Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-13, 04:17   #1
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Tyger till lappteknik,vilken kavalitet varför så dyrt?

Hej,
Detta är en ny värld för mig och jag ser fram emot att få lära mig detta hantverk.En fråga bara som jag har funderat över.Vilken kvalitet på tyg är bäst?Är ju stadigar dessto bättre?Skall det bara vara 100 procent cotton?Har tittat lite på olika sidor på internet med tyger och jag tycker att de är lite dyra,är de det eller har jag bara ingen uppfattning om vad sånna tyger kostar?Vi har mycket japanska och tyger ifrån indien och kina här i Dubai.KAn jag andvända mig utav dessa eller är det amerikanska som man skall ha?Lite dumma frågor kanske!
Är det någon som kan tipsa om någon bra bok som inte är svensk för nybörjare med så hade jag varit tacksam.Bör kunna få tag på de mesta engelska böcker här
Vilken teknik är lättast att lära sig när man är en helt novis?
Är tacksam för era svar
häls
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 07:05   #2
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Hej Susanne,personligen tycker jag att man kan använda i princip vilka tyger som helst till quiltarbeten. Sen kanske man inte ska blanda för kraftiga tyger med riktigt tunna i samma arbete.Jag har sytt en del dukar och bonader där jag har använt mig av vanliga bomullstyger, typ IKEA´s och det har blivit väldigt bra resultat. Jag håller också med dig om att de amerikanska bomullstygerna är gräsligt dyra ibland, dessutom är de inte så lätta att få tag på man får bara tag på dom i quiltbutiker och på nätet.
Ett annat sätt att få tag på tyger är att gå på "loppis", där har jag gjort riktigt fina fynd!
(Kanska lite svårt för dig som bor i Dubai dock!) Det viktigaste är dock att tvätta tygerna innan du använder dem, både för att de kan krympa och fälla av sig.
Det finns många bra mönster på nätet som är gratis,bara att leta runt!Annars tycker jag att "Block Magic" är en bra bok med många bra block och idéer i.Det enklaste att börja med är nog block med olika varianter av rutor och trekanter.Lycka till! Hälsn. Annika
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 07:14   #3
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Hur komma igång lätt

Hej Susanne,

Dom första quiltarna jag sydde var från gamla rutiga och randiga skjortor från röda korset.
jag slet som ett djur för att få ränderna paralella och trodde att det var fel på mig. Men tyger av "sämre" kvalitet är svårt att skära trådrakt och då blir det inga "perfekta" resultat.
Men det var billigt och bra för att komma igång.
numera köper jag dom flesta tyger från USA, vilka genomgånde har en mycket hög kvalitet. Ju högre trådtäthet ,ju bättre resultat vid mönsterpassning ,desto dyrare är tyget.Mellan 7-9 dollar /yard (ca 1x1 m).Först brukar jagköpa Fat quarter, ca 50X50cm för att känna mig för om jag gillar färg och mönster.
En bra nybörjarbok är faktiskt Kaffe Fassett's bok Glorious Patchwork, finns många täcken med enkla rutor och man behöver inte göra dom så stora som i boken, dessutom är den så fantastiskt inspirerande och pedagogisk.
I mitt album finns två täcken från från boken
Lycka till
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 08:19   #4
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Jag tycke också helt klart att man kan använda vilka tyger som helst - det är ju det som är grundtanken i lappteknik! Men jag har själv gått ned mig rejält i träsket av amerikanska tyger eftersom jag älskar att göra färglada quiltar och älskar att tillbringa timmar med att välja ut tyger...

Men mina tips är:
- undvik alltför grova tyger då de repar upp sig för mycket och gör att det inte blir så mycket kvar av dina bitar
- tvätta innan
- tänkt på tygets mönster och hur stor dina bitar ska bli. Ett stormönstrat tyg kanske blir väldigt trist om man skär det i små bitar
- och som föregående talar påpekade: det kan vara smart att undvika randiga och rutiga tyger...
- ska man delta i projekt där man byter tyger eller block med varandra är 100% bomull att föredra
- välj tyger utifrån vad det är du tänker sy. En väggbonad blir kanske jättebra med styva tyger, men inte en babyfilt...

Mest av allt tycker jag man ska hitta sin egen stil och använda de tyger man tycker är snygga och roliga att jobba med.

Lycka till!
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 09:15   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej ursprungligen kommer ju quilten från att man tog tillvara på alla stora som små begagnade tyger
det var ett sätt för den fattige att återanvända.sedan har det blivit en modefluga .Det viktigaste är nog att tvätta för att krympa och fälla ur överskottsfärg.Det är bara fantasin som sätter gränser. Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 09:47   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag köper de flesta tygerna från USA
www.bighornquilts.com
www.fabricshack.com

finns hur många affärer som helst och även om man fastnar i tullen, vilket inte händer så ofta, så blir det billigareän att köpa tyget i Sverige.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 17:41   #7
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Tack alla för era svar!

Vad ni är snälla som tar er tid att svara på mina trevande nybörjar frågor.Idag har jag ringt runt och frågat om det inte möjligtvis kunde finnas ngn nybörjar kurs i lappteknik.Och kanske har jag tur.Skall få exakt svar i morgon.Var och tittade runt på tyger idag och fann en hel del som jag klart köpte.Just nu sitter jag och lusläser min nya bok och imorgon skall jag nog prova ngt litet och lätt.det verkar jätte kul det här men säkert svårt om man skall få det snyggt.Som sagt skall bli kul att prova och jag hoppas att jag får napp på kursen,ör alltid lättare om någon kan visa grunderna.
Kram
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 18:59   #8
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Medborgarskolan där jag bor har jättebra kurser i lappteknik, men det är i Huddinge Stockholm och jag såg att du bor i skåne... :-)

Sök bland qviltlänkarna här på sysidan, många av butikerna brukar också ha kurser..

Lycka till!
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 19:12   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag har tagit flera kurser på www.quiltuniversity.com och de är jättebra. Här finns inga kurser, möjligen för nybörjare och då måste man släpa med sig symaskinen och det orkar inte mina händer.
Jag har anmält mig till en kurs i färgning som är i april och den ser jag fram emot.

De har en gratiskurs http://www.quiltuniversity.com/registrar_free.htm
som man kan anmäla sig till och se hur det fungerar.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 20:49   #10
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Hej Susanne!!
Är du i Dubai?? Har en granne som var där före jul och hon handlade massor av fina lapptäckstyger som var superbilliga. det var i 100% bomull och verkligen toppen kvalitet.
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 20:59   #11
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Går den kursen över internet? det skulle vara kul att gå den i såfall.
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-14, 03:15   #12
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
intenet kurs intressant

Tack igen för ännu mera svar.Det här med kurs på internet var ju intressant,det skall jag kolla upp.
JAvisst Milly ,vi har bott här i drygt 2 år nu.Trodde att vi skulle vara hemma igen vid det här laget men inte.Visst tygerna var jätte billiga.Som jag skrev innan har jag aldrig tittat innan efter just det men nu fann jag massor fint,för en liten peng.
Kram
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-15, 14:01   #13
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Hej!!
Lyckliga dig som kan handla så fina tyger billigt. Är bara lite avundsjuk hihi.
kram Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons