Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-24, 15:14   #1
SaraMy SaraMy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 4
Nybörjarhjälp från overlock till täcksöm

Hej, jag har blivit med en huskylock 936 (fått ärva den av mamma som köpte den begagnad) Läser instruktionsboken mest hela tiden under sömnadens gång.
Idag bestämde jag mig för att bygga om den från overlock till täcksöm. Allt har gått bra, jag har googlat och tittat på youtube och funderat och trixat.
Men, nu till att byta nål.
Och sätta den i nålposition BE, jag förstår i n g e n t i n g.
Hur vet jag vart jag skall skruva fast den och vad är dom små skruvarna på själva nål''plattsgrejen'' för något? Dom går ju att skruva ut. Men jag förstår liksom inte Hur.
och , en annan dum fråga som inte framgår någonstans i boken, om jag nu bara skall använda en tråd. Skall jag ta bort den andra nålen då? Eller ska den sitta kvar?

Hoppas ni förstår vad jag menar och att det är någon veteran därute som på ett pedagogiskt sätt kan förklara lite närmare om nålpositioner och hur det fungerar...

Tack på förhand!
SaraMy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 05:04   #2
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Har tyvärr inte just den maskinen men de nålar du inte använder ska du ta bort när du syr. Så mycket kan jag hjälpa till med
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 07:27   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns filmer på youtube.com om din maskinen. Gå in på Youtube och sök där på din maskin så hittar du flera filmer om den som dom här.:
http://www.youtube.com/watch?v=M0Hir01R32s
http://www.youtube.com/watch?v=Kat_px1vuiU

Det finns massor av syfilmer på youtube. Och dom brukar visa noga, så det brukar fungera även om man inte förstår allt dom säger.

Det är brukar vara tre olika nålpossitoner för coverstick. Det är för att du kan sy bred eller smal söm, beroende var du sätter nålarna. Du kan sy med 1-3 sömmar på framsidan. Cover brukar ha sina nålar på ett annat ställe än overlock. På min babylock sitter dom längre fram.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 08:00   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Här är Husqvarnas egen Threading guide. Klicka på den maskin du har och nere i listen väljer du den söm du ska sy så får du upp en video hur du trär maskinen för just den sömmen. Detta har jag haft mycket nytta av när jag ändrat mellan olika sömmar. http://www.husqvarnaviking.com/media.../index_en.html
Där ser du också tydligt vad de olika nålplaceringarna heter och hur du byter/tar bort/sätter dit nålar. De små skruvarna på nål''plattsgrejen'' är just skruvarna som håller fast nålarna. Hoppas du har den smala skruvmejseln kvar för den är specialpytteliten till detta.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons