Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-04-07, 13:20   #31
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
En bra idé tycker jag. Själv har jag ibland fått frågan om jag velat sy saker, men har ännu inte riktigt vågat ta det "klivet". Det har mest blivit att jag gett bort alster, men jag är jätteglad för en sådan här lista. Jag har nämligen ingen aning om vad jag skulle kunna begära, och en sådan här lista skulle kunna ge mig mer självförtroende tror jag! Tyvärr kan jag alltså inte bidra med några prisexempel, men jag läser med intresse vad övriga säger. Tack Alvan för intiativet!
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 21:54   #32
Avsl081020 Avsl081020 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
Idag blev jag erbjuden att sy upp en dress av en väninna, så när hon frågade vad ag ville ha för att sy svarade jag som vanligt att jag inte vet riktigt och att det är svårt att veta vad man ska ta betalt. Så när jag såg listan här blev jag glad iallafall, för nu har jag något att gå efter på ett ungefär och fast man tar betalt finns ju syglädjen kvar, annars skulle jag ju inte ta på mig det arbete det är.Tack för det arbete Alvan och ni andra har lagt ner på den
Kramizzar Doris L
Avsl081020 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 22:10   #33
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Måste ta mig i kragen och göra den mer komplett
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 12:48   #34
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nu har jag försökt att fylla i glapp och justera den gamla listan. Inte lätt när det saknas uppgifter men jag har försökt hitta exempel på nätet och har i övrig med matematikens hjälp försökt uppskatta olika delar.

Med andra ord denna lista får verkligen tas med en nypa salt och kom väldigt gärna med synpunkter på om priserna ligger för högt eller lågt.
Bifogade filer
Filtyp: zip somnadspriser ver 2.zip (13.7 KB, 486 visningar)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 12:53   #35
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jättebra! *applåder* Ska kolla in den lite noggrannare senare, återkommer med kommentarer

Senare:
Har tittat på listan, jämfört med mönstrena från burda och buttericks och har inget att klaga på. Jag är lite chockad över priserna, men när jag tänkte efter så är det nog sådana priser jag skulle ta för att sy något åt någon jag inte kände, eftersom mina bekanta ofta får hjälpa till med att sy raksömmar och klippa och liknande. Det enda jag känner är väl att priset för enkla byxor skulle sänkas lite, till 550 - 350 - 200/250 kr. Kanske också priset för avancerade byxor (kan tyvärr inte komma med prisförslag)?

Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2007-04-17 klockan 13:33.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 13:09   #36
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jättebra

Alvan

Du är så duktig!

Jag kommer att ha nytta av den. Men också jag skall läsa igenom den mer noga och kanske kommer med någon kommentar.

Kram i solen Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 13:29   #37
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Kanonbra!
Jag tillhör också de som inte har så mycket att tillföra till listan men känner att självförtroendet att våga ta betalt växer när jag läser.

Vad tar ni betalt för broderier på t.ex handdukar? Där kan jag faktiskt bidra med lite... Min symaskinsförsäljare tar mellan 5 och 7 kr per bokstav, beroende på storlek...

Har ni olika priser på gratisbroderier, köpta broderier och egenhändigt stygnsatta broderier?

//Anna-Karin
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 13:36   #38
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
Anna-Karin skrev:
Min symaskinsförsäljare tar mellan 5 och 7 kr per bokstav, beroende på storlek...

Har ni olika priser på gratisbroderier, köpta broderier och egenhändigt stygnsatta broderier?
Den disskutionen har varit uppe förut tror jag. Frågan om copyright på broderat och om man får sälja eller inte. Det är ju lite svårt det där har jag förstått vad man får och inte får sälja. Jag tror att det ligger en klistrad tråd under kategorin maskinbrodyr. Läs den så få du en hum om hur vida det är lagligt eller inte att sälja köpta designer. Egna stygnsättningar kan också vara besvärligt. Man kan ju göra en egen stygnsättning av tex en seriefigur men det innebär inte att man få sälja den hur som helst. Hur som helst läs tråden tycker jag, jag lärde mej mycket bra i den.

Eller vad tycker du Alvan som har hållt i prislistan?

Kram Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 14:39   #39
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Humm broderibiten är rätt klurig. Men detta med copyright och liknande har ju inget med själva prissättningen att göra.

När jag prissätter (räknar mig till mitten nivån) för att brodera ut broderier brukar jag använda principen 1 öre/stygn och sedan 150 kr i timmen (eller 6,50/minut) för övrigt jobb som t ex uppstart (spänna båge), byte av tråd. Den principen skulle kanske fungera bra att lägga in i prislistan så man får allt samlat på ett ställe. Själva stygnsättningen är svårare för det beror ju så mycket på hur avancerat broderi man ska stygnsätta så det är nog till att köra på timpris där.

Så pris per minut för utbrodering och timpris på det andra kanske man kan ta med.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 14:45   #40
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jättefin lista. Kanske kan man ha en liten bild på det som avses, ex.vis enkel klänning?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 14:46   #41
Jempski Jempski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 16
Tycker att denna idé med prislista var jättebra! Det är ju som sagt helt frivilligt att följa, men det kan vara bra att ha något att jämföra med. Ska titta lite närmare på priserna ikväll.
Jempski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 14:58   #42
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
JenniferS skrev:
Jättefin lista. Kanske kan man ha en liten bild på det som avses, ex.vis enkel klänning?
Jag la in hänvisningar till olika mönster så man kan få en illustration på vad som menas, t ex så skrev jag Butterick 4794 för en enkel klänning. Då kan man googla på det och se hur klänningen ser ut. Om någon har förslag på andra exempel (jag letade fram dem rätt snabbt) så föreslå gärna något.

Senast redigerad av Alvan den 2007-04-17 klockan 15:04.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-17, 15:01   #43
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Okej, kan man googla på mönsternsmnet funkar det ju bra.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 09:24   #44
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Det där med copyright har jag ganska bra koll på. De flesta av broderierna jag har införskaffat får jag lov att sälja som utbroderade, bara jag inte sprider själva filen.
Det jag syftade på var just hur mycket man ska ta betalt för att brodera på något... En del broderier kostar ju faktiskt en del att köpa, då det ligger säkert många timmars jobb bakom...

Jag tror att Alvan förstod vad jag menade
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-18, 09:34   #45
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
Anna-Karin skrev:
Det där med copyright har jag ganska bra koll på. De flesta av broderierna jag har införskaffat får jag lov att sälja som utbroderade, bara jag inte sprider själva filen.
Det jag syftade på var just hur mycket man ska ta betalt för att brodera på något... En del broderier kostar ju faktiskt en del att köpa, då det ligger säkert många timmars jobb bakom...

Jag tror att Alvan förstod vad jag menade
Ok jag skrev detta bara för att det är så många som tror att så fort det filen är köpt eller om den är gratis så är det fritt fram och bodera och sälja. Inget illa ment!

Kram Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons