Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-06, 12:35   #1
Malin.S. Malin.S. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 22
Prissättning på barnfinbyxor?

Hej!

Jag vet att prissättning är något som disskuteras emellanåt. Och nu står jag lite fast; vad i hela friden kan jag ta betalt för dessa finbyxor i stl 62? Jag har lagt ned ett antal kvällar på dem, men jag ska sälja de till en vän, så jag förväntar mig inte att få speciellt mycket i timmen. 500? 600? 800? Vad skulle det kosta att köpa ett par liknande finbyxor (sydda i kina..) i butiken?

Hoppas att någon kan hjälpa mig...
Malin
Bifogade bilder
   
Malin.S. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-21, 18:16   #2
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Hej
De här byxorna är väldigt lika ett par som har varit i ottobre. Är de det mönstret får du tyvärr inte sälja dem. Det är upphovsintrång.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 10:46   #3
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Baggin skrev: Visa inlägg
Hej
De här byxorna är väldigt lika ett par som har varit i ottobre. Är de det mönstret får du tyvärr inte sälja dem. Det är upphovsintrång.
Gäller detta alla köpta mönster eller bara ottobre?
Det är ju många som säljer kläder som tagit mönstrena från tidningar och böcker tex.
Om man gör några ändringar, kan man då anse att mönstret är "ens eget" och att man då får sälja kläderna?
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 11:25   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om du gör några ändringar kan det vara svårt att bevisa att du tagit ett mönster från någon annan, vilket gör att du i praktiken är fri att sälja det. Detta förutsatt att du inte behåller någon helt ny kännetecknande detalj som mönsterkonstruktören var helt ny med så det ändå går att se att du tydligt tagit mönstret därifrån.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 15:58   #5
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Det räcker inte att ändra något i mönstret. Du får inte utgå från deras mönster. Men som sagt är det svårt att bevisa att du utgått från deras mönster, så det blir mer en moralisk fråga. Har jag gjort ändringar till oigenkännlighet brukar jag själv tycka att det är okej att sälja men inte småändringar, men juridiskt sett är det inte det.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 22:28   #6
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Allvarligt, ska du sälja just dessa byxor till en vän så tror jag varken att Ottobre eller någon annan lägger sig i, du får komma överens om ett pris som känns rätt för båda.

Ska du sälja i större omfattning måste du dock ta hänsyn till mönsterdesignerns rätt till sitt verk (i Ottobre står det uttryckligen att man inte får sälja plagg sydda efter deras mönster).

Frågan är lite knepig, faktiskt. Upphovsrättslagen talar om konstverk, och det är svårt att avgöra just när ett mönster är ett verk på det sättet. Om plagget har väldigt säregna och nya drag så har det väl verkshöjd, men hur ska man t.ex. kunna rita ett par joggingbyxor utan att de liknar joggingbyxor som någon annan ritat? Eller en t-shirt? En singoalla? Och gäller verkligen upphovsrätten ett plagg som man gjort efter en ritning eller gäller den bara ritningen? Många många säger som Baggin men jag har hittills inte sett någon hänvisa till den lagparagraf som gäller.

Förutom upphovsrätten finns möjligheten att skydda sin design genom att ta mönsterpatent och då är skyddet glasklart. Namnet är skyddat också, du kan inte kalla dina byxor för Ottobrebyxor (om de nu kommer därifrån).

Ujuj det börjar likna trådkap det här. Det står rätt mycket här om frågan, tråden gäller mönster på tyg men kommer så småningom även in på konstruktionsmönster:

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=15539
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-24, 10:39   #7
Malin.S. Malin.S. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 22
Rätt observerat, mönstret är ursprungligen från Ottobre, men jag har ändrat storleken några nummer och anpassat byxorna efter pojken som skall ha dem.

Vilken spännande vändning tråden tog! Det är ett väldigt intressant tema, som jag ärligt talat inte har funderat så mycket över. Jag tror kanske inte att Ottebre, Stoff och Stil, Burda och liknande större mönsterkonstruktörer bryr sig så mycket om väldigt småskala hobbyförsäljning till nära och kära. Men jag ser helt klart poängen. En annan vrid på frågan är hur ni andra gör om ni säljer mönster ni gjort till någon annan? Säger ni då till att de inte får ge bort det, eller sälja det till någon annan? Jag hamnar nämligen i den positionen också, och jag tycker att det hela är ett något komplicerat tema. Upphovsrätt är inte så enkelt...spännande att höra vad ni andra tycker.
Malin.S. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 18:43   #8
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
jag har personligen fått ett argt mail från ottobre när jag försökte sälja en(1) klänning sydd fårn deras mönster på en annsonssajt, och jag hade ändrat mer i mönstret än vad du tycks ha gjort. Så de bryr sig om även oss små. Att ge bort plagget tror jag inte skall vara några problem.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 19:03   #9
Malin.S. Malin.S. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 22
Oj, det var intressant. Är det någon mer som fått klagomål eller stämmning för något liknande?
Malin.S. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 20:39   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
För att inte hamna i situationen är det nog bättre att lära sig att rita egna mönster om man tänkt sälja, oavsett om det är i liten eller stor skala. Men om man bara ska sälja till ens vän så går det nog bra (så länge inte vännen berättar om det för allt och alla ) och då kommer ni ju överens om priset.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 14:52   #11
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Vad är det som är så originellt med dessa byxor att Ottobre kan hävda att det är deras mönster. Byxor är byxor, sådana hängslen hade min son för 30 år sen, och knapparna vid fickorna har jag sett att antal gånger under de här åren.
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons