Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-09, 11:45   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Rita klädmönster till okända...

Jag har sytt en klänning och visat bild på nätet - där sedan många visat intresse för mönstret. så jag tänkte lägga ut det på min blogg så andra kan få ta del av det.
Jag har konstruerade mönstret själv efter mina mått med utgångspunkt ur Öbergs grundmallar.

Men hur gör jag för att fler ska få ta del av det?

Jag kan inte gradera - och vet inte vart jag skulle börja att försöka lära mig.
Skulle man kunna rita upp det i 1/4 dels skala och sedan förvänta sig att folk klarar av att skala upp det till sina mått?

Man kanske kan rita upp en grovskiss där man förklarar hur man gjort och tex vilken krage/ärm/insnitt man använt, men utan att ange några mått. Tänker att måtten på tex kragens storlek borde ju skilja sig beroende på kroppsstorlek och smak.

Hur brukar ni göra när ni ska delge andra era klädmönster.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-09, 12:13   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Om du inte kommer ta betalt för det, så gör bara precis så mycket jobb som du har lust att lägga ner.
Att lägga upp en principskiss hjälper många och dom som inte redan kan, kan då ta reda på hur man ritar mönster efter en principskiss på annat håll om dom vill.

Ska du däremot ta betalt så kan du antagligen få fler sålda om du erbjuder fler storlekar, men då behöver du sannolikt gör aom mönstret som har din storlek också, eftersom man då brukar göra mönstren i en form som passar så många som möjligt och sannolikheten att du skulle råka ha exakt den mittemellanformen och storleken är ju rätt liten.

Dessutom så finns risken alltid att folk förväntar sig samma goda passform som sakerna har på dig. Det verkar finnas en ganska utspridd idé om att kläder på något magiskt sätt sitter bra brara för att det är rätt "storlek".

Hade jag vart du hade jag tipsat folk om var du hittat grunkmallarna, kanske en länk till där dom säljs eller hittas och berättat vad du ändrat.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-09, 14:09   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
ok, Tack.
Ja, jag tänkte erbjuda mönstret gratis. För precis som du säger så är det ju ingen självklarhet att plagget sitter bra eller ens blir bra på/för andra, och då vill jag inte ta betalt och riskera sura miner.

Jag gör nog en principskiss där jag visar grundmallar, skärningar, krage och mönsterdelar. Så får de använda det bäst de kan.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 18:45   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, ta principskiss det är bra, om du erbjuder din tid gratis så får man nöja sig med det man får, och om man inte klarar av det så får man ta och lära sig hur man gör det innan man gnäller på dej.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons