Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-02-05, 09:06   #16
xana xana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 48
Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg
Är det alltså en regel som gäller för just sysidan? för i allmänhet får man ju dela med sig av alla mönster man har tillåtelse att dela med sig av. Det kan ju finnas freeware-mönster t.ex., som alltså inte kräver att man laddar ner dem från en viss sida, eller allmänna mönster, som är så ospecifika att det är tillåtet att dela dem (extremfallet skulle vara att jag får föra vidare hur man virkar en grytlapp av bara stolpar; ingen som kan ha copyright på det).
det var just det där med tillåtelse som du tar upp. En gråzon!
xana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 09:32   #17
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag tycker inte att det direkt är en gråzon. Antingen har man tillåtelse att dela med sig eller inte. Däremot är det ju svårt att kolla om folk har det, och det var därför jag undrade om det var sysidans policy att man bara fick dela sina egna mönster, eller vad du annars menade med att det inte är tillåtet att dela med sig av något annat än egna mönster.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 09:32   #18
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
gunnsan skrev: Visa inlägg
Men nu står det så här:

"
Hejdu!
Visst kan du få en kopia på mönstret! Tröjan är rolig att sticka, men jag stickade den i Drops Ice, vilket blev på tok för tungt, så jag har inte använt den så mycket. Beskrivningen är på engelska, men väldigt bra, så den är enkel!

Jag ska leta upp mönstret och scanna in det nästa vecka när jag börjar jobba igen!
//Jo
Svar: Tack för mönstret!

"
Det har alltså scannats mönster som är på engelska, och forumvärden tackar så mycket...
Datumet är 2009-01-04.

Men detta lär väl försvinna snart, antar jag...

Mönstret ifråga var ett gratismönster och ej copyrightat.

Annette/privatperson
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 09:50   #19
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det var bra att få veta!
Att det är tillåtet att dela med sig av gratismönster
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:02   #20
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
Ann1e skrev: Visa inlägg
Mönstret ifråga var ett gratismönster och ej copyrightat.

Annette/privatperson

En generell regel i copyrigtvärlden har varit att man inte får kopiera upp gratismönster heller. Istället ska man hänvisa till var man får tag på mönstret. Men detta håller på att i vissa kretsar luckras upp, visar det sig, så ibland får man kopiera upp gratismönster.

Så problemet är väl egentligen hur vi ska förhålla oss till detta på sysidan. Det är ju en näst intill omöjlig uppgift att hålla reda på vilka gratismönster man får resp inte får dela med sig av.

Så ja hur gör man? Förbjuda all mönsterutdeling (vore ju trist). Vara tydlig med att den som delar med sig måste kunna hänvisa med länk eller liknande till att möstret verkligen är ok att kopiera, och om man inte kan det så tas inlägget bort för att vara på säkra sidan. Tål att funderas på...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 10:37   #21
xana xana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 48
Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg
Jag tycker inte att det direkt är en gråzon. Antingen har man tillåtelse att dela med sig eller inte. Däremot är det ju svårt att kolla om folk har det, och det var därför jag undrade om det var sysidans policy att man bara fick dela sina egna mönster, eller vad du annars menade med att det inte är tillåtet att dela med sig av något annat än egna mönster.
Det var just den gråzonen jag ville åt. hur ska vi veta omden andra personen har ett helt fritt mönster utan copyskydd på. I de flesta fall står det t.o.m i tidningar att "Allt eftertryck är förbjudet" vilket innebär att man inte får dela såna mönster heller. Det enda idiotsäkra att dela är det du skapat själv.
xana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 11:10   #22
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
En liten idé jag har är att när jag sparar ner mönster lägger jag alltid till i filnamnet var det är hämtat eller vem jag fått det av. På det sättet kan jag alltid veta vem som "äger" just det och om någon frågar kan jag hänvisa!
Så har man sin egen rygg någorlunda fri.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 11:20   #23
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
xana skrev: Visa inlägg
Det var just den gråzonen jag ville åt. hur ska vi veta omden andra personen har ett helt fritt mönster utan copyskydd på. I de flesta fall står det t.o.m i tidningar att "Allt eftertryck är förbjudet" vilket innebär att man inte får dela såna mönster heller. Det enda idiotsäkra att dela är det du skapat själv.

Ja, tidningsmönster är ju ganska självklart att man inte får dela vidare. Svårare då med gratismönster på nätet. Jag brukar alltid fråga innan jag delar något sådant vidare, men det är ju svårt för sysidan att kolla...
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 12:56   #24
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Det problematiska med internet är ju att alla mönster hålls ju inte kvar där.

Sen förstår jag inte riktigt varför man inte får ge vidare gratis mönster som vem som helst kan hitta på internet. Visst är det ju skillnad om man sätter ut mönstret på ett forum eller ger det till sin syster eller liknande.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 13:03   #25
xana xana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 48
Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg
Ja, tidningsmönster är ju ganska självklart att man inte får dela vidare. Svårare då med gratismönster på nätet. Jag brukar alltid fråga innan jag delar något sådant vidare, men det är ju svårt för sysidan att kolla...
Det är tydligen inte så självklart. Under bilder kan man hitta önskemål om att få en kopia på mönster, tagna ur en tidning.
xana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 16:01   #26
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
xana skrev: Visa inlägg
Det är tydligen inte så självklart. Under bilder kan man hitta önskemål om att få en kopia på mönster, tagna ur en tidning.
Jag skulle vilja säga att det är självklart för de flesta att det är förbjudet (eller?), men sedan kan man ju välja att göra det ändå. Det är också förbjudet att ladda ner musik och filmer, och att veta att det är förbjudet är inte samma sak som att tycka att det är fel att göra det... ungefär. Alltså även om jag skulle medvetet bryta mot en viss lag, så skulle jag förstå varför det är viktigt för sysidan och liknande att inte acceptera det på sin sida.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons