skillnad på "vadmal" och "stampad vadmal"? Jag har surfat runt lite och tittat på ulltyg - vad är "kokt ull" för något?
Vore tacksam för förslag på var jag hittar bra, tvättbart tyg. Jag vill sy en jacka som ska vara lite varm men inte jättestel och klumpig. Den ska passa som vår/höst-jacka men även passa blåsiga och kalla sommarkvällar.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons