Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-06, 11:13   #46
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen...
Den automatstygnsatta hunden blev alltså vektoriserad (även om bilden var en bitmapp), och jag kan zooma in och göra ändringar (dra i noder). Antag t.ex. att jag vill ta bort "hålet" i det vita som är under ögat. Så här små hål i det undre lagret är helt onödiga och ökar bara risken för att det ska bli glapp i broderiet.
Jag kan markera den vita ytan och välja "reshape". Då ser man alla noder inklusive noderna för hålet. Markerar dessa noder runt hålet genom att dra med musen över området där noderna befinner sig (de blir då ljusblå, se översta bilden). Trycker jag delete här så förvinner hålet och hela ytan blir fylld (bild 2).
Man kan göra likadant för nosen också förstås .
/Gunilla Hultin
Bifogade bilder
  

Senast redigerad av gunnsan den 2009-06-06 klockan 11:31.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 11:23   #47
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
forts...
Vill jag ändra stygnriktningen på något objekt, så markerar jag objektet med "reshape" och drar i det långa handtaget.
Här har jag valt att dölja det svarta för att lättare komma åt de vita objekten.
Ett sätt att få lite "liv" och 3D-effekt på ett broderi är att variera stygnriktning och fyllningstyp (satin eller emboss). Stygnsättningar där alla vävstygn går åt samma håll (som hunden ovan) blir lite "platta" och får inte samma skiftningar i färgerna som stygnsättningar med varierande stygnriktningar. Det kan t.o.m. se ut att vara fler färger i ett broderi än vad det faktiskt är, tack vare stygnriktningarna.
Alternativ till det långa handtaget är att dubbelklicka på objektet (går först ur reshape) och få upp informationsrutan. Här kan man ange exakt stygnriktning (bild3).

Som ni ser har automatstygnsättningen resulterat i onödigt många noder, vilket gör det jobbigare att redigera... och är en av anledningarna till att det är bättre att stygnsätta manuellt.
Bifogade bilder
   

Senast redigerad av gunnsan den 2009-06-06 klockan 11:37.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 14:12   #48
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bara så ni vet så har senaste Embird Studio också möjlighet att automatiskt kalkera bitmappbilder och göra vektorformar av det. Det fungerar bra, men kanske inte för pyttesmå detaljer då kan det bli lite konstigt.

Man gör dock inte allt på en gång, utan man väljer ut de färgytor man vill göra... Visserligen blir det ju så att man bestämmer ordningen själv det skall sys så kanske det är bra så. Men jag har inte testat att sy ut någonting.

(jag är perfektionist och jag kan rita vektor så jag föredrar att göra jobbet själv)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-24, 22:51   #49
cafyr cafyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 66
Ok så här ser min bild ut och jag använder 3D proffesional. Hur gör jag för att få det snyggt?!?!
Tänkte att den skulle vara ca 1 cm hög och ersätta ett Å i ett namn. Dvs t. ex GÅRD

Förresten super tack för era detaljerade svar innan i denna tråd. Ni är så duktiga!!!
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av cafyr den 2009-07-24 klockan 23:19.
cafyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 10:52   #50
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Ichigo hur.....

"Bara så ni vet så har senaste Embird Studio också möjlighet att automatiskt kalkera bitmappbilder och göra vektorformar av det. "

Skulle vilja veta hur man gör detta?
Har helt kommit av mig med stygnsättning numera och känner mig ganska ringrostig men tänkte ta med datorn på semestern ifall regnet fortsätter ösa ner och då vore det kanske ett bra tillfälle att komma igång med stygnsättningen igen.
Vore då kul att kunna prova att göra om bitmapp till vektor men vet ju inte hur man gör så kom gärna med en förklaring.

//Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 11:42   #51
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Få se nu.

Man har bitmappbilden som bakgrund som vanligt.

Till höger är det ju ikoner på verktyg man kan använda. Välj den som är nästan längst ner som ser ut som en trollstav med stjärna på toppen. Välj det och klicka mitt i det fält i bitmappsbilden som du vill kalkera och därifrån får du experimentera fram då jag inte bemödat mig att lära mig mer. (föredrar trots allt manuellt, jag är petig )

Detta här gäller alltså senaste Studio. Tidigare har inte.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 12:03   #52
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Men... läser jag rätt? 1 cm hög!? Det vore nog en utmaning även för den mest rutinerade. Värt ett försök .
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 12:38   #53
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Man ser inte att det är en fyr....den blir för liten....minst
2,5 cm stor för att man ska se att det är en fyr.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 12:57   #54
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj, missade det där med att den skall vara 1 cm... SVÅRT! Måste då vara extremt stiliserad.... Nej, det får du nog glömma, tror jag. Om man vill ha så pass liten är det nog bättre att trycka istället. Eller beställa vävd etikett. Det är lättare att få små detaljer på vävd etikett då det är flat.

Och ibland funkar det inte ens med tryck, det beror på tyget... Om det är pikétröja typ så går det inte så bra.

Det är nog lättare att brodera för hand om man ska ha så litet för då har man mer kontroll.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 13:28   #55
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Håller med, 1 cm blir väldigt smått.
Satinkonturer kan man nog glömma... raksömskonturer möjligen och då enbart på själva fyren (inga måsar).
Har testat att stygnsätta i enkla raksömskonturer, och den ser ut så här om man zoomar in (stygnsättningen är alltså 1 cm hög)... och ni ser den pyttelilla fyren om man visar den i naturlig storlek (beror förstås på skärmupplösning...).
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-25, 15:48   #56
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Tack Helena

Det där måste jag testa så småningom!

//Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 21:33   #57
cafyr cafyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 66
Hej och tack för era svar. Kan verkligen hålla med att den nog skall vara 2,5 cm. Tänkte att den skulle vara en del av "min" logga som jag kan fästa på kommande saker som jag syr.
Tänkte det skulle se ut som bifogad bild men jag vet inte hur jag skall göra för att få ut den på tyget snyggt. Har inte börjat använda brodyrenheten på makinen ännu och jag vet inte hur man stygnsätter heller (ännu). Det är text bild, text, bild och text. Är det svårt tror ni? Kanske får ge upp fyren och hitta en annan bild?? Vill ju inte att loggan skall var för stor som på bilden.
Bifogade bilder
 
cafyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
designer 1, embird, husqvarna, programvara, stygnsättningsprogram

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons