Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-05, 07:20   #1
Frillan Frillan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 14
Tips om att brodera på t-shirt

Jag ska brodera på ett gäng T-shirts. Är det något jag skall tänka på för att det skall bli bra och inte "dra sig". Fet eller vanlig skrift, blir det någon skillnad i resultat?
Frillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 07:58   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag broderar mycket på tshirts, det viktigt med kvaliten, så det inte e sladdriga tröjjor, du vet sådanna som sidosömmarna börjar vrida påsig mot fronterna.

T shirts jag hittat är i en billighets affär för 20 stycko de blir bra varje gång...
Annie
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 16:23   #3
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Frillan

Köp bra kavalitet på t-shirtarna, tvätta dom innan du broderar, och var noga med mellanlägg för stabilitetens skull, det är väl det viktigaste, fråga gärna mer, det finns många här i forumet som gärna hjälper till med tips och råd.

Tillägg:
"Fet eller vanlig skrift" undrar du, generellt gäller nog att ju tätare ett broderi är desto viktigare med val av mellanlägg. Personligen tycker jag bäst om mellanlägg som går bort i tvätten, speciellt på t-shirtar.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-04-05 klockan 16:36.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 21:38   #4
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag har broderat massor av T-shirts, till mina killars basketlag tex. Det jag tycker fugerar bäst är ett sorts mellanlägg som man stryker fast och sedan river bort. Jag har köpt det från sun embroderi och den heter Totally Stable. Tänk på att ha en trikå alt jersy nål så att du inte får små hål i tyget. Om du inte använder totaly stable utan ett mindre fast underlägg tänk då på att inte spänna ut tyget för hårt. Lycka till!! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 21:44   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag har både sådant underlägg som man stryker och sedan river bort på undersidan samt att jag har vattenlöslig plast på ovansidan. Den metoden fungerar bra för mig - även när man gör applikationer med material som är stretchigt. Vissa har plast både ovanför och under.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-05, 21:48   #6
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag har bara använt plast på ovansidan när jag broderat på flecce och frotte, vad tycker du att den tillför när du broderar på trikå? Jag trodde att man hade på ovansidan för att stygnen inte skulle "försvinna ner i" materialet. Spännande, förklara mer!! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 07:17   #7
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Den gör så att tyget inte kan dra sig. Plasten är ju stum, relativt stum iallafall, och tar upp kraften då stygnen bildas. Även om man har strukit fast tyget på ett underlägg så blir det ju en hel del dragande och slitande i tyget när man broderar. Jag har märkt att det släpper pyttelite från den påstrykningsbara underlägget och resultatet kan bli att konturer och liknande hamnar någon millimeter fel. Men plasten tar upp den kraften och resultatet blir bättre - för mig iallafall.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 09:34   #8
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Men du menar plast typ solvy som du lägger på tyget utan att fästa det? Det ska jag genast prova, konturerna kommer ju som sagt ibland lite snett. Inte mycket och inte så att det igentligen stör- men perfekt är bättre!! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 10:43   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag broderar trikå på filmoplast. (använder det till mycket)
Självhäftande som jag spänner i ramen.
Som jag sen fäster trikån utan att behöva spänna trikån i ramen.

Låter intressanr det Maria skriver om
att ha plast över.
Konturerna är ju alltid svåra.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 11:42   #10
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Malin: Japp, vattenlösligplast som t ex solvy menar jag.

Gällande konturerna så skall man ju inte lova för mycket. Ibland så är ju positionerna på t ex konturer placerade så att de skall kompensera för viss "missbildning". I stygnsättningsprogrammet som kommer med Singern så blir ju stygnsättningen lite olika beroende på vilket tyg man anger. Andra stygnsättningsprogram har också någon form av "pull-compensation" som jag förstår det.

Men som sagt, metoden med solvy tycker jag fungerar bättre än utan.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 09:44   #11
Frillan Frillan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 14
Tack alla som svarar!!
Malin, du skrev om totally stable. När jag kollar på sunemroiderys sida står det att mellanlägget har klister och att man skall stryka på det. Var ska klistret vara och stryker man på det innan brodering eller är det till för att strka fast den färdiga produkten tex ett märke.Jag är ny på detta, så allt faller inte på plats direkt uppe i kontoret.
Frillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 19:01   #12
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Man stryker fast det före brodering och river bort det efter! Jag tror inte att det är det man använder om man vill göra märken, det har jag aldrig gjort. //Lycka till! Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons