Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-03-06, 13:52   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sytillbehör du inte kan leva utan

Här kan vi skriva vad vi inte kan leva utan - nästan i alla fall. Det kan också vara en bra hjälp för nybörjare.

Skriv gärna VARFÖR du inte kan leva utan den produkten så vi förstår vad de kan användas till. Ibland kan man hitta på nya användingsområden!

Här kommer min lista, jag skriver säkert mer!

* Markeringspenna vars bläck försvinner. Jättebra till att markera med och för att rita ut linjer där man ska sy om man inte är helt haj på att sy exakt. Och för att rita ut mönsterdelar på "helt" tyg utan att klippa ut först. T.ex. när jag syr minimala dockkragar på 5 mm är det bättre att klippa ut grovt 5x5 cm lapp av tyg och rita på sömlinjen och sedan klippa rent när man sytt. Jag väljer markeringspenna med bläck eftersom jag *hatar* kritdamm över allt annat och för att det är mycket mer exakt. Tänk bara på att man bör ta bort bläcket innan man stryker för stryket kan sätta fast färgen. Man tar bort med att dutta på vatten.

* Ny produkt för mig: Husqvarnas knappverktyg vad det nu heter, den där vinklade plastbiten. Den marknadsförs för att sy på knappar och ge mellanrum mellan knapp och tyg. Men jag tycker det är fel marknadsföring eftersom jag tycker den är jättebra när man ska sy över tjockare partier.. Har man symaskin med låsbar pressarfot så behöver man ju inte den här. (eller kanske ändå, jag tycker inte att den låsbara pressarfoten är optimal) Och jo det går bra att köpa HQ-grej och använda den till vilken symaskin som helst - det är bara en plastbit.

* Rullkniv och skärmatta. Rullknivar i olika storlekar. Jag skär med rullkniv istället för att klippa för då blir det alldeles exakt vid mönsterkanten! De flesta tänker på lapptäcksömnad men den är perfekt för att skära ut tyger för annan sömnad också. Med undantag för extremt snäva svängar - där ritar jag med markeringspennan o klipper ut. När man klipper så brukar ju tyget glida lite. 1-2 mm här och där. För kläder till människor gör det kanske inte mycket. Men om man syr dockkläder blir 2 mm här och där MYCKET! Och för korsetter också. Akta fingrarna bara. Jag har skurit av fingertoppen en gång och åka ambulans...

Jag återkommer sen med fler grejer!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 14:11   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag kan inte leva utan min piffikus, måttband, skräddarkrita och sprätt.
Inte heller utan mina stora skärlinjaler.
Jag är också väldigt förtjust i mitt lilla resestrykjärn och lilla strykbrädan som jag kan ha bredvid mig när jag syr.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 15:29   #3
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Jag skulle inte kunna sy utan min pincett hur konstigt det än låter. (mina figrar är lite stela).
Den är bra att plocka nålar med bla.
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 16:08   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag gick faktiskt in och tittade i sovrummet där jag syr och där låg pincetten, pfiffikusen och sprätten bredvid maskinen, sprätten är en Clover, en lite större sak och jag har flera...utspridda på lite olika ställen, quiltlinjalerna är suveräna när jag förlänger Burdamönster och att skära ut fickor, linningar och andra raka mönsterdelar.
Vad jag dessutom har och som jag håller på och kompletterar är hjälpmedel till att pressa, senast en Elnapress, suverän till styvnader men även till vanliga sömmar.
jag har en mängd måttband som ligger överallt och som jag aldrig hittar när jag behöver dem, en kompis gav mig en hoprullbar som var överklädd som ett litet får..och av någon anledning hittar jag alltid den numera
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-06, 16:53   #5
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
Måste ha!

Då jag i mitt jobb sitter och syr hela dagarna är det några tillbehör/verktyg som är ett MÅSTE: sax, sprättkniv, rakblad, måttband, pincett, avbitartång samt spetstång. Detta är vår standarsutrustning som vi använder massor av gånger varje dag. Tängerna är jättebra att ha när man ska reparera en trasig dragkedja (sätta i en saknad tand, byta löparen, sätta i stoppers osv.). Rakbladet använder vi när det är hårda tränsstygn (mycket tät zick zack) som är mer eller mindre omöjliga att få loss med bara sprättkniven.
Jobbar med att sy om och reparera kläder, sy gardiner och klä om dynor mm...
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 06:05   #6
Canada Canada är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 60
Smile

På en symässa hittade jag runda vikter med små vassa ´fötter´. Jag sätter dem på mönstret istället för nålar när jag ska klippa till ett tyg. Det går mycket fortare och de är så lätta att flytta runt. Mina fyra vikter vill jag inte vara utan.
Canada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 09:57   #7
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Jag kan nog inte leva utan mina självpåträdande nålar, sparar mina ögon när jag ska trä nålen och min fjädrande små böjda sax....med den får jag mer kontroll än med en vanlig sprätt.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 15:15   #8
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Mitt gamla invanda måttband - och varför inte - champagne?
Är det sytillbehör?
Absolut - vackra plagg med perfekt passform skall definitivt firas.
Det är många på Sysidan som kan detta!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 16:39   #9
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Förutom de uppenbara, redan uppräknade ovan, kan jag inte vara utan mitt tandläkarverktyg. Vet inte vad det heter, men den där kroken som de skrapar bort tandsten med.

Den är helt suverän när det gäller att hålla ner tyget i små svåråtkomliga vinklar, när man syr sömmar. Den kan stickas in i sömmen från sidan (bakom nålen!), och hjälpa till att dra fram tyget lite försiktigt.

Använder den också för att kroka i trådöglan som blir när man använder maskinens nålpåträdare, och dra ut tråden från nålsögat.

Och säkert massa andra användningsområden som jag inte kommer ihåg just nu. Men helt oumbärlig är den, och den har fått ett eget fack i Suzi-organizern som numera står vid min symaskin.
Bifogade bilder
 
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 21:18   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
De där tandläkarverktygen vill jag ha. Jag försökte köpa tidigare på ebay men det var så svårt att hitta passande eftersom det dels heter så konstiga termer och dels inte är så beskrivande för att de liksom förutsätter att man vet vad man ska köpa.. (som tandläkare, veterinär osv)

Men jag lyckades i alla fall köpa 1 st hemostat/peang..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 22:50   #11
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 84
Dom säljs på i princip alla välsorterade djurbutiker. Kostar dessutom inte många kronor. (kan se lite olika ut i handtagen, men funkar nog precis lika bra)
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 23:09   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Djurbutik, bra tips jag ska kolla! Undrar om kanske apoteket har också?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 06:26   #13
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Tyvärr är sprätten det viktigaste tillbehöret. Jag har flera stycken och de används mycket flitigt
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 08:07   #14
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Nu är det mer än 10 år sen jag köpte mitt set, men har för mig att det var på Claes Olson. Och att det annonserades som att användas för att rengöra hundars tänder, så djuraffär är nog ett bra ställe att hitta det på, som Cornellia säger.

Eller man kanske kan be snällt nästa gång man går till tandläkaren?
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 11:34   #15
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
...om man söker på "dentist tool" på engelska ebay
dyker det upp flera paketalternativ - med 5-6, eller upp till 12
olika verktyg.
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons