Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-07-22, 18:25   #16
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Mer kunder = man kan köpa in mer tyg med samma mönster = billigare.

Som svensk tygaffär vill du knappast köpa in 1000m av samma tryck :P Det kommer du aldrig bli av med. Och när du köper mindre kvantiteter av tygerna så blir det dyrare per meter i inköp
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 15:39   #17
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Ireth skrev: Visa inlägg
Mer kunder = man kan köpa in mer tyg med samma mönster = billigare.

Som svensk tygaffär vill du knappast köpa in 1000m av samma tryck :P Det kommer du aldrig bli av med. Och när du köper mindre kvantiteter av tygerna så blir det dyrare per meter i inköp
Ja, jag känner ju till det. Som när designers samarbetar med H&M säger de ju att skillnaden i pris på färdigt plagg mest hänger på att H&M får bättre pris på sina tyger då de beställer tusentals meter av varje tyg medan en vanlig designer inte kommer upp i de volymerna.
Jag antar att när man köper tyg i new york så är det en mellanhand mindre också, och att de köper hundra gånger mer tyg än motsvarande svenska grossister/importörer, plus att tygerna i nyc är billigare fr början. (siden från korea och inte Kina exempelvis).

Men det är minst sagt konstigt då svenska grossister tydligen kan importera tillräckligt mycket garn för att hålla lägre priser än New york.

Andra saker som skiljer sig i pris mellan USA och Sverige radikalt, som bensin, är ju pga våra skatter. På bensinpriset på 6kr så lägger vi på skatt, plus moms på skatten så totala skatten blir 8kr.

Jag skulle vilja höra en rimlig förklaring på varför bastyg som organza är fyra gånger dyrare i sthlm än i new york city. Importskatten från new york kan inte vara så hög att de inte skulle löna sig att köpa därifrån i butik, och sedan sälja det för dubbla priset i Sverige.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 21:16   #18
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Jag har importerat väldigt mycket tyg. Med frakten per meter kommer jag upp i ungefär 80 kr för ett tyg som kostar ca 200 här.Men om jag säljer det vidare vill jag ju ha betalt för det plus jobbet med att hämta lagra klippa packa posta så då blir det ju iaf 150 till vänner. Om jag hade haft företag så blir det ju såklart säkert 200 minst.
Det jag inte fattar är varför inte fler beställer via nätet.Jag köper tex mina Amy Butler för halva priset från England.
Det är ju inte bara tyg som är dyrare här. Böcker och hygienartiklar köper jag också alltid från England.
Sedan kan man handla billigt här också om man passar på när det är rea. Eller stuvar och lagerförsäljningar. visst blir man sittande med massor av tyg till slut men det är ju ett angenämt bekymmer. Jag köper mina stezotyger från tyskland. Det kvittar mig faktiskt om jag beställer från stoff och stil eller usa.
sedan har vi ju prisskillnader i Sverige också. Gittes i Skåne är billigare än Olson tex på tyger från ernst. Men det beror säkert på att Olson har dyra lokaler.

I helgen var jag på Sidenkarlsson i sthlm och jag kan fatta att siden är dyrt med de hade ju MASSOR av tyger jag kände igen från Olson och Calletex samt nätbutiker. De var hutlöst dyra jämfört med Olsons ett stenkast bort. För mig är det en gåta. Tex kostymtyg från samma ställe tar Olson 139 och sidenkarlson 400. men det går ju annars skulle de ju inte ha kunder och den dyra lokalen!
Det är viktigt att ha koll varifrån man ska handla olika tyger helt enkelt.
Ebay kan vara en guldgruva ibland.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 21:35   #19
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
FannyN

kan du tips om nån butik i England som har Amy Butler tyger till bra pris?
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-11, 23:16   #20
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
http://www.cottonpatch.co.uk/acatalo...e_Fabrics.html
När du köper från England är det lika lätt som att beställa från postorder här hemma ingen skatt är inom Eu bara frakten kommer till precis som här hemma.
På denna site finns många Designers.
Söker du just Amy Butler googla Amy Butler.uk
så får du upp alla engelska butiker som säljer hennes tyger de flesta säljer online.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 18:32   #21
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Apropå Amy Butler

Har ni sett att hon kommer att börja ge ut ett gratis webmagasin Blossom i September? Man kan anmäla sig här:

http://www.amybutlerdesign.com/blossommagazine/
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 21:14   #22
nadjabb nadjabb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 27
att handla på nätet är inte alltid billigt, det man ser på bilden är annorlunda i verkligheten. jag köpte en tröja, där stod trikå, tycka vad du vill, enligt modellen skulle det vara lite mindre töjbar än i verkligheten. det är klart att jag kan returnera den, men om jag beställer från england?
eller köper på rean? inte alla har råd att ha stor förråd med stuvar och metervis med tyg för att skänka bort. många föredrar att titta noga vad dem betalar för.
nadjabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 21:39   #23
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Då är det bra att beställa tygprover innan man gör en stor beställning.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 14:38   #24
nadjabb nadjabb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 27
är det inte enklare att sälja annorlunda tyger billigare för att alla ska ha råd? dessutom skapar detta fler jobb. förr fanns det flera butiker i göteborg som sålde utländsk tyg, nu de är borta. där fanns även knappar, som passade och annat sy tillbehör. nu finns det bara en knappaffär inne i stan. och tänk på äldre som vågar inte köpa på internet. ska dem be någon om hjälp? om det finns inte nån?
nadjabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-13, 15:25   #25
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Gårda Textil på Kungsgatan finns och Myrins på Övre Husargatan. De måste väl räknas att vara mitt i stan...
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 15:10   #26
nadjabb nadjabb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 27
det är den enda nu, och den är inte särskild billigt och välsorterad. det jag menade att det borde finnas olika alternativ och både dyra och i "ekonomiklass". nu någon som lagt ut länken till nån internet affär som säljer för 10 euro per meter, är det billigt?
nadjabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 16:06   #27
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Euron är i alla fall billig. Bra att passa på?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 22:36   #28
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Beror HELT OCH HÅLLET på vilken butik du går till finns billigare
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-14, 01:53   #29
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Gårda textilier är det inte fy skam med utbudet. Men priset däremot, där håller jag med dig. Men jag handlar ändå därifrån. Det är ju tillräckligt få butiker redan..

De flesta butiker köper från samma grossister, så det är inte mycket variation.... Men Gårda har iaf lite mer unika tyger.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons