Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-02-05, 13:29   #1
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Unhappy Förstår inte skatteverket

Jag håller på göra en hemsida där jag ska lägga ut saker jag gjort så jag kan sälja.

Så för att göra allt på rätt sätt med skatter å allt så ringde jag nyss skatteverket.
Men jag förstår ingenting!
Det enda jag verkligen förstod var att för att jag tänkt ha hemsida så är det inte hobby utan näringsverksamhet.
Men sen då??
Hur gör jag när det gäller att betala skatt?
Ska man lägga på moms på grejerna? å i så fall, vad sjutton är det??
Vaddå avdrag för det man köper?
Jag vet ju inte vad jag behöver veta så då kan jag ju inte fråga skatteverket heller

Jag trodde hon på skatteverket skulle kunna förklara exakt i detalj hur allt funkar, men hon hänvisade bara till blanketter jag kan läsa på internet och som jag redan läst flera gånger om.
Så nu sitter jag här å gråter över att jag fortfarande inte förstår nånting
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 13:49   #2
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Jag har inte något bra råd att komma med men jag tänkte att om du ringer igen har du kanske tur att få tag i någon annan som är bättre på att förklara. Skatteregler är verkligen en djungel. Kan Arbetsförmedlingen ha tydligare info på sin hemsida månntro? Åtminstone grunderna möjligen?
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 13:59   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Du behöver inte starta företag för att driva hobbyverksamhet. Om du har den för att sälja saker ska du däremot skatta från första kronan på hobbyverksamheten, men bara om du gör vinst. Avdrag får göras från vinsten för sånt som hör till (jag drar av för virknålar, printerbläck, hemsideskostnader....). Avdragen gäller bara hobbyn och får inte kopplas ihop med resten av din deklaration.
Det är väldigt speciella regler för hobbyverksamhet, sök på hobby på skatteverkets sida så hittar du reglerna där.

Har du enstaka frågor kan du ställa dom i den här tråden så kan jag svara.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 14:06   #4
xana xana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 48
Kan det verkligen vara möjligt att bara för att du ska ha hemsida så gäller andra regler? Tycker det låter mycket märkligt
xana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 14:08   #5
killen killen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 36
Skatteverket har i hela landet informationsträffar om att starta eget företag. Om du går in på www.skatteverket.se och tittar på högersidan efter informationsträffar och sedan går vidare enligt anvisning så kommer du fram till en bokningssida. Du kan boka in dig på ditt närmsta skattekontor och blir då kontaktad av en handläggare som då är kunnig inom området.
killen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 14:55   #6
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Alltså, jag har inte tänkt starta företag, utan det är bara hobby.

Flia - Jo det där om att skatta från första kronan sa hon oxå. Men hur gör jag det?
Jag har t.ex köpt en kassabok där jag tänker skriva in vad jag köper och vad jag säljer.
Ska jag då betala skatt på den summan när året är slut?
Om jag t.ex på hela året köper för 500 kr och säljer för 600 kr ska jag då betala skatt på dom 100 kr som jag tjänat?

Har kollat på skatteverket å läst flera gånger, men som jag skrev så förstår jag inte ändå.

xana - Hon sa nåt om att eftersom jag tänkt ha hemsida så har jag tänkt marknadsföra för mej å då är det inte längre en hobby.
Tyckte det lät väldigt konstigt, för jag har ju inte tänkt hålla på med nån massproduktion och tjäna en jättemassa pengar... Utan det är ju som sagt min hobby.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:00   #7
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
BodilN skrev: Visa inlägg
Jag har inte något bra råd att komma med men jag tänkte att om du ringer igen har du kanske tur att få tag i någon annan som är bättre på att förklara. Skatteregler är verkligen en djungel. Kan Arbetsförmedlingen ha tydligare info på sin hemsida månntro? Åtminstone grunderna möjligen?
Tror inte jag törs ringa igen, för det kändes så himla dumt när jag ringde. Vet ju som sagt inte ens vad jag ska fråga om...
å med min otur skulle jag väl hamna hos samma person igen
Kollade arbetsförmedlingens sida men där hittade jag inget.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:14   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Så typiskt myndighetspersoner att försöka trycka ner en i skorna. Ring du igen och är det samma människa så be att få prata med någon annan. Eller strunta i att ringa och dra igång hemsidan helt ljudlöst. Dom behöver inte veta allt
Kanske uppfattas som uppvigling det här men har du tänkt dig det som hobby bara så kör på.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:22   #9
Penguin Penguin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 57
Citat:
Ida-Maria_L skrev: Visa inlägg
Tror inte jag törs ringa igen, för det kändes så himla dumt när jag ringde. Vet ju som sagt inte ens vad jag ska fråga om...
å med min otur skulle jag väl hamna hos samma person igen
Kollade arbetsförmedlingens sida men där hittade jag inget.
Det är inte användaren/kunden som är dum.

De borde kunna förklara för dig, ring igen och gör klart det verkligen är en hobby.
En hemsida behöver inte vara en marknadsföring utan är mer en upplysning.
Be dem länka sidor,de säger finns där, till dig i ett mail om du inte hittar informationen.Vi är olika "duktiga" på att hitta på internet.
Jag hoppas du får den information du behöver! Lycka till!
Penguin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:26   #10
Penguin Penguin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 57
a ang hobbyverksamhet.

http://www.skatteverket.se/download/...0092/34408.pdf

Hittade detta ang hobbyverksamhet. Står dock inget om hemsida.
Penguin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:36   #11
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Hur man säljer spelar ingen roll, hemsida, marknad, loppis....

Man tittar alltid på 5 år.
Här är några exempel
År 1: vinst på 100 kr. Se till att ha alla kvitton kvar och en vettig kassabok. Du behöver inte deklarera.
År 2: Liten vinst eller förlust... samma som år 1
År 3: vinst 15.000 kr. Du deklarerar nu och drar av förlusterna från år 1 och 2 (särskilda fält på blanketten). Du behöver inte bifoga alla kvitton, men måste ha kvar dom för att skatteverket ska kunna kolla om dom vill.

Jag vet inte vad småvinster räknas som, men jag deklarerar inte förrän jag kommer över 5000 kr i vinst (efter avdrag från tidigare år).

Jag har själv tagit råd av småföretagarkonsulter och dom säger att det inte är någon idé att starta företag. Sen ger dom inga fler råd, eftersom deras expertis handlar om just företag, inte hobby.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:44   #12
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Delfintua - Jo jag skulle ju kunna bara köra på, men jag känner ändå att jag vill göra det här på rätt sätt, med skatt å sånt så folk inte kan säga nåt om att tjäna svarta pengar.

Penguin - måste nog samla mod några dagar innan jag törs ringa igen.
Det är den där sidan från skatteverket jag läst å enligt den tycker då jag att det ska vara hobby.
Näringsverksamhet = drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte.
Hobby = självständigt, varaktigt men saknar vinstsyfte.
Så jag tycker absolut att det här är hobby för jag har inget vinstsyfte med det hela.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:49   #13
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Man tittar alltid på 5 år.
Här är några exempel
År 1: vinst på 100 kr. Se till att ha alla kvitton kvar och en vettig kassabok. Du behöver inte deklarera.
År 2: Liten vinst eller förlust... samma som år 1
År 3: vinst 15.000 kr. Du deklarerar nu och drar av förlusterna från år 1 och 2 (särskilda fält på blanketten). Du behöver inte bifoga alla kvitton, men måste ha kvar dom för att skatteverket ska kunna kolla om dom vill.

Jag vet inte vad småvinster räknas som, men jag deklarerar inte förrän jag kommer över 5000 kr i vinst (efter avdrag från tidigare år).

Jag har själv tagit råd av småföretagarkonsulter och dom säger att det inte är någon idé att starta företag. Sen ger dom inga fler råd, eftersom deras expertis handlar om just företag, inte hobby.
I ditt exempel, räknar man ihop vinsten för alla tre år då eller är 15000kr bara vinsten från år 3?
Så den lilla vinsten på år 1 och år 2 är helt skattefritt?

Du gör inga avdrag för sånt du köper in då?
Är moms nåt man måste bry sej om?
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:50   #14
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Tror jag ska försöka komponera ihop ett mail till skatteverket istället för att ringa...
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 15:53   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Intäkter - kostnader= din vinst
Ingående moms - utgående moms = det skattar du

Jag har för mig att du får tjäna 40 000 kr innan du måste lämna in deklaration på hobbyverksamhet.

Ta en liten kurs i företagsekonomi så känner du dig säkrare sen och kan knäppa skatteverket på näsan hihi.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons