Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-17, 20:42   #1
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Vad har hänt med AnntheGran?

Har ni märkt att alla designs på Ann the Gran som ska låtsas vara free designs inte längre är det? Nu ska man måsta bli medlem i klubben (vilket kostar).
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 07:24   #2
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
ann har visst sålt företaget och de nya ägarna har ändrat reglerna. Där finns vissa som man kan ladda hem utan att va medlem men de flesta "gratis"-brderierna kostar medlemsskap nu. Synd. Och fräckt tycker jag. Det är ju andra som delat med sig av sina egna stygnsättningar.

här en diskussion på engelska på martha pullen forum:

http://forums.marthapullen.com/read....42875&t=241715
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 17:57   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det där verkar ju inte riktigt klokt! Ingen har frågat oss som bidragit med gratis stygnsättningar för alla att ladda ner, att de nu ska tjäna pengar på oss. Vi borde få betalt för varje nedladdning i så fall. Vi har inte gått med på det här på något sätt.
Dessutom lurar man de vanliga användarna som är inloggade (på sitt vanliga konto) att man kan ladda ner stygnsättningar gratis. Det står t.ex. "All of the wonderful designs available on this page have been contributed by many talented PE-Design, Palette and Deco Wizard owners from all over the world. Please feel free to download and stitch any or all of the designs in any way you choose". Rena lögnen.
Dessutom upptäckte jag ett grovt misstag som de gjort... När man söker på mitt namn bland Contributors, så dyker det upp diverse stygnsättningar med mitt namn på... som jag inte alls har gjort! Hästen med ryttaren och de tre hästhuvudena har jag aldrig sett förut i hela mitt liv, och ändå står mitt namn under dessa. Skandal! Inte en enda av mina stygnsättningar går att ladda ner gratis om man inte betalt medlemskap för hundratals kronor. Det ska finnas en liten symbol annars om det är gratis för dem som inte är medlemmar. Det finns alltså några enstaka stygnsättningar som fortfarande är gratis, men kvaliteten på dessa verkar inte så hög.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 19:39   #4
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
har varit inne ett par ggr och det verkar som det är olika mönster som har gratismärkning var gång. Så när vi leta efter en folkabuss gick vi in ett par ggr och rätt som det var kunde vi ladda ner den vi tittat på. (såvida det inte var så att vi båda var väldigt trötta och missa märkningen första två ggrna, nån mer kan ju se om detta stämmer?)
Det är jättefult att utnyttja dem som är snälla och delar med sig. Är det lagligt? Ni som stygnsatt, har ni gett rättigheterna dit? eller hur funkar det?
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 20:49   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jag har också brodyrer här. Redan efter första stora omorganisationen av sidan, för länge sedan, så kom jag inte in med mitt login. Kunde inte ens skaffa nytt konto.

Nu när jag såg denna tråd gick jag in igen för att kolla mina brodyrer. De fanns där och jag lyckade skapa ett konto och det gick att ladda ner, om det var alla kommer jag inte ihåg.

Så nu idag gick jag in igen för att kolla en gång till men då kan jag inte logga in fast jag har skrivit ner ordentligt vad jag har för login. Skriver jag mejladressen får jag till svar att den inte finns, så jag kan inte få reda på mitt login.

Jag letade då upp kontaktsidan. Det är bara en massa text och länkar som alla leder till loginsidan. Så hittade jag en annan som man kunde välja. Men då måste man logga in innan man kan mejla dem!!!!!

Jag tänkte säga till dem att ta bort mina filer för jag vill absolut inte att de bara är gratis ibland. Användare av mina filer får gärna sälja sina alster men aldrig jag går med på att någon tjänar pengar på filerna som jag delat med mig av, som är tänkta att vara gratis.

Någon som lyckats kontakta dem utan att vara inloggad? Skall jag behöva skapa ett konto till för att få bort mina filer?

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 20:49   #6
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Det känns som att sidan har sjunkit totalt, hela idén med sidan har försvunnit. Jag sökte i kategorin Hearts för att hitta nåt gulligt till ett par som just förlovat sig, INTE ett enda hjärta gick att ladda ner utan att betala medlemskap. Tycker också det är konstigt att dom ska tjäna pengar på något som andra gjort och delat med sig av gratis.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 21:36   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag hade som tur var kvar ett gammalt mail med mina loginuppgifter. Det var visserligen från 2007... Jag testade att logga in och det fungerade, så jag har skrivit och skällt ut dem och kräver att de plockar bort mina stygnsättningar. Jag har nu fått ett automatiskt svar med "Thank you for your email ...", så min epostadress finns kvar på kontot.
Det står uttryckligen på sidan att det är stygnsättarna som har rättigheten till sina broderier och att ingen annan får sälja dessa vidare... Jag vet inte om det är olagligt av dem att göra så här, men det är i alla fall oetiskt.
I fliken i min browser står det "Over 6000 Free Machine Embroidery Designs", trots att de flesta inte längre gratis.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 01:56   #8
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
gunnsan skrev: Visa inlägg
Det står uttryckligen på sidan att det är stygnsättarna som har rättigheten till sina broderier och att ingen annan får sälja dessa vidare... Jag vet inte om det är olagligt av dem att göra så här, men det är i alla fall oetiskt.
I fliken i min browser står det "Over 6000 Free Machine Embroidery Designs", trots att de flesta inte längre gratis.
/Gunilla
Det är klart det är olagligt. Du har rättigheterna så här kan du och de andra stämma ägarna till sidan och få en liten slant.

Jag fick upp den här sidan men kommer inte in trotts att jag varit medlem sedan 2006. Nu har jag iof inte varit inne på länge men jag har inte bett om urträde.

Ska skriva ett argt brev jag också.

/Elisabeth
Bifogade bilder
 
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 09:12   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vilken otrolig fräckhet mot er som bidragit med stygnsättningar. Det är väl nästan läge att sysidan tar bort länken ur länkarkivet nu!?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-20, 10:13   #10
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag kommer då aldrig att föreslå någon att gå dit och kolla! Skandal! Det måste kännas urtrist för den "äkta" AnnTheGran (Ann Cobb) att se det hon skapat missbrukas på detta vis!

Själv har jag inte laddat ner något därifrån på evigheter, men när jag började en gång i världen var det ett bra ställe att leta på, och jag fick genom gratisbroderierna där upp ögonen för till exempel Sue Box och ett par andra stygnsättare (vars namn jag lyckats glömma...) som jag sedan köpt mönster ifrån.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 10:11   #11
Ragnhild Ragnhild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 26
Jeg har også klaget, selv om jeg bare har ett broderi liggende der.
Fikk dette svaret:
Changes to Free Designs section on January 6, 2009
Reply Contact
As promised, we've made some changes today to our Free Designs section. Users of our site can now search for free designs by keyword and browse by category and contributor. Also, we will be adding 10 new designs per week to the New Designs category. If you are an Ann's Club member, you will notice that, in addition to these great new features, download speeds of free designs will have also increased.

If you are not an Ann's Club member, there are still 500 randomly chosen designs that can be downloaded at any one time. This group of 500 designs will change periodically, so if you see a design you like and it doesn't have this download icon beside it, that means it is not available for free download for non-members at that time. If you return to the site at a later date, it is possible that the same design may be available for download to non-Club members.

We understand that this change may cause some inconvenience for some of our users, and we are committed to helping everyone adjust to the new system. It is important to remember that, for more than 11 years, AnnTheGran.com has incurred the full cost of providing the enormous amount of internet bandwidth that is necessary for our users to download what is now approximately 5 million embroidery design files per month. It is thanks in large part to our paid membership base that we have been able to offer the service free for everyone. We recently decided that it would be a much fairer system to ask those who have enjoyed the free service for many years to bear some of the cost.

It was important to us as we made this change that the designs remain free - what is no longer free is full access to all the designs all the time. Even though costs of our bandwidth are getting higher all the time as our userbase grows, we made sure that, for those among our users on fixed incomes, there was as wide a selection of designs as possible for which we would continue to offer completely free access. It is our sincere hope that, for those among you in this situation, you can continue to find what you need on our site.

BB

Eg syns det sto 1500 gratisbroderier om en ikke var medlem, men her er det redusert til 500 tydeligvis.
Syns dette er frekt.Har sett på annthegran.com som et seriøst nettsted, men nå vet jeg ikke lenger.

Har opplevd på en annen nettside hvor vi kunne legge ut våre broderier for salg, at plutselig en dag sto det bare "Coming soon" på nettsiden, og det står det fortsatt. Alle mine broderier var borte.
Ragnhild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 10:58   #12
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jag mejlade dem och bad att de skulle ta bort mina filer och inom en vecka var de borta. Så det är inga problem att få bort de egna filerna om man vill.

Att det är dyrare med omkostnader är ingen ursäkt att ta betalt för att kunderna skall få gratis brodyr. Den extra kostnaden får de ju ta in någon annanstans ifrån.

Tidigare var det ju så att var man betalande medlem så fick man alltid alla nya brodyrer mejlade. Men man kunde också alltid ladda ner alla gratisfiler som fanns. En sådan kostnad tyckte jag inte var fel, det var en extra tjänst de gjorde. Konstigt att de inte kan ha det så fortfarande.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 12:55   #13
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Konstigt, jag har ju också mejlat och bett dem ta bort mina filer... men de ligger kvar, liksom hästarna som jag inte har stygnsatt .
Och nyss när jag gått in på en länk jag fick via Auto-reply (till en FAQ-sida på AnnTheGran) och försökte göra ett inlägg där, så fick jag det här slängt i ansiktet:
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2009-03-28 klockan 13:07.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons