Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-10-06, 13:28   #1
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Question Janome 5124 vs. Janome 6125QC

Är det någon som vet något om dessa två maskiner och vilken hade ni valt?

Janome 6125QC (inkluderar walking foot mm.) Tolkar ni det som att man kan få en friarm på denna eller sitter själva förvaringsfacket fast? Man får inte se någon bild när den är bortplockad...

Janome 5124

Jag ska köpa en ny symaskin och har tänkt att beställa från England, de verkar dock ha vissa modeller som är mer eller mindre omöjligt att hitta några recensioner på.

Jag är ganska nybörjare på att sy men är ambitiös och kommer säkert vilja lära mig mer vartefter. I första hand ska jag sy barnkläder i trikå men förhoppningsvis även enklare kläder till mig själv när jag tränar lite mer. I övrigt så vill jag att maskinen ska klara av att sy i lite tjockare material också såsom jeans/hästtäcken/konstläder, detta är dock inget jag kommer sy i ofta utan endast enstaka gånger. Har även tänkt att testa att sy lite applikationer på klädesplagg.

De funktioner som jag spontant känner att jag vill ha är:

fartinställning
ställbart pressarfotstryck
möjlighet att köpa till "walking foot"
elastiska sömmar
att den ska funka bra med tvillingnål

Budget ligger på runt 3000-5000 kr.

Jag har tittat på alla Janome i min prisklass på den engelska sidan och dessa två verkar vara de som har vad jag söker men har ingen aning om vilken man bör välja.

Har ni några tankar om vilken som kan vara bäst? Eller förslag på någon annan som kanske är bättre?

Stor tack på förhand.
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 13:31   #2
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Glömde tillägga att jag har en gammal overlock-maskin också, så overlocksömmar känns mindre viktigt.