Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-10-12, 01:58   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Patinera kläder

Jag tänkte starta en tråd om era favoritsätt att patinera kläder.
I första hand lajvkläder.

Jag håller nämligen på och bygger svartblodsgrejer som bäst och frågan har kommit upp ett par gånger innom gruppen.
Hur brukar ni slita, smutsa ner och -för den delen- laga era lajvkläder som inte ska se för nya och prydliga ut?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 23:09   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag patinerar aldrig för lajvsyfte, men en del till teater och jag gillar kaliumpermanganat som ger en fin "tead" brun ton, perfekt för svettfläckar, rost och dylikt, det blir skriklila/cerise när det kommer i kontakt med vatten, men tyget blir endast svagt gulbrunt och det mörknar mot brunt ju längre det får reagera med syre.

Jag brukar sätta kläderna på docka och klura på hur plagget använd, skall fickorna vara säckiga och välanvända, skall fållen/ärmsluten vara slitna och smutsiga, o.s.v.

Sandpapper i olika grovlek är toppen att jobba med och även matolja i sådan där pump-sprej-flaska för fettfläckar.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 03:26   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har ett problem med en kjortel i svart vadmal (den riktigt tjocka sorten) som har varit med på ett antal lajv och rullat runt med en liten tokig vätte i leran, men varenda gång jag kommer hem, hänger upp plagget så det får torka etc. Så trillar all smuts bort och plagget ser så gott som nytt ut.

Har provat att slita på det med sandpapper, men det händer inte så mycket. På sin höjd blir ytan lite luddigare, men det ger inte ett speciellt slitet intryck.
Den enda fläcken dom haft värdighet nog att sitta kvar ett lite längre tag är ett par skedar grönsakssoppa som hamnat där fram.
(försök själv att få in en klumpig träsked med soppa mellan ett set med dental distortionständer )

Jag har vid ett tillfälle spilt en liknande soppa på ett par splitternya vändsydda skor och den fläcken gick heller aldrig ur... Vet inte om soppan försöker säga mig något

Hur som helst håller nämnda kjortel på att genomgå en allvarlig make over inför hösten Abderon och jag funderar på om man inte kunde få den att se lite mer använd ut. Nog för att det är löjligt hög kvalité på tyget och normalt hade jag varit överlycklig över att den håller så bra som den gör, men just i det här fallet är det bara irriterande!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 18:25   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Finns bara en sak att göra. Köp sämre kvalité.

Jag har själv en mantel i tjock vadmal (tyget inköpt i Sundbyberg) som har varit ute i skogen åtskilliga gånger i alla sorters väder, varit sovsäck, fungerat som sittunderlag vid vanliga utomhuskonserter med varierande underlag mm. Den ser också ny ut.

Den lär hålla hela mitt liv och lite till misstänker jag. Förmodligen samma sorts bra vadmal du har.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 21:24   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Låter inte bättre...

I värsta fall får jag väl vara en välklädd vätte. *tjurar*
Funderar lite på att måla något på, det borde ju sitta ett tag i alla fall. Typ några tecken med lite elakt utseende eller nåt. mest för att få lite mer variation.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-13, 21:38   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Kan du inte sy på några "slitna" laglappar på några väl valda ställen?

Skulle väl få det hela att se lite mer använt ut.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 21:38   #7
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Rivjärn är grymmt bra för slit-effekter. Anväd ett sådant som har sådana där hål som river åt alla håll. (hoppas du fattar)

För lera kan du använda trögflytande textilfärg (tex Acra-K) som du tex svampar på tyget eller skvätt med pensel för att få stänk-effekter.. Troligtvis måste du köpa flera och blanda för att få rätt nyans.

Damm kan man få till med kalkpulver som silas på tyget och fixeras med Fixativ.

En sak som ser jätteäcklig ut (kan antingen se ut som grötester eller spya) är (fint) sågspån blandat i lim.

Blod kan du göra som med lera. Evetuellt kan du späda ut textilfärgen med lite H-lösning för att få fläckar som ser ut mer som det "sugits" upp av tyget. Bästa färgen får du om du blandar ner lite gult, mycket lite svart och mycket lite blått i rött.

Lycka till! Och ha så skoj!
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 23:30   #8
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Bästa spyan är müsli som fått ligga och svälla i nyponsoppa över natten, pröva, det blir jättebra!
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 01:51   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Great. Tack för tipsen.

Hmm...vet inte om jag kan använda något av det på det här plagget bara, men tipset med spyan på nyponsoppa kan nog komma till användning ändå...
Alltid kan man väl äckla någon

Textilfärg har jag redan försökt med, men den fastnar inte, den bara flagnar av. Den här vadmalen är väldigt hårt stampad och nästan lite blank i ytan och jag vill helst inte rugga upp den, för då riskerar jag att tappa en del av vadmalens vattenavstötande funktion (vilket man inte vill när man ska kräla runt i nattsvart novemberskog).
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-25, 20:25   #10
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Instämmer med någon utav de föregående talarna - rivjärn är super! Men det gör också plagget mindre hållbart, eftersom det river sönder varpen.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 23:13   #11
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Thumbs up

hallå!

har ni någe tips till nån som aldrig patinerat något förut, tro?
jag vill få en vit pösskjorta att se lite mer använd och gammal ut, lite mindre vit och mer gulaktig, inte helt jättemosig dock. :P
vad ska man använda sig av?

nån som har några tips på hur man kan patinera läder också?

tack å hej.
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-20, 07:31   #12
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
En vit skjorta patinerar du lätt genom att färga i te. Om du blöter den först och rör om under tiden du färgar får du en hyfsat jämn infärgning. Men om du lägger ner skjortan i färgbadet utan att först blötlägga få du ett fläckigt resultat. Det blir ännu fläckigare om du låter bli att röra om.
Sedan kan du gå på kanter och eventuellt snören med sandpapper och rivjärn för att få den att se sliten eller nött ut.

Läder kan du patinera genom att använda en rasp eller grovt sandpapper på det och sedan bränna eller färga flammigt med lädersvärta (eller vad det nu heter).

Hoppas det är vad du sökte efter.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-20, 23:56   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Om skjortan är helt ny så tycker jag du ska fukta den med till exempel en dänkflaska och ta den på dig en timme eller två så att alla veck och rynkor lägger sig till rätta.
Sen är det bara till att gå på med till exempel te eller kaffe. Svampa på det försiktigt och framförallt där det är mycket veck och rynkor så att det mest utsatta tyget får färgen. Låt det torka och skölj ur det efteråt.
Ibland funkar det bra att "baka in" färgen med en hårtork innan man sköljer ur det.

Du kan alltid nöta ut tyget med hjälp av rivjärn eller sandpapper. Efter en del experimenterande sedan jag startade tråden så tycker jag att riktigt fint sandpapper är att fördra framför grövre då slitaget set betydligt mer naturligt ut på det viset.

Om skjortan är av linne (eller ska föreställa vara gjord av linne) så ska du nog inte färga ner den för mycket. Linne tar inte åt sig så mycket färg utan problemet är snarare det motsatta. Det bleknar fort när man tvättat det och torkat det (i solen) ett par gånger. Så välanvända linneplagg är ofta relativt kritvita, även om plagget började sitt liv som oblekt.

Läder kan du nöta på samma sätt som tyg. Man kan också "gymnastisera" det genom att fukta det och helt enkelt använda det (såvida det är vegetabilgarvat läder nu. är det kromgarvat är det bättre att låta bli om du pysslar med historiska grejer, eftersom skillnaderna i garvningen blir tydligare ju mer man använder det) så att vecken lägger sig där dom ska.
Man kan ganska lätt fläcka ner läder på olika vis. Utspädd narvsvärta kan svampas på lädret och sitter i all evighet. Järn ger svarta märken på vegetabilgarvat läder och lädret mörknar också med åldern om det får ligga framme i ett ljust fönster, till exempel.
Fettbaserade sminksorter fungerar också bra att solka ner läder med. Fettet går in i lädret och pigmentet sätter sig i ytan. Det blir inte 100% permanent men det är ganska snällt mot lädret och lätt att få till snyggt. Man bara kletar på och lämnar lädret framme i ett solvarmt fönster eller värmer med låg efekt på en hårtork.

En annan ganska snäll favorit på ljusa grejer, både tyg och läder, är att blanda vanlig temprafärg med vatten och hälla i en dänkflaska och spraya på. Man kan ganska lätt göra smuts, lerstänk eller blodfläckar, till exempel. Beroende på hur stark färg och vilken färg man väljer.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 08:50   #14
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
det är precis vad jag sökte efter!
tack så mycket Barbara och Lillith.
ska börja experimentera
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 12:30   #15
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Förresten! Jag har inte sytt skjortan än och jag tänkte tvätta tyget innan jag syr så det får krympa och bli mjukare. Så jag funderade på att patinera tyget innan jag tvättar det, eller bör jag göra det när skjortan är sydd?
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons