Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-02-14, 13:33   #1
mariaavogel mariaavogel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2016
Inlägg: 2
Går inte att sy i polyester/elastan-tyg

Hej!
Är helt och hållet nybörjare på detta med att sy och har en rätt gammal men fungerande symaskin. Skulle idag fålla upp en tröja som är lite för lång men tråden fäste inte i tyget! Det är inte fel på maskinen för jag kunde sy i annat tyg (med samma tråd). Vad tror ni det kan bero på? Tyget är 93 % polyester och 7 % elsatan, behövs det kanske nån slags specialtråd? Den tråd jag har är nån billig variant jag köpte på mataffären, så kan inte säkert svara på om det är bomull eller bolyster.

tack för all tips!
/Nybörjaren
mariaavogel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 17:11   #2
Syrigen Syrigen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2016
Inlägg: 1
När tyget är elastiskt trycks det mot nålet så att det blir svårare för stygnen att bildas. Till detta använder man en stretchnål som motverkar så kallade hoppstygn. Stretchnålen gör inte heller stora hål i stickade tyger.

Det krävs väldigt hög precision för att bilda stygn och en millimeters skillnad på nålen kan göra mycket.

Jag rekommenderar dig att sy med riktig sytråd. Lågpristråd går av hela tiden så man blir förbannad när man syr och den luddar ner trådspänningen så att man kan få problem med den. Gutermann och coats är tillexempel bra tråd.

Syr man elastiska material så syr man med sömmar som tål elastisitet men man har oftast samma tråd som till vävda tyger.

Det är mycket att veta när man syr och det är en otroligt rolig hobby. Lycka till!
Syrigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-14, 18:48   #3
mariaavogel mariaavogel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2016
Inlägg: 2
Ok, så riktig sytråd och en stretchnål alltså? Tack för tips!
mariaavogel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
elastantyg, polyestertyg, sytråd

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons