Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-25, 10:40   #1
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Förstoring av flerfärgat broderi

Jag får inte till det när jag förstorar ett broderi i två färger. Färgerna följer inte med utan placeras lite hipp som happ och passar inte i varandra. Broderiet är splittat eftersom det är stort.

Jag använder Janome 350E Giga hoop och Customizer.

Är det någon som kan hjälpa till?
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 10:46   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
I vilket program förstorar du broderiet? I Customizer kan man ju bara förstora och förminska ett befintligt broderi litegrann (om man inte stygnsätter själv, förstås), och det ska inte påverka färgernas placering i förhållande till varandra. Har du splitat broderiet själv, eller är det uppdelat från början?
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-09-27 klockan 10:50.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 17:23   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Det är samma broderi som du hjälpte mig att splitta för ett halvår sedan. Jag försökte med Customizer men lyckades inte få till det. Tror du att du har tid att försöka förstora och splitta ytterligare en storlek eller två?

Den där kursen i hur man använder Customizer börjar bli nödvändig nu när jag vet vad jag behöver lära mig för att kunna använda programmet ordentligt. "Trial and error" fungerar inte när man är stressad över att det är många klänningar att brodera och sedan sy ihop.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 19:42   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Men det var väl ett enfärgat broderi... bara rött såvitt jag kan se.
Har du ändrat på något sätt nu så att det är i två färger?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 20:42   #5
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Det är gjort som två röda nyanser men ska bara vara en färg. Den täta sicksacken runt en av kanterna har blivit röd2. Broderiet var så när jag fick det av dig. Den större halvan är gjord i två färger konstigt nog.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 21:03   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Ja, men det är inte jag som gjort den i två nyanser. Jag har dina ursprungligafiler kvar och broderiet kom i två delar från dig (sew-filer, där den andra filen bara bestod i ett par satinkanter med en annan nyans än fil nr 1). Jag tror inte jag uppmärksammade att det var två olika färger, för färgerna var så lika på skärmen.
Jag tycker nog att den här stygnsättningen bör göras om helt... och alltså stygnsättas i två delar, istället för att splitas.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 21:32   #7
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Hej Gunilla.

Har du möjlighet att ringa mig? Jag är vaken till 23.00 ikväll och hemma hela dagen i morgon. Det känns som att det är lättare att prata om det här än att skriva. Jag har lagt in mitt tel nr på "Min sida".
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 21:39   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!

Jag förstod inte först vad du menade i ditt första inlägg att de två färgerna hamnade hipp som happ när du förstorade ett broderi.
Det hade inte haft någon betydelse om det bara varit en färg... problemet kvarstår. Att ändra storlek på två helt inpassade broderier i EasyGigaHoop är vanskligt, i synnerhet om de tillsammans ska bilda en jämn cirkel...

Storleksändring i det här programmet görs på fri hand med "handtag" och bilden kan dessutom skevas när man håller på, så att du får en oval istället... Och att ändra storlek exakt lika mycket på de båda delarna är nog väldigt svårt.
Sådant måste göras i Digitizer, där man kan ange exakt procenttal för förstoring/förminskning.
Så här ser det ut i EasyGigaHoop när jag ändrat storlek på ena halvan.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 22:03   #9
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Gisses. Låter som att det är dags att skaffa annan programvara för att kunna göra det jag behöver. Oval blev den en gång när jag försökte mig på att förstora.

Den delen till vänster är det som strular med att sicksacken inte hänger med innuti broderiet när jag försökte mig på att förstora "eländet". Sicksacken ligger som färg2.

På onsdag får jag en större storlek av JoAnn som har stygnsatt broderiet. Kan jag splitta själv i Customizer och i så fall hur gör jag då. Jag har försökt kolla men hittar ingen information om det. När jag har broderat storleken som du splittade åt mig så har jag lyckats bra med att passa ihop delarna. Några stygn för hand har det blivit för att täcka ordentligt men det var jag beredd på. Om det glipar någon mm i höjdled gör det ingenting för dansaren står inte still på scenen och det är få som kommer granska klänningarna så noga som vi som syr gör. Ser det bra ut på en meters avstånd är det bra. Jag kan försöka lägga upp en bild på hur det blir när jag har broderat den.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 07:12   #10
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Skumt, för en förstoring i EasyGigaHoop kan inte påverka färgernas placering i förhållande till varandra. Hela broderiet förstoras stygn för stygn, dvs det blir glesare när man förstorar och tätare när man förminskar.
Det går inte atta splita i Customizer, och jag tror som sagt att det är bättre att stygnsätta splitat från början, så det kanske JoAnn kan fixa, så kanske du slipper så mycket hoppstygn inom samma del. Då kan man även åtgärda den där glipan som du får sy i för hand också, dvs göra satinsömmarna lite mer överlappande mellan delarna.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 08:02   #11
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag fick inte till det med att lasta upp ett foto så jag skickar över ett med e-post. Hoppstygn eller inte gör inte så mycket för de går att klippa bort. Jag gjorde några provbroderingar så jag vet hur mycket jag ska flytta del nr 2 när jag broderar för att de ska passa ihop bäst.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 08:23   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Om du inte haft Embird på din nuvarnaden dator, ta hem det och testa (man får ha det 30 dagar eller 100 användningar) för bådes storleksändring och splittning. Man förstorar förslagsvis hela broderiet (kan fortfarande vara i två delar, bara man har dem framma samtidigt).

Kan man inte ta fram båda delarna samtidigt i Customizer, förstora, och sedan kopiera ena delen, klippa bort den, spara den kvarvarande, öppna nytt och klistra in den kopierade, eller liknande...?

Angående det där med "oval", har inte ert program en funktion så att proportinlerna behålls om man vill det? Brukar vara shift eller alt eller ctrl tillsammans med att man drar i "handtaget".
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 08:54   #13
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Det verkar som om min planerade julklapp till mig själv blir en förtida sådan. December hade jag tänkt till att skaffa Embird och lära mig det programmet men det ser ut som att det blir nu. Har för mig att jag måste betala för Embird för att kunna spara något.

Tiden blir mer och mer knapp för att hinna klart med klänningarna innan november.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 09:00   #14
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nej, du behöver inte betala för att kunna spara i Embird, så länge vi inte pratar om stygnsättningsbiten.
Det vi pratar om här görs i basmodulen, och den är helt öppen under testperioden.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons