Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-01, 11:32   #1
noggrann noggrann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 32
Storlek på quilt till enkelsäng?

Hur bäddar ni er säng, viker ni in både vid fotändan och huvudändan och hur mycket (i cm).Håller på med en nytt lapptäcke för enkelsäng och tycker det är svårt att veta hur stort jag ska göra det eftersom jag inte ska använda det själv. Finns säkert standard-mått men upplever att de man köper färdiga är i minsta laget, vad tycker ni? Tacksam för svar!
noggrann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-01, 16:59   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
90x200 är ju en enkelsängsmått sedan beräknar du extravidden beroende på hur långt det ska gå ner till golvet. Mät sängen och se hur långt det ska gå ner och multiplicera med två om det ska gå ner på båda sidorna. Samma sak med kortändan. Tänk dock på att alla sängar är olika, vissa har sängar som är superlåga och vice versa.

Eller läste igen, du ville att man skulle vika in. Ja, du. Beror ju på tjockleken av bäddmadrassen eller om det är skumgummimadrass. Men det kanske går bra med att mäta sänghöjden så kan man välja själv om man vill ha det hängande eller invikt. 30 cm är nog minimi tycker jag för kvilt med tunn vadd, längre om det är tockare vadd. Men gärna mer än så.... 50 kanske..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 10:31   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Tänk på att täcke och kudde tar plats.

Testa på din egen säng hur mycket extra du behöver. Sängens bredd spelar ju ingen roll på hur mycket extra man behöver. Mat och kolla in ditt eget överkast och granska det kritiskt, lägg till och ta bort där det behövs.
PÅ det mått du får dra bort din sängs mått och lägg lägg till det till den sängs mått du ska sy, så bör du hitta rätt.

Enkelsängar kan variera i mått 80, 90 och 110 cm breda, ev upp till 120 cm.
Längden brukar var 200 cm men kan också 210.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 14:44   #4
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
Cool latfia

Jag funderar inte så mycket. Jag går in på någon sida som säljer överkast och knycker måtten därifrån. Sedan modifierar jag så att det stämmer med mina "lappar" och tyger.
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 16:50   #5
noggrann noggrann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 32
Jaa, det är ju det man kan göra, men tycker själv att de är lite snåla i storleken, därför är det intressant och se hur rutinerade hemmafixare får till det, tack för alla tips, nu börjar quilten ta form lägger upp bild när den är klar, tack igen!
noggrann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-03, 00:25   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Såklart. Jag ber om ursäkt för att gett dålig tips, det är klart att det är lite mer än bara madrasstomme under.

Tipset om att mäta befintlig överkast eller liknande filtar/tygbitar är bra. Då får man hum om hur det ser ut på riktigt. Klokt tänkt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons