Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-03, 19:34   #1
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Problem med design till Janome Giga Hoop

Jag håller på och ska brodera en design som jag fått i en del. För att kunna spara och sedan föra över till maskinen Janome 350E måste den vara i två delar. Jag har ingen aning om hur jag ska få till det. Filen ligger som en .sew och blir grå när jag hämtar den i Easy Giga Hoop då den spänner över alla tre fälten. Den ska tydligen bara vara över två av dem för att det ska fungera.

350E har ingen Giga hoop att välja på när jag ska välja ram innan jag hämtar designen från USB-minnet.

Maskinen och all programvara är uppdaterade idag. Jag använder Janomes Customizer programvara.

Någon som har några tips förutom att vända sig till försäljaren av broderimaskinen?
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 21:07   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!

Det låter som om designen måste splitas. Har du en giga-hoop till maskinen, och designen görs på rätt sätt i Easy Giga Hoop (splitad och sedan ihoplagd), så borde det sedan fungera att välja denna hoop i maskinen (när designen finns på plats).

Vad har du för version av Customizer? Det finns ju två varianter av Giga-hoopen. Den som är till 11000 tror jag inte behöver splitas och vändas, men den som är till 10000 måste vändas, dvs man broderar ena halvan och vänder för att brodera andra halvan. Programversionerna är anpassade till detta.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 21:20   #3
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Broderiet behöver splittas i och sparas som 2 broderier vet inte hur det funkar i Customizern men i Embird är det enkelt, väljer man gigaramen så sparas det automatiskt som nr 1 och 2, varav man först syr 1an sen vänder ramen och kör 2an.Gigaramen finns inte att välja i maskinen utan det är samma yta som 14x20 ramen man använder fast 2ggr eller hur man ska förklara. Hoppas det fixar sig.

Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 22:26   #4
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
OK lite har klarnat vad gäller ytan som broderas. Jag ska alltså välja B ramen på displayen i broderimaskinen men i själva verket fästa Giga ramen i broderimaskinen.

350E kräver att broderiet splittas då Giga ramen broderar en halva i taget. Problemet är att jag inte kan få Customizerprogrammet att splitta broderiet i två delar. Jag har Customizer 10000 Plus.

Några fler tips på vad som kan vara galet?
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 08:12   #5
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Du har fattat helt rätt angående broderiytan och att broderiet behöver splittas, men jag vet tyvärr inte hur man splittar i Customizern.
Viktigt är att broderiet inte får gå över "fel linjer" utan vardera delen av det splittade broderiet måste rymmas inom "sin yta" alltså inom 14x20 fältet.
Himla svårt att förklara så här!
//Agneta

Senast redigerad av angis den 2008-02-04 klockan 08:18.
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 20:51   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!

Jag har visserligen en Janome 10001, men där ordnas broderierna efter hoop-storlek, Giga-ramen sist. Skickar jag broderi från Customizers EasyGigaHoop till maskinen så hamnar broderiet sist (bland giga-hoop broderierna).

Väljer jag sedan ett sådant broderi, så visas ramstorleken korrekt, dvs det är Giga-ramen som väljs automatiskt. Man broderar första delen och sedan stannar maskinen och man bli ombedd att vända på ramen. Maskinen sköter automatiskt rotationen av designen, så det behöver man inte tänka på.

Nu till splitningen... I Customizer kan man kombinera ihop broderier, men inte splita befintliga. Här behövs Digitizer eller något annat program.

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons