Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-09-02, 21:46   #1
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Knittax M2

Jag har köpt en Knittax och vad jag vet så gör jag allt rätt, men det vill sig inte ändå..Uppläggningen är ok, men sedan knölar allt bara ihop sig. Ibland så hänger det en lös tråd undertill som inte blir stickad. Jag har hela tiden koll på att nåltungorna är uppe, men det blir ändå pannkaka av allt. Mataren rör sig bra över nålarna men uppenbarligen är det något som inte funkar.Vad gör jag för fel? Ska jag rengöra maskinen och olja den? Jag hade velat få hem någon som kunde visat hur det går till
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 07:45   #2
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Theresa skrev: Visa inlägg
Jag har köpt en Knittax och vad jag vet så gör jag allt rätt, men det vill sig inte ändå..Uppläggningen är ok, men sedan knölar allt bara ihop sig. Ibland så hänger det en lös tråd undertill som inte blir stickad. Jag har hela tiden koll på att nåltungorna är uppe, men det blir ändå pannkaka av allt. Mataren rör sig bra över nålarna men uppenbarligen är det något som inte funkar.Vad gör jag för fel? Ska jag rengöra maskinen och olja den? Jag hade velat få hem någon som kunde visat hur det går till
Rengöra och olja är alltid bra att göra. Håller platinerna ner det stickade? När jag använder min Knittax M2 tappar den någon maska då och då. Men jag har tolkat det som att det är jag som är nybörjare och inte lyckats - särskilt som jag inte tappade en enda maska på de senaste innetofflorna (ska fota och lägga upp på bloggen). När jag testade en "bildstickning" så tappade jag lite oftare, men då är det ju så många trådar att hålla reda på.

Hur ofta händer det?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 11:18   #3
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Hej,
Tack för ditt svar. Jag har suttit i flera dagar och försökt få till det, men det funkar inte. Första varvet blir bra, men jag har inte lyckats sticka så att jag får ut en bit åtminstone, utan det trasslar sig direkt. Jag ska byta lite nålar och underhålla den idag, men jag tvivlar på att den ska gå som på räls efter det.. så himla tråkigt när man var så peppad att sätta igång.
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 17:54   #4
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Är alla knappar och spakar rätt inställda?
En blank spak på kanten av släden ska peka mot dig.
Knapparna på släden ska vara uppe ,alltså ur funktion.
Försök med detta.
Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 19:38   #5
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
degdala skrev: Visa inlägg
Är alla knappar och spakar rätt inställda?
En blank spak på kanten av släden ska peka mot dig.
Knapparna på släden ska vara uppe ,alltså ur funktion.
Försök med detta.
Inger
Blank spak? Jag har inga spakar på nålföraren alls.


Men kolla så att knopparna under handtaget är nere ordentligt (kolla på undersidan så du ser vad som ska hända när de dras upp och ner).
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 19:55   #6
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Din maskin är tydligen en av dom första från 50-talet. Pröva med att trycka ner båda knapparna och se vad som händer
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 18:04   #7
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Tack för tipsen! Jag har två knappar under handtaget som man kan vrida på. De har hela tiden varit låsta. Ska de vara låsta?
Håller på med storrengöring, puuh. Nu ska här oljas!
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 20:01   #8
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Jag vet tyvärr inte. Du får pröva dig fram. Vad jag kan förstå så ska man kunna sätta den ena eller båda knapparna ur funktion, och då bildas inga maskor. Finns det ingen instruktionsbok?
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 07:39   #9
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag tror att jag har instruktioner till en sådan maskin, men jag har maskinen och tillbehören hemma hos mina föräldrar. Jag kanske åker dit idag, om inte så kan jag hämta det inom dom närmaste dagarna om du inte har allt för bråttom, sen kan jag scanna in och maila instruktionerna till dig. Om det är så att din maskin ser ut som på "krteks" bild?
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 12:42   #10
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Tack Emilia men jag har instruktionsboken. Däremot så står det ingenting om just de knapparna..
Theresa
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 11:17   #11
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Tack alla som försökt att hjälpa mig. Nu har jag rengjort hela maskinen och provat än det ena än det andra. Den vill inte fungera.Uppläggningen går ok, men när man sedan för över tråden över nålarna så stickas inte den sista maskan av någon anledning.Tråden kommer upp före den sista nålen.Det spelar ingen roll var jag börjar.Likadant blir det åt andra hållet.
Trist
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 20:17   #12
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Kan du filma händelseförloppet? Då kan jag jämför med min och se vad jag kan lista ut.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 19:40   #13
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Hej Linda!
Det är jag som varit i kontakt med dig tidigare. Du var då snäll och lade ut en film på din blogg. Jag har nu filmat händelseförloppet och mailat dig. Tack!
Theresa
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 21:23   #14
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
Äntligen!

Äntligen förstod jag vad jag gjorde för fel. När man stickat ett varv ska garnet ligga bakom skedarna. Mina ligger hela tiden framför. Jag får pilla upp nålarna och dra ner dem så att de hamnar bakom för varje gång. Nu ska jag sätta igång på allvar med att sticka och det ska bli så roligt. Tack alla!
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 09:27   #15
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Theresa skrev: Visa inlägg
Äntligen förstod jag vad jag gjorde för fel. När man stickat ett varv ska garnet ligga bakom skedarna. Mina ligger hela tiden framför. Jag får pilla upp nålarna och dra ner dem så att de hamnar bakom för varje gång. Nu ska jag sätta igång på allvar med att sticka och det ska bli så roligt. Tack alla!
Prova att göra maskspänningen lösare.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons