Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-03, 15:55   #1
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Thumbs down SUCK - dubbelsuck...kreativitetstorka !!!

Hejsan alla kreativa syvänner!
Vad gör man/ni när man har kommit av sig helt på kreativitetssidan o bara sitter framför datorn eller bara "är"???
När man tänker att - jag borde....men liksom inte kommer sig för...
Den där riktiga "geisten" vill liksom inte alls infinna sig...;=(
Jag går in i mitt syrum o titar på mina maskienr o suckar o går ut igen. Jag har gått igenom mina lapp - påsar för jag tänkte jag skulle göra lite paper piecing - men mer blir det inte. Jag kollar på nätet efter ideer o mönster o sådant men sedan har orken försvunnit..
NÅGON som känner igen sig? - o vad gör ni då? För att komma igång igen alltså??
Kramis Anki (som behöver få en spark i baken tror jag.)..
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 16:07   #2
xana xana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 48
Känner så väl igen mig i det du skriver. Tillåt dig att bara vara ett tag så lossnar det. Man kan inte vara på topp och kreativ jämt. Ibland behöver man vila från allt.
xana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 17:13   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Kanske inget bra tips,,,, gör som jag, dra på Dig en förkylning, som varken blir det ena eller det andra!!!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 17:46   #4
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Å, där kände jag igen mej...Särskilt suckarna och svängarna in och ur syrummet!

Inget råd har jag att ge, heller! /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 18:59   #5
Lujana Lujana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 7
Kreativitetsstop har nog alla. Själv brukar jag bli kreativ av att titta på andra som gör kreativa saker (och jag har väldigt tur på den fronten, för det finns en massa Project Runway som jag inte har sett ännu )

Annars kan du ju försöka slappna av. Meditation är bra - väldigt ofta beror kreativitetstorka på att man är omedvetet stressad av något. Och om man då stressar upp sig för att man inte heller kommer på något att göra, så kan man fastna i en liten ond cirkel och sitta där i flera dagar. Usch!

(Hej alla, förresten, mitt första inlägg XD)
Lujana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 22:20   #6
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Jag brukar hamna i en sån fas ganska ofta tror jag. Och jag tror som Lujana, att det beror på någon form av stress. Ibland funkar det att bara släppa "kreativitetstvånget" och inte göra nåt kreativt på ett tag. Gör "tankebefriade" saker, tex kolla på film eller tv-serier. Eller lägg ett pussel. Gärna ett stort som tar lång tid. Med ett fint motiv på. Sen kommer plötsligt lusten och inspirationen tillbaka.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 23:30   #7
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Smile

Man kan ju inte vara på topp jämt! Man är ju inte hungrig jämt. Har man ätit är man ju mätt ett tag och måste smälta maten. Solen skiner heller inte alla dagar. Någon som är med på mina liknelser?
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 09:19   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Här är en till som drabbas av suckar emellanåt.... Och det går över!!

Jag brukar inspirationssurfa på nätet i sådana här lägen. Läsa andras bloggar, leta efter nya tips och pysselsidor som jag inte sett innan. Jag brukar även bläddra igenom mina idépärmar och tidigare skisser och då brukar jag alltid få ny fart MEN framförallt nya härliga tankar!!!

En annan bra grej är att röja lite i syförrådet. Det blir lite mer ordning samtidigt som man går igenom och ser allt man har. Jag glömmer ju så fort alla dom där kuliga sakerna som jag köpt och tänkt göra något med....

LYCKA TILL och HÅLL UT!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 10:46   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Känner igen sig? Skojar du??

Ibland är jag rädd att suckarna ska få fönstren att ramla ur bågarna!

Och ja, det går över! Ibland kan jag komma igång genom att göra något riktigt enkelt, kanske bara brodera en handduk, fålla en gradin (tråkigt, men kräver noll kreativitet...) eller liknande. Väl i arbete i syrummet är det då lätt hänt att Det blir något mer litet gjort, och sÅ rätt vad det är har jag kommit igång igen.

Men det kan vara låååånga perioder med suckar och stiltje!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 10:53   #10
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Jag som trodde jag var ensam om att hamna i sådant läge!! De gånger jag drabbats av idetorka har jag tagit långpromenader med hunden och funderat på livet i allmänhet. Alla har ju inte hund, men gå kan man ju göra.
De värsta perioder jag haft är när jag inte haft tillgång till symaskin. Oj, vad jag fick lust att vara kreativ och hade massor av ideér som jag inte kunde genomföra.
Tips: låna ut symaskinen några dagar - det kanske hjälper?
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 12:26   #11
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag lider av konstant kreativitetstorka. Jag har alltid en massa jag vill sy men jag känner mig inte så kreativ för jag har sällan egna idéer även om det förekommer. Oftast snor jag andras idéer.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 15:29   #12
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Talking

Ja det där känner man igen. Jag kan bli sittande framför symaskinen och bara titta på den som om den skulle tala till mig. Men då brukar det hjälpa att plocka fram alla fina tyger man köpt på sig och visualisera vad de kan bli för vackra saker, eller städa syrummet kan hjälpa också för att få fart på kreativiteten. Man kan bläddra i alla mönstertidningar som man har och få idéer därifrån.Men viktigast av allt är att det går över vips är man igång igen. Lycka till!
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 11:04   #13
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Ja här är en till..
Har precis fått eget syrum där jag får plats med mina maskiner och tyger och t.o.m har plats ÖVER men vad hjälper det?
Jag har sytt lite kläder det sista men så började overlocken att knacka och låta konstigt och den är dessutom av udda märke så det blir svårt att få tag i reservdelar samt att just nu har jag definitivt inte råd att köpa en ny...
Tappade sugen helt och när jag tröttnat på nätet så tog jag fram ett puzzel och tjenare: det var ju ÄNNU tråkigare
Men det är nog som vanligt bara att vänta ut, rätt som det är kommer inspirationen tillbaka och DÅ
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 11:19   #14
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Här är en till som känner igen sig. Framför allt saknar jag kreativiteten när jag har tid att göra precis vad jag själv vill. Visst är det konstigt att då är det tomt i den mappen.
Min "måstemapp" har dock en förmåga att fyllas på snabbt och nu har jag upptäckt att när jag gör dessa "måsten" så flyger tankarna iväg på vad jag vill göra när jag är klar med dem och försöker fylla på i "kreativitetsmappen".
Den har ändå en förmåga att vara tom lite oftare än "måstemappen". Nu har jag därför börja skriva upp, fotografera, spara alla idéer jag har när jag gör mina måsten och då händer det att jag blir inspirerad av att bläddra i "kreativitetsmappen".
Men måste inte alltid göra något det kanske är en liten hint om att "nu måste du ta det lugnt ett tag, koppla av med en bok, en film eller något annat".

Kramiz
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 16:54   #15
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Ja det där med kreativitets-mapp var ju inte så dumt! Det kanske man skulle ta och börja med? Har man fått inspiration en gång borde det ju komma tillbaka vid idétorka... Hmm Tål att tänka på..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons