Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-21, 19:09   #1
AnneliT AnneliT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 33
Question Hjälp! - Hoppstygn på min Janome CoverPro

Hej, jag behöver hjälp med min Janome CoverPro 1000 CPX. Jag har haft den i ett halvt år men aldrig riktigt blivit kompis med den. Den syr nämligen hoppstygn i nästan allt jag syr. Har provat alla möjliga inställningar, just nu har jag trådspänning 4-4-4-3, steglängd 3 och differentialmatning 1.0. Se bifogad bild. Är det någon som har tips på vad jag ska göra?
Bifogade bilder
 
AnneliT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 19:59   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag har haft en coverpro och jag vet att de är kinkiga.
Först och främst byt nålarna. Brukar vara det främsta problemet den är extremt känslig för om en nål stött i någonstans. Jag brukade ha trådspänningen på 2 2 2 3.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:10   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har 3,3,3,4,5 på min och har aldrig haft problem med några hoppstygn
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 08:48   #4
Galyna Galyna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 31
Jag har löst problemet genom att lägga vattenlösligt underlag (används för brodery) under sömnen. Först man se genast om det är hoppstygn, men det hände väldigt sällan med underlaget, bara om det är väldigt tjockt typ några sömn korsar. Med vanligt fliselin funkar också bra, provade först men man kan inte tar det bort ur sömnen.
Galyna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 09:27   #5
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag hade också problem med hoppstygn i början. Jag tror att det är många saker som spelar in: nålar, trådspänning, att sy över andra sömmar... Det finns två saker till som jag tror är jätteviktiga. Det är hur fort man syr och hur och om man drar i tyget. Mitt recept är att inte sy för fort och inte dra i tyget. Man får prova sig fram helt enkelt. Till slut lär man sig hur man ska hantera maskinen.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-24, 09:13   #6
AnneliT AnneliT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 33
Håller med om att det är mycket som spelar in, märker ju att jag alltid får hoppstygn om jag korsar en annan söm men det är lite svårt att undvika.... Ska prova att byta nålar, har inte tänkt på att testa det - tack för tipset!
AnneliT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 16:44   #7
Annika_Liljedahl Annika_Liljedahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 5
Jag har själv en Cover Pro och hade problem med hoppstygn i början. Fick tips om att använda EL nålar. Tror att dom är lite längre än vanliga nålar. Efter det så har jag inte märkt av några problem med hoppstygn.
Annika_Liljedahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-02, 21:18   #8
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Jag har haft min Coverpro i snart fyra år och är fortfarande inte helt vän med den. Trots nålbyten till EL så gör den ofta hoppstygn. Nu senast gör den det så snart jag stannar till i en söm - det måste man ju ibland! Den har varit på service nyligen men inte hjälpte det heller.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons