Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-10-06, 13:28   #1
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Question Janome 5124 vs. Janome 6125QC

Är det någon som vet något om dessa två maskiner och vilken hade ni valt?

Janome 6125QC (inkluderar walking foot mm.) Tolkar ni det som att man kan få en friarm på denna eller sitter själva förvaringsfacket fast? Man får inte se någon bild när den är bortplockad...

Janome 5124

Jag ska köpa en ny symaskin och har tänkt att beställa från England, de verkar dock ha vissa modeller som är mer eller mindre omöjligt att hitta några recensioner på.

Jag är ganska nybörjare på att sy men är ambitiös och kommer säkert vilja lära mig mer vartefter. I första hand ska jag sy barnkläder i trikå men förhoppningsvis även enklare kläder till mig själv när jag tränar lite mer. I övrigt så vill jag att maskinen ska klara av att sy i lite tjockare material också såsom jeans/hästtäcken/konstläder, detta är dock inget jag kommer sy i ofta utan endast enstaka gånger. Har även tänkt att testa att sy lite applikationer på klädesplagg.

De funktioner som jag spontant känner att jag vill ha är:

fartinställning
ställbart pressarfotstryck
möjlighet att köpa till "walking foot"
elastiska sömmar
att den ska funka bra med tvillingnål

Budget ligger på runt 3000-5000 kr.

Jag har tittat på alla Janome i min prisklass på den engelska sidan och dessa två verkar vara de som har vad jag söker men har ingen aning om vilken man bör välja.

Har ni några tankar om vilken som kan vara bäst? Eller förslag på någon annan som kanske är bättre?

Stor tack på förhand.
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 13:31   #2
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Glömde tillägga att jag har en gammal overlock-maskin också, så overlocksömmar känns mindre viktigt.
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 16:24   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Kan inte råda om maskinerna men sidan du länkade till skickar inte Janome maskiner till Sverige, då Janomes huvudkontor förbjuder dom att göra så.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 16:26   #4
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Kan inte råda om maskinerna men sidan du länkade till skickar inte Janome maskiner till Sverige, då Janomes huvudkontor förbjuder dom att göra så.
Jag trodde att det var upphävt och att de på senare tid har börjat skicka igen? Tyckte jag läste en tråd här på forumet att de återigen gick...eller har jag fått det om bakfoten? I så fall så deppar jag ihop
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 16:34   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Mailade SMD i somras, då gällde fortfarande säljförbudet, men kan inte svara på hur det är nu. Enklast är att du mailar och frågar dom innan du beställer, så vet du vad som gäller.

Vet att nån här beställt från en annan butik i UK utan problem, men vet inte vilken det var.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 16:39   #6
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Mailade SMD i somras, då gällde fortfarande säljförbudet, men kan inte svara på hur det är nu. Enklast är att du mailar och frågar dom innan du beställer, så vet du vad som gäller.

Vet att nån här beställt från en annan butik i UK utan problem, men vet inte vilken det var.
Attans då :/

Får kolla andra butiker då, eller om det går att köpa från ex. Tyskland eller annat eu-land.

Hur är det annars med de Brother-maskiner som SMD har? Är det någon av dom som är vettiga i den här prisklassen?
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 16:46   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Skit är det med det där förbudet.
Funderar själv på att köpa coverlock och det är så mycket billigare i UK än här.

Personligen så gillar jag Brother. Har både symaskin innov-is 30 och overlock 3034D av det märket, och är supernöjd med bägge två.

Kolla in innov-is modellerna är mitt tips, finns i olika prisklasser. http://www.sewingmachines.co.uk/brother_sew.htm
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 16:48   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Förresten, denna har min dotter och den är hon jättenöjd med. En riktigt bra och stark basic maskin. http://www.sewingmachines.co.uk/brothernv10a_info.htm
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 16:58   #9
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Ja dom verkar också vettiga. När jag jämför dessa:

Innov Is 35
Innov-Is 20LE
Innov Is 10A

Så verkar den ända synbara skillnaden vara antal stygn och vilket fodral den har samt lite skillnad på vilka pressarfötter mm som följer med. Jag gissar att man kan köpa "walking foot" till samtliga modeller...?

Det måste väl vara något annat som skiljer förutom antal stygn, eller? Jag kan gärna lägga till några hundralappar för ex 35:an om det är en rejälare maskin men inte bara för att få extra stygn, tror inte jag kommer använda mer än de vanliga iaf.
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 17:06   #10
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Vet faktiskt inte hur stor skillnaden är, men maila Russel på SMD och fråga, han är bra på att förklara skillnaderna maskiner emellan.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 18:20   #11
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Vet faktiskt inte hur stor skillnaden är, men maila Russel på SMD och fråga, han är bra på att förklara skillnaderna maskiner emellan.
Har mailat han nu och frågat. Fick bra svar på de första två iaf men fick fråga i detta mailet nu om dom skickar till Sverige eller inte.
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 18:54   #12
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Dom brukar vara bra på att svara snabbt där.
Du kan väl skriva här om det blivit nån ändring kring janome, är lite sugen på en coverlock nämligen.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 18:56   #13
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Dom brukar vara bra på att svara snabbt där.
Du kan väl skriva här om det blivit nån ändring kring janome, är lite sugen på en coverlock nämligen.
Absolut .

För övrigt verkade han tycka att 5124 och 6125QC var samma i motor osv men att 5124 hade ett mer hållbart chassi och som jag förstod det ett bättre val om jag kunde klara mig utan quiltningsbordet som följer med den andra.
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 10:24   #14
KaninFia KaninFia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Dom brukar vara bra på att svara snabbt där.
Du kan väl skriva här om det blivit nån ändring kring janome, är lite sugen på en coverlock nämligen.
Dom kan fortfarande inte skicka Janome till Sverige. Men jag kommer iaf köpa Janome 5124 eftersom han inte tyckte att det gick att jämföra med Brothers 3 modeller som jag skrev här. För att undvika fraktproblemet kommer jag att skriva min vän i Nederländerna som fraktadress och sedan får hon skicka den vidare till mig. Lite bökigt men blir inte så många kronor extra och den maskinen går inte att hitta i Sverige så det känns ändå som en ok lösning.
KaninFia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-13, 17:00   #15
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Tackar för infon.
Bra att du kunde lösa det, och att du får den maskin du var sugen på.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons