Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-12-17, 19:44   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Sicksacka fodertyg

Hejsan alla.
När jag sick-sackar fodertyget, så "drar det sig" och blir mycket mindre och "bubbligt".
Sick-sacken verkar vara för stram.
Har ni något bra förslag på hur jag kan förhindra detta?
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-17, 20:10   #2
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
zik zacka fodertyg,

Heisan,

jag har bara mitt eget råd att komma med. Jag zikzackar aldig fodret om det lämnar på insidan,och syns inte, Det blir inga tjocka sömmar med flera trådlager Är det foder som syns tex i kjol så är det en annan sak ,då använder jag owerlocken.Om du
inte har sån så är solvy ett bra hjälpmedel.solvy är ett plast som går att riva bort och försvinner i vatten.Har du tråckelstygn på din symaskin så är det också ett bra hjälpmedel,att nåla och att ev sy långsamt. Här några råd,finns säkert många fler
h. Katharina Wikholm och lycka till
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-17, 21:40   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har Du provat med trestegs-zigzag, och släppa en aning på trådspänningen, det brukar kunna fungera bra, så gjorde jag innan jag hade min overlook-maskin
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-17, 22:17   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Sick-zacken kör jag lite utanför tygkanten och så strycker jag sedan alla kanterna.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 07:59   #5
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Overlock brukar fungera bättre, eftersom de maskinerna har en "tunga" som håller ut sömsmånen och hindrar tråden från att dras åt för hårt. Men du kanske inte har tillgång till en overlock?

På kläder från början av 1900-talet kan man ganska ofta se sömsmåner som helt enkelt bara är klippta med taggsax. På tex underklänningar och underbyxor från 20-/30-/40-talen verkar det uteslutande vara den metoden man föredrog. Jag har tom sett ett alldeles särdeles exklusivt plagg - från 20-talet, i sidenjacquard, med handbroderade isättningar vid ringning och nederkant, och som hade hela nederkanten och ovankanten avslutad med täta, handsydda knapphålsstygn (en sträcka på totalt ca 2 meter!) - där sömsmånerna "bara" var taggade.

Jag tror att man helt enkelt tyckte att det blev för klumpigt att kanta sömsmånerna med tråd. Och faktum är att de taggklippta sömsmånerna (åtminstone de jag har sett) har hållt sig förvånansvärt bra. Kanske kan detta vara ett alternativ för dig? Testa på en spillbit först, och se om fodret verkar hålla sig utan att släppa för mycket trådar.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 09:53   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det är som Madeleine säger. Förr sick-sacka dem aldig fodertyger. Vanligtvis inte jag heller om det är ett plagg som ska vändsys. Jag brukar ta lite hänsyn till hur mkt ett plagg ska tvättas. Jag har den uppfattningen att fodret repas mer när man tvättar det ofta och framför allt i maskin. På tidigt 1900-tal var kanske inte tvättmaskinen så vanlig och därav det hållbara resultatet. Inte tvättade dem kläder efter en användning, som är mer vanligt idag.

Sedan beror det på fodertyger också, vilken benägenhet de har till att repa sig. Vissa repar sig bara man titar på dem. Testa. Overlocken är min bästa vän för sick-sack, men visst ska du kunna få ett fint reslutat på din vanliga maskin också.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-18, 12:15   #7
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Tack

Tack för alla tips. Jag har en overlock men den verkar omöjlig att trä. Har gett upp.
Jag ska försöka med taggsaxen.
Tack alla
Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons