Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-10-12, 23:06   #1
Idis82 Idis82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 1
Question Hjälp med att välja overlock/coverlock!

Hej!

Jag behöver lite hjälp med att fatta ett beslut

Har börjat sy mycket barnkläder, och behöver skaffa en overlock eftersom min gamla Huskvarna Automatic inte räcker till. Har möjlighet att köpa en Huskylock 34D billigt, har den hemma nu och den syr fint och är i nyskick i princip, men har bara möjlighet till tre sömmar, smal o bred tretrådig ol samt fyrtrådig. Idag fyller jag dock 30 år, och mina underbara vänner och familj har samlat ihop till en annan overlock, en Janome MyLock 644D!

Nu är frågan : ska jag återlämna huskylocken och behålla den janomen, eller ska jag köpa den enklare maskinen för några hundra och sen lägga emellan och byta janomen till en Janome Coverpro?

Någon som har kloka tankar att bidra med?

Vad jag oroar mig för är om huskylocken kommer krångla och om jag kommer använda en coverlock tillräckligt mycket för att motivera att ha en (kommer ju hyggligt långt med tvillingbror med). Tänkte om jag ångrar då att jag inte behöll den fina maskinen istället?

Tack på förhand!
/Ida
Idis82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-12, 23:47   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Hur mycket utrymme har du i syhörnan. Har du plats för att ha tre maskiner på gång samtidigt? För att utnyttja dina maskiner på det dom är bäst på behöver du maskinerna framme och trädda så du kan sy på alla maskinerna. Helst bör dom stå så nära att du bra behöver snurra på stolen, för att byta maskin. Overlocken kan man i stort sett bara sy raka sömmar, men den är suverän på det. Så till lite mer avancerade sömmar behöver du den vanliga maskinen.

En vanlig overlock brukar bara kunna sy 3 och 4 trådig overlock, samt rullfåll. Det är väl det din lånade husklock kan.
Gillar du den och den fungerar bra, så behåll den.

Blir du heltänd vill du kanske ha en ännu bättre maskin. Babylocken håller en mycket hög klass, dyr i inköp men helt underbar att sy på. Så gick det för mig, började med en enklare overlock och blev heltänd och bytte ganska snart till en babylock.


Jamonen är en bra maskin (bruksanvisningen är bristfällig, i stor sett obegriplig), se till att få utbildning på maskinen om du behåller den.

Covern ger snyggare fållar, än tvillingsnål.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 11:27   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Janomen har också rullfålll och det kan ju vara kul. Om du inte tycker att du har behov av det så behåll maskinen och satsa på en cover, det blir bättre och mer elastiskt än med en tvillingnål.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
coverpro, huskylock, janome, overlock

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons