Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-07, 16:40   #1
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Ny vänskapsquilt?

Jag undrar om det är någon mer än jag som blivit sugen på att göra en vänskapsquilt? Missade den första men har följt utvecklingen med stort intresse och ser fram emot att få se resultaten.

Tema, storlek, färger och dylikt skulle vi kunna diskutera fram och ge olika förslag på. Eftersom blommor och blått redan är taget är mitt förslag bara att göra något helt annat - om någon i det första gänget vill hänga på och göra en till så ska de inte behöva göra samma sak igen. Och så vill man ju inte vara en härmapa...
cmtandersson är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-07, 20:26   #2
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Rött, gult eller Grönt?

Jag ska nog inte ta på mig en sån här sak igen, på ett tag, men en sak jag funderade på som ett annat blockbyte var att bara ha färg som tema, valfritt block som till minst 50% håller en viss färg.
En annan bra idé kan vara att säga att alla syr säg max sex block och så delar man upp vilka sex (eller åtta eller tio, tolv eller fyra) de ska skickas till. Kanske inte lika vänskapsmässigt, men lättare att låta alla som vill vara med.

Senast redigerad av Lingling den 2006-03-08 klockan 12:26.
Lingling är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-10, 15:44   #3
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Jeg kunne godt tænke mig at være med til at sy et venskabstæppe, hvis det er muligt for en dansker? Et forslag: sy en klassisk blok i en bestemt størrelse, f.eks. 20 x 20 cm eller 24 x 24 cm, valgfrit håndsyet eller maskinsyet, ikke applikation. Farverne kunne være lilla/violet/pink.

I Dansk Patchwork Forening syr vi hvert år sådanne blokke, som bliver fordelt ved lotteri, så der er nok til et tæppe. se: http://www.kludekoner.dk/forside.php...k&&vispic=1009
og http://www.kludekoner.dk/forside.php...k&&vispic=876.

Her er også et forslag, blokken hedder "Venskabsstjerne", det var måske en idé?
hannes är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-10, 15:45   #4
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Mit sidste forslag kom ikke med, det er her:

http://www.kludekoner.dk/forside.php...sk&&vispic=886
hannes är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-10, 16:17   #5
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Går det bra om man är nybörjare Jag skulle gärna vara med, om vi inte blir alltför många.
Åsa
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-10, 16:33   #6
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Jag tycker att både nybörjare och danskor ska vara med! Alla ska vara lika välkomna. Dessutom är det alldeles utmärkt om man vill pröva på olika tekniker i hyfsat liten skala.

Har funderat lite mer på vad man ska kunna göra för block men vet inte om jag blev klokare för det? Gillar tanken med att hålla sig till en färgskala, det kan bli fina quiltar av det. Sen är ju ett tema (typ hjärtan, djur eller nåt) också skojigt. Hmmm. Tål att tänkas på helt enkelt.

Ska vi sätta nåt maxantal på hur många som kan vara med? Beror mest på hur många block man är sugen på att sy.
cmtandersson är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-10, 17:29   #7
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Stjärnor finns det massor av att leka med, avancerade och enkla.
"Barnblock" är ngt jag leker lite med tanken på, håller på att fundera på ett täcke till min fyraåring.
Nioblock i olika variationer är en annan, finns ju en hel del, när man dessutom börjar dela en del av rutorna.
Trianglar?
Rosetter?
Rosa bandet. nej nu får jag hejda mig ...
Lingling är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-11, 17:33   #8
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag har tittat lite och funderat på färger. Just nu skulle det vara trevligt om bakgrunden gick olika gula färger. Längtan till vår sommar skulle kanske kunna var nån typ av tema.
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-11, 18:47   #9
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Hej!

Jag skulle också vilja vara med.
Vilket motiv eller vilken färg det blir är inte så viktigt för mig. Det roliga är att få ett konstverk från andra quiltfantaster. För visst är det små konstverk som skapas ute i landet.

Jag har sett flera objekt som blivit helt fantastiska där det varit barn som varit deltagare.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-11, 22:28   #10
joolzbenner joolzbenner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 73
nine patch?

hej alla,
jag vill också gärna vara med jag har sett många fina 'scrap' täcken gjort av 9 patch med beige (eller nåt ljust) som bakgrund, då kan alla välja sin favorit färge och mönstret kan fortfarande syns när alla blocken kommer tillsammans. (jag är inte svensk, förlåt mig om jag skriver fel! )
denna här blocken är också ganska lätt
vad tycker ni?
allt bästa,
joolz
joolzbenner är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-12, 16:39   #11
Beth Beth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 168
Det var kul med den andra vänskapsquilten och jag skulle kunna tänka mig ytterligare en. Stjärnor eller andra klassiska block är kul tycker jag. Det finns en sida på nätet med massor av mönster på stjärnor etc.
wwww.blockcentral.com.
Klicka på länken "Block Libary" så finns några där, om man klickar på "Directory" och sedan på "Free Quilt Blocks" så finns det 3784 block att välja på. De finns listade i bokstavsordning enligt det namn blocket har, så det är inte så lätt att endast hitta stjärnor. Det finns en sökfunktion, så där kan man söka på Star. Jag tittade lite och varför inte ha något av Album Blocken, så kan man ju lägga ett tyg i mitten med ett motivtryck. Nallar, blommor, syrelaterat etc.
Ett färgtema är fint, det kan bli riktigt snyggt med block endast i en färg men olika nyanser. Kanske med någon andra-färg som kontrast.
Beth är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-12, 17:20   #12
hannes hannes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 282
Der er en lille fejl i adressen på den hjemmeside, Beth henviser til, det skal være www.blockcentral.com
Mange af blokkene er hentet på denne hjemmeside, hvor det er mycket snabbere at hente dem frem (tycker jag):
http://www.quilterscache.com/QuiltBlocksGalore.html
Den bedste måde er at scrolle ned og tage siderne i nr-orden, altså side 48 først, derefter 47 osv, der er mange gode blokke.
hannes är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-12, 17:23   #13
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Jag skulle också gärna vilja va med,trots Danskar och annat löst folk. Skojar bara.


Mvh Oddny. Norska bosatt i Sverige.
Oddny är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-12, 17:28   #14
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Snörvlande tittar jag på alla dessa fina block och undrar: vad är det jag gett mig in på
Det finns ju hur många som helst att välja på, en del ser lättare ut andra lite krångligare.
Det ska bli kul när vi kommit fram till vad vi ska göra och vänta på när alla blocken börjar trilla ner i brevlådan.
iamia är inte uppkopplad  
Gammal 2006-03-12, 17:29   #15
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
ps vad är: nine patch, för nå´t
iamia är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons