Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-04, 16:10   #1
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Från mönsterbok till tyg, hur?

Jag har nu kommit hem från syfestivalen med ett handbroderi, det trodde jag aldrig! Jag har aldrig tidigare broderat och jag har redan problem! Motivet jag ska brodera finns i en bok, hur ska jag göra för att föra över motivet till tyget? Hoppas på handfasta råd! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 17:13   #2
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Är det fritt broderi?? eller räknat broderi (korstygn)?? /Nettan
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 17:42   #3
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Oj... jag ska brodera konturer på en tant. Man kan använda olika stygn som finns beskrivna i boken. Linjen jag ska brodera efter är hel, inga markeringar hur långa stygnen ska vara.

Ja som ni förstår har jag aldrig broderat för hand. //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 17:57   #4
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Okej, låter som fritt broderi. Har du köpt en mönsterbok eller är det ett "paket" med mönsterbok+tyg, nål och tråd osv.? Om inte så får du kalkera av bilden och överföra den på tyget, och sen brodera på tyget. Jag vet inte exakt vad man använder för överföringsmaterial, men det finns säkert något specifikt för detta. Någon annan som vet mer om detta??? /Nettan
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-09, 18:12   #5
Creo Creo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 10
markeringspapper

Jag tror det bästa är markeringspapper... Att du lägger ett markeringspapper mellan tyget och mönstret och att du sen följer mönstrets konturer så koopieras det till tyget... Man kan få trycka ganska hårt, se till att ha en jämn och hård yta att hålla till på...

Lycka till med tanten.. Brodera är kul!
Creo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-01, 19:43   #6
nappe nappe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 22
Hej eftersom jag har haft kurser i gamla broderier så har jag kalkerat av mönster i många år. Antingen ritar man av mönster först på smörpapper eller kopierar för då har jag kunnat ta mönster från papper eller gamla dukar eller bevarat tidningarna hela. Sen finns det speciella karboneringspapper för att rita mönster. Du vill ju att färgen lätt ska förvinna i tvättmaskin eller om du värmer, tvättar det på spisen.Visserligen kommer du bli lite småblå om garn och fingrar när du broderar, men det går garanterat bort. Och på samma sätt kan man skissa lite med fria broderier. Så lycka till. Det är jättekul.
Nappe
nappe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons